15 919 läst ·
118 svar
16k läst
118 svar
Normcentral i plåt blir spänningssatt
Fast fakta där med försäkring? det svåra är i domstolsärenden bl har det sällan gått bevisa nån gjort elen själv oftast läggs de ned! väldigt få blir dömda i Sverige för obehörig elektriker kopplingarJ J-banan skrev:
Jag vad en organisation i byggbranschen tycker ska vi nog inte ta som en sanning. Om vi säger så här då. Om ett hus brinner ner tror du att det är vanligt att försäkringsbolaget frågar om vem som installerat elcentralen? Och om de frågar, hur många fastighetsägare tror du har någon aning om svaret?J J-banan skrev:
Jag har kanske ägt eller ansvarat för tio-femton elcentraler totalt och inte i något fall kan jag minnas att jag har haft en susning om vem som har installerat centralen. Brinner dessutom huset ner är nog det normala att eventuell dokumentation också förstörs.
Sen är det även så att det är utförandet och inte utföraren som ligger till grund för bedömning av ersättning.
Skulle länka till vad Länsförsäkringar säger men deras sida ligger nere. Man får satsa på att allt brinner ned till grunden så det inte går se vad som starta det👍Alfredo skrev:
Jag vad en organisation i byggbranschen tycker ska vi nog inte ta som en sanning. Om vi säger så här då. Om ett hus brinner ner tror du att det är vanligt att försäkringsbolaget frågar om vem som installerat elcentralen? Och om de frågar, hur många fastighetsägare tror du har någon aning om svaret?
Jag har kanske ägt eller ansvarat för tio-femton elcentraler totalt och inte i något fall kan jag minnas att jag har haft en susning om vem som har installerat centralen. Brinner dessutom huset ner är nog det normala att eventuell dokumentation också förstörs.
Sen är det även så att det är utförandet och inte utföraren som ligger till grund för bedömning av ersättning.
Det där är väl något av en vantolkning. Min uppfattning är att försäkringsbolaget inte bryr sig om vem som installerat det. Men om de kan bevisa att en skada berodde på ett fel i installationen så kan de minska ersättningen. Om det inträffar spelar det roll vem som gjort det och när. För om fastighetsägaren har papper på vilket företag som gjort den felaktiga installationen kan han kräva detta företag på ersättning för skadorna som skett.J J-banan skrev:
Om försäkringsbolaget nekar ersättning för att installationen var felaktig spelar det alltså ingen roll om det är en hempulare eller en elektriker som gjort jobbet om inte fastighetsägaren vet vem som gjort det. Och hur många vet det för alla installationer i sitt hus?
Poängen var att en yrkesverksam arbetar under ett ekonomisk paraply vilket gör att lösningar på problem löses kostnadseffektivt. Dvs kanske inte problemets mest optimala lösning. Jag som spenderar mycket tid där jag bor kan lägga mycket tid på att småfixa för att optimera min elanläggning.J J-banan skrev:
Vid de tillfällen jag anlitat elektriker så har jobbet aldrig blivit perfekt. En glömde dela på jord och nolla vid installation av JFB, en missade ett uttag vid centralbyte och en annan missade jord i ett uttag och använde inte rätt färger vid nyanslutning av en VVB. Det här är fel som inte skulle uppstå om elektrikern bodde hemma hos mig.
Gällande försäkringar så är mitt tips här att anlita elektriker för lite större jobb. Då finns det kvitto man kan peka på så man kan säga att delar av anläggningen bevisligen är utförd av firma med EKP. Sen får man se till att hela anläggningen faktiskt är utförd efter gällande regler och praxis oavsett vem som gjort jobbet.
Absolut att många klarar att installera en elcentral själv, men om man blir förvånad över att det är 230 V mellan ett jordat objekt och fas, så är det långt ifrån tillräcklig kunskap om el för att göra det själv.
Jag har själv monterat central, olagligt, med koll på hur allt fungerar.
Jag har själv monterat central, olagligt, med koll på hur allt fungerar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Därför är åtminstone jag mån om att folk inte orsakar några försäkringsärenden utan gör rätt från början. Är man orolig för att vad försäkringen säger, då är det nog lämpligt att låta bli och låta en firma med försäkring orsaka skadan.
Elektriker gör fel också.F Ford50 skrev:
Hos mig var det en behörig elektriker som kopplade nollan fel och fick JFB att lösa ut så fort jag försökte använda spisen.
Hos en kompis installerade elektriker radonsug men råkade klämma åt en gammal korroderad inkommande kabel så att den började smälta och brinna någon dag senare.
Det är fortfarande ägaren som är ansvarig.
Bara kontakta Konsumentverket om elektriker gör fel och vägrar stå för detT Trolltomte skrev:Elektriker gör fel också.
Hos mig var det en behörig elektriker som kopplade nollan fel och fick JFB att lösa ut så fort jag försökte använda spisen.
Hos en kompis installerade elektriker radonsug men råkade klämma åt en gammal korroderad inkommande kabel så att den började smälta och brinna någon dag senare.
Det är fortfarande ägaren som är ansvarig.
