J J-banan skrev:
En företagare eller företag har sin försäkring som täcker om man gör något fel eller orsakar skada, sen är man skyddad av konsumenttjänstlagen ifall hantverkare gjort fel eller " lägger sig på tvären". Sen har husägaren sin försäkring. Sen såklart finns det skojare
Precis som jag skrev alltså. Och följaktligen är man "mer skyddad om en elektriker gjort felet" om och endast om man vet vilket företag som sålt tjänsten, kan bevisa detta och företaget finns kvar. Det krävs inga skojare för att det skall vara okänt vem som utfört en installation.

Detta är ju detaljer som inte har så stor betydelse för den som står i begrepp att beställa en tjänst eller olagligt göra det själv. Men det har stor betydelse för den som köper ett hus och saknar dokumentation om vem som gjort elinstallationerna. Det är därför som jag tycker att man skall vara noga med hur man uttrycker sig.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Precis som jag skrev alltså. Och följaktligen är man "mer skyddad om en elektriker gjort felet" om och endast om man vet vilket företag som sålt tjänsten, kan bevisa detta och företaget finns kvar. Det krävs inga skojare för att det skall vara okänt vem som utfört en installation.

Detta är ju detaljer som inte har så stor betydelse för den som står i begrepp att beställa en tjänst eller olagligt göra det själv. Men det har stor betydelse för den som köper ett hus och saknar dokumentation om vem som gjort elinstallationerna. Det är därför som jag tycker att man skall vara noga med hur man uttrycker sig.
Ja det är alltid bra spara dokumentation, faktura etc som bevis. Sen av egen erfarenhet om försäkringsbolaget har minsta lilla anledning neka en ersättning så gör de gladeligen det😂
 
J J-banan skrev:
Ja det är alltid bra spara dokumentation, faktura etc som bevis. Sen av egen erfarenhet om försäkringsbolaget har minsta lilla anledning neka en ersättning så gör de gladeligen det😂
Självklart. Men min poäng var att det inte hjälper att en elektriker gjort en felaktig installation om man inte vet vilken firma han kom från. Om man i ett äldre hus har läget att man inte har någon aning om vem som gjort en installation har man precis samma utgångspunkt jämtemot försäkringsbolaget som om man gjort allt själv olagligt.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
PerraNi skrev:
Jag har inte gjort något i matande ände. Där är det elektriker som installerat. Nu ville jag bara byta normcentralen inne och tänkte att med min begränsade kunskap ändå skulle kunna fixa det. ”Bara” flytta över.
Det där tror jag inte en sekund på.
Ledarna till alla utgående grupper är för långa.

Det är inget kul att hjälpa en som försöker ljuga för en.
 
PerraNi skrev:
Jag har en ny Hager Delta infälld normcentral i plåt som blir spänningssatt av någon anledning. Bifogar en bild där brytaren och JFB är inkopplade.

DIN-skenorna samt själva plåtskåpet blir spänningssatt.

Vad gör jag för fel?
Har du ingen granne eller kompis som är elektriker han kan titta på plats och hjälpa dig det brukar vara lättast så svårt att se på bilder vart kablar mm tar vägen
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det där tror jag inte en sekund på.
Ledarna till alla utgående grupper är för långa.
Jag hänger inte med. Vad är det du inte tror på? TS skriver ”Jag har inte gjort något i matande ände. Där är det elektriker som installerat.” men den har vi ingen bild på så hur kan vi ha åsikter om det? Eller är det jag som missförstår?
 
Mikael_L
Att TS har tagit bort en utanpåliggande elcentral som en elektriker nyss har monterat och bytt mot en likadan infälld.


Jag inser nu att jag borde ha citerat såhär:
PerraNi skrev:
Nu ville jag bara byta normcentralen inne och tänkte att med min begränsade kunskap ändå skulle kunna fixa det. ”Bara” flytta över.
 
J J-banan skrev:
J J-banan skrev:
?
Ska stå MER
 
O
L Leif i Skåne skrev:
Använd Stopps avslut, så sitter el-röret säkert i kapslingar och ingen risk att ledare kan skadas.
Jag har provat de där och tyckte de var sämre än de gamla hederliga anslutningsmuffarna. Så jag rekommenderar de här istället:

https://www.elbutik.se/product.html/anslutningsmuff
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
F Ford50 skrev:
Är ju inte jag som hittat på vilka regler som gäller. Tyckte det var enklare att TS läste själv på elsäkerhetsverket.
En lekman får ej byta elcentral då den tillhör den fasta installationen. Enbart uttag och strömbrytare upp till 16A får bytas om man har nödvändig kännedom.

Kan tycka det är rätt skrämmande att personer som inte verkar ha särskilt mycket mer kunnande än TS ger tips och hejar på.
Håller med dig dom som inte förstår någonting vet ej heller vilka konsekvenser som kan bli av ett ev. elfel. Tror inte det är så populärt när en fastighet ska säljas med "hempulad el"
 
E elveteran skrev:
Tror inte det är så populärt när en fastighet ska säljas med "hempulad el"
Hur tänker du att det ska framgå eller påverka affären? 🤔
 
Alfredo Alfredo skrev:
Hur tänker du att det ska framgå eller påverka affären? 🤔
I dokumentation av fastighetens skick inför försäljning ingår el och vvs där anges vad som är åtgärdat
 
Alfredo Alfredo skrev:
Hur tänker du att det ska framgå eller påverka affären? 🤔
Man har ju ögenen med sig, syns ofta rätt tydligt om det är hempulat...
 
  • Gilla
elveteran och 1 till
  • Laddar…
E elveteran skrev:
I dokumentation av fastighetens skick inför försäljning ingår el och vvs där anges vad som är åtgärdat
Aldrig stött på att det i sådan eventuell dokumentation står att elen är hempulad. 😉
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.