15 919 läst ·
118 svar
16k läst
118 svar
Normcentral i plåt blir spänningssatt
Vilka konsekvenser kan det bli och kan du ge några exempel på när "hempul" fått såna konsekvenser? För jag tycker det är väldigt sällan man läser om nån som dött eller hus brunnit ned för sånt...E elveteran skrev:
Men om vi ska återgå till trådens ursprungliga ämne så är det värsta hur slangarna till centralen är anordnade och icke fastsatta.
Ja det är ju klart att det allvarligaste skulle förstås vara om plåthöljet var strömförande, men det verkar vi ha rett ut, ...att det var ett mätfel - ingen förståelse för hur man mäter och vad resultatet betyder.
Men slangarna måste fästas, både på ett par ställen till för varje slang på vägen mot centralen och sen gärna i centralen, ett par bra tips finns bland kommentarerna.
Det skulle iofs kunna räcka att slangarna sitter ordentligt förankrade utanför centralen ca 5-10 cm ifrån, så de sitter stumt och inte kan tryckas ur öppningarna i centralen även med ganska resolut våld (det ska nämligen klara av de påkänningar som blir när man slangar in FK).
Jag bedömer att alla slangar är för korta, de bör gå in i 90° precis innan centralen, så det finns lite att åtgärda här.
Jag har absolut inget emot att folk hempular, så länge de gör det hela bra.
Men när folk inte kan, och inte vet, och slarvar och har sig, så blir jag förbannad när jag kommer senare och allt är bara skit.
Det kostar ibland ett flertal extra timmar av min tid (dvs tusentals kronor att betala extra), och det händer också att vi måste riva väggar osv.
Det händer också att jag helt sonika inte åtar mig uppdrag när jag inser vilken soppa jag har att reda ut om jag ska börja rota i andras lämnade skitinstallationer.
Jag vill inte fuska fram något själv, och det blir i princip helt omöjligt att motivera varför min kostnad blir så hög.
Ja det är ju klart att det allvarligaste skulle förstås vara om plåthöljet var strömförande, men det verkar vi ha rett ut, ...att det var ett mätfel - ingen förståelse för hur man mäter och vad resultatet betyder.
Men slangarna måste fästas, både på ett par ställen till för varje slang på vägen mot centralen och sen gärna i centralen, ett par bra tips finns bland kommentarerna.
Det skulle iofs kunna räcka att slangarna sitter ordentligt förankrade utanför centralen ca 5-10 cm ifrån, så de sitter stumt och inte kan tryckas ur öppningarna i centralen även med ganska resolut våld (det ska nämligen klara av de påkänningar som blir när man slangar in FK).
Jag bedömer att alla slangar är för korta, de bör gå in i 90° precis innan centralen, så det finns lite att åtgärda här.
Jag har absolut inget emot att folk hempular, så länge de gör det hela bra.
Men när folk inte kan, och inte vet, och slarvar och har sig, så blir jag förbannad när jag kommer senare och allt är bara skit.
Det kostar ibland ett flertal extra timmar av min tid (dvs tusentals kronor att betala extra), och det händer också att vi måste riva väggar osv.
Det händer också att jag helt sonika inte åtar mig uppdrag när jag inser vilken soppa jag har att reda ut om jag ska börja rota i andras lämnade skitinstallationer.
Jag vill inte fuska fram något själv, och det blir i princip helt omöjligt att motivera varför min kostnad blir så hög.
Farstatjej90 skrev:
Det ska idag finnas en dokumentation för elinstallationen där det framgår mätvärden och kontrollpunkter det är en värdehandling som ska finnas vid ev. fel. Köpare ska kunna få huset varudeklareratAlfredo skrev:
Det verkar inte finnas även om elektriker får göra allt.E elveteran skrev:
Och varför svarar du inte på frågan du citerade? 🤔
Ett problem med den här typen av påståenden är att det är många som kommer med dem, men vad det verkar ingen som kan ge en källhänvisning. Kan du? Enligt vem eller vilken myndighet skall den dokumentationen finnas?E elveteran skrev:
Enligt elsäk fs 2022:1 ska varje starkströmsanläggning ha dokumentation så man enkelt kan identifiera varje del i anläggningen för drift och underhåll.
Själva kontrollen inför drifttagning ska utföras enligt god elsäkerhetsteknisk praxis men föreskriften ställer inget krav på att den ska dokumenteras. Bara att den ska göras.
Däremot kan den ändå behöva dokumenteras beroende på hur elinstallationsföretaget valt att sköta kontrollerna i sitt egenkontrollprogram och då är det ju bra att en kopia av detta lämnas till innehavaren av anläggningen.
Själva kontrollen inför drifttagning ska utföras enligt god elsäkerhetsteknisk praxis men föreskriften ställer inget krav på att den ska dokumenteras. Bara att den ska göras.
Däremot kan den ändå behöva dokumenteras beroende på hur elinstallationsföretaget valt att sköta kontrollerna i sitt egenkontrollprogram och då är det ju bra att en kopia av detta lämnas till innehavaren av anläggningen.
Och detta har traditionellt ansetts räcka med den vanliga gruppförteckningen så länge det gäller anläggningar av samma komplexitet som en vanlig bostad.A avh67f skrev:
Det är ju inte heller något nytt som kom 2022, utan det där återfinns i lagtexter och föreskrifter i minst 50 år tillbaka, men med lite olika ordalydelse ibland.
Det är jättebra att ha koll på vad reglerna faktiskt säger. Men om du läst vad @elveteran skriver i inlägg #110 så vet ju du också att det du länkar är något helt annat än vad han skrev. Jag tror inte att någon tycker att det är en dålig idé att ha dokumentation för elinstallationen enligt vad @elveteran skriver. Men om man använder orden "det skall finnas" bör det framgå om det är en stark rekommendation från en elektriker eller ett lagkrav.A avh67f skrev:Enligt elsäk fs 2022:1 ska varje starkströmsanläggning ha dokumentation så man enkelt kan identifiera varje del i anläggningen för drift och underhåll.
Själva kontrollen inför drifttagning ska utföras enligt god elsäkerhetsteknisk praxis men föreskriften ställer inget krav på att den ska dokumenteras. Bara att den ska göras.
Däremot kan den ändå behöva dokumenteras beroende på hur elinstallationsföretaget valt att sköta kontrollerna i sitt egenkontrollprogram och då är det ju bra att en kopia av detta lämnas till innehavaren av anläggningen.
Här kan du själv läsa vad Elsäkerhetsverket har att säga i frågan:E elveteran skrev:
https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/din-elanlaggning/kopa-och-elbesikta-hus
Inte ett ord om man skall se till att få den obligatoriska dokumentationen för alla elinstallation med alla mätvärden och kontrollpunkter. Så vi kan nog lugnt utgå ifrån att det där är något du missförstått. För inte skulle väl ESV missa en så viktig information i sin text?
Känns som du blandar ihop kraven på elinstallationsföretag med avseende på t.ex. El-AMA, egenkontrollprogram, osv, med vad som gäller för anläggningsinnehavaren i en villafastighet.
Klicka här för att svara
