40 870 läst ·
87 svar
41k läst
87 svar
Nedtrampat tak efter installation av solpaneler.
Hur gick det för dig?C Chentin skrev:Vi är i ungefär samma sits.
Vi bytte tak innan solpanelerna kom. Från eternit till korrugerad plåt.
Givetvis ny avvattning också.
När solcellsmontörerna hade varit här, hade dom trampat sönder hela hängrännan. På 14-15 ställen är den bucklad (på 2-3 ställen så illa att krokarna har böjts). Utöver detta har taket fått mindre skador på 3 ställen.
Dessutom har dom lämnat kvar fullt med borrspån på taket, vilka har rostat och lämnar märken/rinningar.
Jag har bestridit slutfakturan.
Hade en dialog med leverantören.
Dom frågade om jag ville att dom skulle ombesörja en reparation eller om jag ville ha ekonomisk ersättning och isf. hur stor.
Jag svarade att det rent krasst inte spelar mig någon roll om dom eller jag bokar en (bra) plåtslagare men att det behöver bli gjort.
Blev ombedd att kolla upp vad det skulle kosta att byta hängränna.
Fick prisuppgift från en plåtslagare som uppskattade att endast bytet av hängrännan skulle kosta ca 25.000:- (inkl. moms). Detta under förutsättning att inga krokar behöver bytas (eftersom dessa är monterade under tak-plåten och duken. Behöver dessa bytas snackar vi helt andra pengar då paneler, tak, duk och fotplåt måste bort.
Dessutom tillkommer kostnad för 27 meter byggställning i olika höjd, som behöver finnas på plats när plåtslagaren kommer.
Leverantören erbjöd sig att byta en sektion (!) av hängrännan.
När jag svarade att jag omöjligen kunde acceptera det, eftersom hela rännan är skadad, slutade dom svara.
Dom har dessutom hela tiden undvikit frågan om dom rostande spånen.
Det är två-tre månader sen jag sist hörde från dom, trots påtryckningar från min sida.
Utan att nämna några namn (eftersom att ärendet är pågående - typ) är det här ett företag som slår sig för bröstet ang. deras modell som bygger på att dom uteslutande jobbar med egna montörer, vilka ska vara SÅ bra.
En annan lite lustig sak är att en av deras säljare ringde mig för några veckor sen.
- Hej. Skulle du kunna tänka dig att vara referens åt oss? Har en eventuell kund som bor i ditt närområde.
- Hehe... Inga problem
Edit: Ändrade till rätt belopp från plåtslagaren.
Nu varit uppe och klättrat vid taket, så tog några bilder. Jag är ingen expert, men tycker som sagt att detta ser ut att vara enkelfalsat, något klicksystem är det i vart fall inte eftersom de använde en liten vagn som klämde samman fogen.P Plåtis22 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Besserwisser
· östergötland
· 2 668 inlägg
Ja det ser enkelfalsat ut.. men det borde vara synliga klammer ,för utan det kan du rycka loss falserna från varandra... gissa vad en riktig storm gör....
plåtrickard skrev:
De har ju i alla fall gjort en knytning i varje ände, om än åt fel håll.plåtrickard skrev:
Det håller säkert för 2 sekundmeter.
🤣
Kolla i inlägg #74 så ser du att plåten är vikt till ett fäste som skruvas fast i hela plåtens längd, det ersätter klammer om jag fattar det rätt. Skruvarna döljs av nästa plåt som således skjuts i och falsas fast. Kan inte se att vinden, även om det är en orkan, kan ta tag i 30 cm bred plåt och riva upp hela falsen när den bara kan få grepp om några cm utstick längst ned vid takfot.plåtrickard skrev:
Lite trist attityd kan jag tycka när man inte ens försöker förstå hur systemet funkar, utan bara skjuter vilt på att det med 99% säkerhet är klick, sedan enkelfalsat som inte tål vind. Det kan ju vara som så att någon tänkt till och gjort en avvägning av vad som är säkert, och vad som är ekonomiskt att tillverka och installera - typ som produktutveckling brukar se ut. Oavsett vad har plåten legat i 1,5 år nu och ser inte ut att lämna ännu, trots vind som även idag var över 2 m/s 😉
Besserwisser
· östergötland
· 2 668 inlägg
Jodå jag förstår hur det funkar,men det är ett så konstigt utförande så att ingen som jobbar seriöst med plåt ens skulle fundera på ett sådant montage...
På ett riktig enkelfalsat tak så ska det vara en klammer vikt över lågfalsen med tillräcklig längd så att när man viker över högfalsen så ska den räcka över hela falsen.. jag ska försöka rita....
Dessa ska vara på max 45cm avstånd från varandra...
Vad hindrar ditt överlapp från att lyfta?
Den där lösningen är ju tillomed sämre än ett klicktak. Där är det ju en veck som det hakas in i och låser...
Jag är verkligen genuint intresserad av din lösning
På ett riktig enkelfalsat tak så ska det vara en klammer vikt över lågfalsen med tillräcklig längd så att när man viker över högfalsen så ska den räcka över hela falsen.. jag ska försöka rita....
Den där lösningen är ju tillomed sämre än ett klicktak. Där är det ju en veck som det hakas in i och låser...
C cffol skrev:Kolla i inlägg #74 så ser du att plåten är vikt till ett fäste som skruvas fast i hela plåtens längd, det ersätter klammer om jag fattar det rätt. Skruvarna döljs av nästa plåt som således skjuts i och falsas fast. Kan inte se att vinden, även om det är en orkan, kan ta tag i 30 cm bred plåt och riva upp hela falsen när den bara kan få grepp om några cm utstick längst ned vid takfot.
Lite trist attityd kan jag tycka när man inte ens försöker förstå hur systemet funkar, utan bara skjuter vilt på att det med 99% säkerhet är klick, sedan enkelfalsat som inte tål vind. Det kan ju vara som så att någon tänkt till och gjort en avvägning av vad som är säkert, och vad som är ekonomiskt att tillverka och installera - typ som produktutveckling brukar se ut. Oavsett vad har plåten legat i 1,5 år nu och ser inte ut att lämna ännu, trots vind som även idag var över 2 m/s 😉
I inlägg 74 ser det ju faktiskt ut som en typ av klicktack, fast inverterat om man jämför med ett vanligt klick.plåtrickard skrev:
Jodå jag förstår hur det funkar,men det är ett så konstigt utförande så att ingen som jobbar seriöst med plåt ens skulle fundera på ett sådant montage...
Jag tycker att det ser ut som att högfalsen är den man skruva fast, sen trär man i lågfalsen. Klammerdelen på högfalsen är snipsad en deciemeter i vardera ände så att de har lyckats göra en knytning.
Jag har gjort en liknande lösning några skidbodar för några år sedan.
Men jag skulle aldrig våga göra så på ett större tag. I alla fall inte där det finna risk för vind.
Undra vilket falstätningsmedel som använts?
Besserwisser
· östergötland
· 2 668 inlägg
Bättre syn än mig... men det ser ut att stämma.. får kanske logga in med datorn.. men fortfarande fler frågor än svar.S Stubai skrev:I inlägg 74 ser det ju faktiskt ut som en typ av klicktack, fast inverterat om man jämför med ett vanligt klick.
Jag tycker att det ser ut som att högfalsen är den man skruva fast, sen trär man i lågfalsen. Klammerdelen på högfalsen är snipsad en deciemeter i vardera ände så att de har lyckats göra en knytning.
Jag har gjort en liknande lösning några skidbodar för några år sedan.
Men jag skulle aldrig våga göra så på ett större tag. I alla fall inte där det finna risk för vind.
Undra vilket falstätningsmedel som använts?
Borde ändå vara likställt med enkelfals...
Som bara får läggas till typ 14graders taklutning
Det beror väl på vad man har under plåten? Rent tekniskt kan man ju lägga ett klicktak som "dekoration" på ett tak med 5 graders lutning om det är ett korrekt tätskikt där från början.plåtrickard skrev:
Dock verkar ju plåten i det här fallet vara falsad på plats, så då borde det inte vara någon större merkostnad att dubbelfalsa istället så man får ett riktigt tätt och hållbart tak.
Besserwisser
· östergötland
· 2 668 inlägg
Ja klicktak på läkt möjligen...useless skrev:
Det beror väl på vad man har under plåten? Rent tekniskt kan man ju lägga ett klicktak som "dekoration" på ett tak med 5 graders lutning om det är ett korrekt tätskikt där från början.
Dock verkar ju plåten i det här fallet vara falsad på plats, så då borde det inte vara någon större merkostnad att dubbelfalsa istället så man får ett riktigt tätt och hållbart tak.
Men annars perforerar man ju tätskicktet med skruv för infästning.
Ja det här taket är jag väldigt nyfiken på, då jag vet att det säljs färdiga dubbelfalsskivor med solceller klistrade på... men den här varianten har jag aldrig sett. Men jag hävdar nog fortfarande att det är en form av klicktack mer än ett falsat tak
Produkter som diskuteras: "skruv infästning"
Skruv & infästning
Här hittar du vårt sortiment av infästning. Skruv, spik, plugg och byggbeslag för ditt nästa projekt!
Läs mer
Nja, falsat är det ju eftersom man falsar det på plats istället för att bara trycka fast profilerna i varandra.
Däremot är et kanske ur täthets och hållbarhetssynpunkt mer att jämföra med ett klicktak?
Men de som tror att de får ett "riktigt" falsat tak med den där konstruktionen kan nog känna sig lite lurade... Borde inte vara något problem dock om man håller sig till rätt taklutningar och har koll på undertaket. Inte sämre än vilken trapetsplåt eller klicktak som helst.
Däremot är et kanske ur täthets och hållbarhetssynpunkt mer att jämföra med ett klicktak?
Men de som tror att de får ett "riktigt" falsat tak med den där konstruktionen kan nog känna sig lite lurade... Borde inte vara något problem dock om man håller sig till rätt taklutningar och har koll på undertaket. Inte sämre än vilken trapetsplåt eller klicktak som helst.
Besserwisser
· östergötland
· 2 668 inlägg
Man verkar ju lägga det tvärtom,att men hakar i lågfalsen i högfalsen...useless skrev:
Nja, falsat är det ju eftersom man falsar det på plats istället för att bara trycka fast profilerna i varandra.
Ja ,tvärtemot många av mina kollegor i branschen så ser jag en användning av klicktak,underbar produkt på rätt plats.
Jag stör mig bara på att den säljs in som likvärdig ett dubbelfalsat tak....
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Tillräckligt med ventilation efter Tak byte?
Tak & Vind -
Missfärgningar på takplåt efter förvaring
Byggmaterial & Byggteknik -
Taket läcker 1 dygn efter inflytt
Tak & Vind -
Hennes trädgård vissnar efter tak- och fasadtvätt
Artikelkommentarer -
Takläckage vid murstock efter kraftigt regn – vad kan orsaken vara?
Tak & Vind