481 läst ·
6 svar
481 läst
6 svar
Sammanställning av reglerna för badrum enligt någon av standarderna
Hej,
Är på gång att börja renovera badrum och skulle behöva en uppdatering av reglerna. Det var 15 år sedan jag sist renoverade och antar att det har skett ändringar?
Vilken av standarderna ska man använda? För och nackdelar med respektive?
Jag anser mig inneha sunt förnuft men skulle behöva grundläggande info som cc avstånd på reglar, godkända byggskivor, genomföringar och fastsättningar, regler för fall, olika våtzoner mm.
Har försökt söka på forumet utan att hitta.
/Erik
Är på gång att börja renovera badrum och skulle behöva en uppdatering av reglerna. Det var 15 år sedan jag sist renoverade och antar att det har skett ändringar?
Vilken av standarderna ska man använda? För och nackdelar med respektive?
Jag anser mig inneha sunt förnuft men skulle behöva grundläggande info som cc avstånd på reglar, godkända byggskivor, genomföringar och fastsättningar, regler för fall, olika våtzoner mm.
Har försökt söka på forumet utan att hitta.
/Erik
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Säker vatten för vatten och avlopp, de har också en skrift som heter typ Byggtekniska förutsättningar som tar upp en del av det du vill ha mer info.
Sen beror det ju på vad du ska ha på golvet och väggarna.
BKR kakel, klinker
GVK våtrumsmatta golv, vägg
MVK målade väggar
Det är på gång med förändringar av nuvarande regler som börjar gälla efter årsskiftet, om du inte blir klar innan dess.
BKR kakel, klinker
MVK målade väggar
Det är på gång med förändringar av nuvarande regler som börjar gälla efter årsskiftet, om du inte blir klar innan dess.
Ska ha kakel och klinker så BKR isf.BirgitS skrev:
Säker vatten för vatten och avlopp, de har också en skrift som heter typ Byggtekniska förutsättningar som tar upp en del av det du vill ha mer info.
BKR kakel, klinker
MVK målade väggar
Läste att GVK kommer med ny standard -26. Gör BKR det också?
Oklart om jag blir klar innan nya standarden kommer men visst måste jag kunna bygga enligt gamla?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Det skulle jag tro eftersom BKR, GVK och Säker vatten samarbetar och ser till att det inte finns några motstridiga krav. Jag vet inte vad som gäller om man bygger över årsskiftet men det bör ju framgå på organisationernas sidor, det är ju inte första gången det blir nya regler utan det sker ju vart 5:e år.3ple skrev:
boverket nya regler från 1/7-253ple skrev:
https://www.boverket.se/
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...gregler/fuktsakerhet/badrum-och-andra-vatrum/
Säker vatten är bra att läsa igenom först. De reglerna styr allt fram till ytskiktet i princip.
De har även gett ut skriften Bygg badrummet rätt som är bra. Den har visserligen några år på nacken, men allt väsentligt gäller fortfarande. Sen får man titta i branschreglera för detaljer kring t ex genomfringar och avstånd till hörn, vinklar på avloppsrören, etc.
De har även gett ut skriften Bygg badrummet rätt som är bra. Den har visserligen några år på nacken, men allt väsentligt gäller fortfarande. Sen får man titta i branschreglera för detaljer kring t ex genomfringar och avstånd till hörn, vinklar på avloppsrören, etc.
Klicka här för att svara