Duckface21 Duckface21 skrev:
vist vi gör det när huset inte finns med ...!!!
?

S
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jo det där röret verkar flera vara överens om borde gått in i centralen för att undvika skav på kablarna.
Känns som en rätt liten anmärkning.
Överens? Liten anmärkning? Så det är nästan helt OK då det bara är "lite farligt" enligt dig? :D

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Rörande försäkringsbolagen, jag hade ju en vattenskada för några veckor sedan och besiktningsmannen tittade inte ens på den läckande kopplingen. Han tittade bara på skadorna som uppstått.

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Som exempel: En elektriker jag anlitade för centralbyte hemma lyckades med mästerverket att lämna efter sig glappande anslutning mellan fasskena och jordfelsbrytare, på två olika jordfelsbrytare, på två olika sätt.
Som ju är ett alldeles utmärkt exempel på varför man skall göra det själv! Själv är bäste dräng! ;)

Att man dessutom skulle behöva betala för ett dylikt arbete är ju så mycket löx på laxen att man storknar. ;)

I mitt eget hus så har jag hittat tre "allvarliga" fel (nåja kunde blivit). Samtliga är resultatet av elektrikers arbete.

• Gilla
  • Älska
RoAd och 3 till
  • Laddar…
Vart hittar ni alla kassa elektriker som bara gör fel😂

J J-banan skrev:
Vart hittar ni alla kassa elektriker som bara gör fel😂
På samma ställe man hittar alla andra yrkesmän. Jag gjorde fel själv när jag var elektriker... ;)

Men nu gör jag betydligt färre fel. Jag har ingen tidspress och gör ju jobbet för att jag tycker det är roligt och ett trevligt avbrott från mitt betalda arbete. Så det är ganska klart att resultatet blir bättre, fattas bara annat.

• Gilla
  • Älska
RoAd och 1 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
På samma ställe man hittar alla andra yrkesmän. Jag gjorde fel själv när jag var elektriker... ;)

Men nu gör jag betydligt färre fel. Jag har ingen tidspress och gör ju jobbet för att jag tycker det är roligt och ett trevligt avbrott från mitt betalda arbete. Så det är ganska klart att resultatet blir bättre, fattas bara annat.
Lätt undvika fel om man är noggrann och kontroll mäter, efterdrar osv. Jobbar trots allt på timme😉

• Wow
RoAd
  • Laddar…
PerraNi skrev:
Jag har en ny Hager Delta infälld normcentral i plåt som blir spänningssatt av någon anledning. Bifogar en bild där brytaren och JFB är inkopplade.

DIN-skenorna samt själva plåtskåpet blir spänningssatt.

Vad gör jag för fel?
Jordfelsbrytaren kommer inte att fungera med den byglingen som sitter mellan skyddsjordplint och nollplint, ta bort byglingen. Lite svårt att se, men visst är inkommande gulgrön skyddsledare inkopplad till gulgrön plint ?
Lägg lite tid på att säkerställa att den vassa plåten inte skaver hål på ledarisoleringen, ser inte bra ut.
Hur är nolla och skyddsjord kopplade i matande ände ?

Ok var för lat för att kolla kommentarsfältet, ser att du redan har fått svar!

Redigerat:
J J-banan skrev:
Lätt undvika fel om man är noggrann och kontroll mäter, efterdrar osv. Jobbar trots allt på timme😉
Nej. Det är ju inte det. Människor är inte bra på att göra repetitiva uppgifter på samma sätt gång efter annan. Eller rättare, vi är inte i längden bra på det. Vi är helt enkelt inte gjorda för det.*) Människor gör fel förr eller senare.

Och på fredag eftermiddag så finns det inga fler timmar; även för den timanställde... ;) (Det finns naturligtvis gott om andra, välkända, tillfällen när vi inte fungerar på topp.)

*) Vilket man lätt inser när man ser många sporter.. Man måste ha löjligt många upprepningar för att få tillräcklig spridning på startfältet så att man kan skilja vinnarna från förlorarna.

Nej. Det är ju inte det. Människor är inte bra på att göra repetitiva uppgifter på samma sätt gång efter annan. Eller rättare, vi är inte i längden bra på det. Vi är helt enkelt inte gjorda för det.*) Människor gör fel förr eller senare.

Och på fredag eftermiddag så finns det inga fler timmar; även för den timanställde... ;) (Det finns naturligtvis gott om andra, välkända, tillfällen när vi inte fungerar på topp.)

*) Vilket man lätt inser när man ser många sporter.. Man måste ha löjligt många upprepningar för att få tillräcklig spridning på startfältet så att man kan skilja vinnarna från förlorarna.
Såklart alla kan göra fel, man är dock mer "skyddad" om en elektriker har gjort felet. Jag har stött på hemmafixare som gjort bra jobb med installera el golvvärme i badrum under klinker men som sen inte vetat om att det krävs jfb. Sen stött på ännu värre installationer där det bara ska "funka". Bl.a. en som dragit 2x0.75 mm² lampsladd till jordade vu i "nybyggt" kök

Vad är det här för en brun ledare ? Skyddsjord ?
En brun ledare är inkopplad i en elcentral med gröna och gula anslutningar, eventuell skyddsjord markerad med röd cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

J J-banan skrev:
Såklart alla kan göra fel, man är dock mer "skyddad" om en elektriker har gjort felet.
Det är den här typen av påstående som jag gärna ser förtydligat. Är det företagets ansvarsförsäkring du syftar på? Alltså att man kan kräva ett företag på ersättning efter en skada om försäkringsbolaget gör avdrag för att utförandet var fel? Om det är vad du menar så bör det ju förtydligas att det bara gäller så länge man kan bevisa vilket företag som gjort jobbet. Är det en elektriker som gjort jobbet för två ägare och 15 år sedan eller om företaget gått i konkurs är man ju inte alls mer skyddad än om en hempulare gjort jobbet.

• Gilla
larssad och 6 till
  • Laddar…
D
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Vad är det här för en brun ledare ? Skyddsjord ?
[bild]
Det är ju den gulgröna som kommer uppifrån i en båge. Du ser dock bara den gula sidan.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Som ju är ett alldeles utmärkt exempel på varför man skall göra det själv! Själv är bäste dräng! ;)

Att man dessutom skulle behöva betala för ett dylikt arbete är ju så mycket löx på laxen att man storknar. ;)

I mitt eget hus så har jag hittat tre "allvarliga" fel (nåja kunde blivit). Samtliga är resultatet av elektrikers arbete.
Jag har haft två "elbränder" i mitt hus. En var inne i min FLVP där man har konstruerat så ett man kör 10A/400V över vanliga kabelskor. Den andra var i den till centralen externa JFB som en elektriker monterat, där troligen skruvarna inte varit tillräckligt hårt åtdragna då de rallat upp och en anslutning överhettat och kolat. Antagligen pga vibrationerna från tvättmaskinen i samma rum...

Nu har jag ju varit elektriker en gång i tiden och jag har dessutom både släktingar och vänner som är elektriker, men inget av dessa fel är något någon av oss skulle ha hittat. Men numera efterdrar jag skruvarna i centralen en gång per år i alla fall. Jag har numera en normcentral nämligen. Behövdes byggas om när det blev badtunna, två elbilsladdare mm. Man kan inte skarva hur mycket som helst på en central...

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det är den här typen av påstående som jag gärna ser förtydligat. Är det företagets ansvarsförsäkring du syftar på? Alltså att man kan kräva ett företag på ersättning efter en skada om försäkringsbolaget gör avdrag för att utförandet var fel? Om det är vad du menar så bör det ju förtydligas att det bara gäller så länge man kan bevisa vilket företag som gjort jobbet. Är det en elektriker som gjort jobbet för två ägare och 15 år sedan eller om företaget gått i konkurs är man ju inte alls mer skyddad än om en hempulare gjort jobbet.
En företagare eller företag har sin försäkring som täcker om man gör något fel eller orsakar skada, sen är man skyddad av konsumenttjänstlagen ifall hantverkare gjort fel eller " lägger sig på tvären". Sen har husägaren sin försäkring. Sen såklart finns det skojare.
Sen om något har pajat efter en lång tid som t.ex. 15 år så kommer det kommer massa frågor från försäkringsbolaget då det kan vara svårt spåra. Men om något skulle inträffa strax efter installationen typ billaddare så tror jag försäkringsbolaget är intresserade av vem har installerat

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.