uhag uhag skrev:
Beroende på hur deformerade plåtarna är så är det ofta ganska enkelt att trycka ut bucklorna underifrån. Man kan lägga ett mothåll under och trycka ner plåten så ”bucklar” den tillbaka. Men de måste kolla tätskiktet under också, att inte någon plåtskarv skurit ner i underlagspappen, det är den viktigaste biten.
Precis det dom gör idag, monterar isär panelerna och trycker tillbaka plåten.
Det som är problemet är ju att det inte går inspektera resultatet eftersom att panelerna sätts tillbaka (dom har lovat dokumentation, vi får väll se). Förhoppningsvis har pappen inte skadats men detta går ju inte veta. Det finns risk för sprickor i plåten och att färgen släpper vilket riskerar att förkorta livslängden.
Taket är bytt för ca 5 år sedan och skulle inte behövas bytas under solcellernas livstid, om livslängden är kortare blir det ju riktigt illa behöva montera av samtliga paneler för att kunna byta tak.

Vi får se vad entrepenören säger men det lär ju bli en större diskussion kring ekonomisk kompensation även om bucklorna kan åtgärdas någorlunda.

• Gilla
redep och 1 till
  • Laddar…
Snailman
K KarroZoo skrev:
Fattar inte hur folk ens vågar sätta paneler på taket efter all skit man läser om som kan gå snett. Kommer definitivt att bli på stativ på marken om vi ska skaffa solceller nån dag.
Fattar inte att folk vågar sätta solpaneler på stativ på marken, med tanke på alla solpanelsstölder man läst om. (Ifall någon inte sett artiklarna om detta)

uhag uhag skrev:
Känner igen det där, försökte få ett falsat tak lagt i höstas i Roslagen. Hörde mig för med alla plåtslagare inom rimligt avstånd men blev iskallt bemött. Inte en chans att få det gjort inom 6 månader var standardsvaret. Slutade med att jag köpte klick-tak från falsat.se och gjorde jobbet själv.

Brist på plåtslagare skulle jag tro, försökte själv få ett falsat tak lagt i Roslagen i höstas. Det var bara att glömma,
Jag anlitade Midsummer och fick ett falsat plåttak med integrerade solceller för vad en plåtslagare skulle ta för bara plåten. (Om man kunde få någon att göra jobbet.) Super-noggranna plåtslagare från Midsummer som lade taket och dessutom fixade mindre fel på undertaket utan pålägg på priset. Målade skorsten
en! Kom när det lovat. Jag är riktigt nöjd.

• Gilla
Johan Fraxinus och 1 till
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Fattar inte att folk vågar sätta solpaneler på stativ på marken, med tanke på alla solpanelsstölder man läst om. (Ifall någon inte sett artiklarna om detta)
Bra mkt mindre besvär än att behöva lägga om taket och processa i rätten mot ett företag som gått i konkurs...

• Gilla
Stensson11 och 2 till
  • Laddar…
N NOP skrev:
Jag anlitade Midsummer och fick ett falsat plåttak med integrerade solceller för vad en plåtslagare skulle ta för bara plåten. (Om man kunde få någon att göra jobbet.) Super-noggranna plåtslagare från Midsummer som lade taket och dessutom fixade mindre fel på undertaket utan pålägg på priset. Målade skorsten
Vad kostade anläggningen och hur stor är den?

• Gilla
NOP
  • Laddar…
N NOP skrev:
Vad hade midsummer för kvadratmeterpris på sina paneler?

useless useless skrev:
Vad kostade anläggningen och hur stor är den?
120 m2 tak i öster/väster med fyra takfönster och skorsten. i våderna vid takfönster sitter inga solceller. Det minskar effektiv yta ca 20%. 345 kkr

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Jag fattar inte att folk vill sätta solpaneler i naturen över huvud taget. Var är solpanelerna på alla de tusentals tunnland platta industritak i Sverige? Industrilador, logistikcenter, shoppinglador, IKEAs varuhus osv. Alla utan solceller på taken. Skulle ju passa där - där är det ju redan så fult!

N NOP skrev:
Jag fattar inte att folk vill sätta solpaneler i naturen över huvud taget. Var är solpanelerna på alla de tusentals tunnland platta industritak i Sverige? Industrilador, logistikcenter, shoppinglador, IKEAs varuhus osv. Alla utan solceller på taken. Skulle ju passa där - där är det ju redan så fult!
Inte fel som idé, men de flesta av dessa ”platta” tak är inte beräknade för det med tanke på den ökade vikten det skulle innebära. Södra och mellersta Sverige kanske, förutom när snön kommer och den ökade komplexiteten det skulle innebära att skotta av det. Bara en tanke som är en förmodan som utvecklas till en självklarhet allt eftersom texten växer.

• Gilla
KarroZoo och 1 till
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
Inte fel som idé, men de flesta av dessa ”platta” tak är inte beräknade för det med tanke på den ökade vikten det skulle innebära. Södra och mellersta Sverige kanske, förutom när snön kommer och den ökade komplexiteten det skulle innebära att skotta av det. Bara en tanke som är en förmodan som utvecklas till en självklarhet allt eftersom texten växer.
Jag är mer ute efter att debattera tanken. Säkert är det så att taken är dimensionerade för en viss last och därför inte lämpade för ytterligare tyngd. Men likaväl att det ges bygglov för solcellsparker i naturen ("parker" som ingen vill promenera i?) kan man också kräva att nybyggnader av plåtlador skulle ha solenergilösningar på taken för att få bygglov.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
K
N NOP skrev:
Jag är mer ute efter att debattera tanken. Säkert är det så att taken är dimensionerade för en viss last och därför inte lämpade för ytterligare tyngd. Men likaväl att det ges bygglov för solcellsparker i naturen ("parker" som ingen vill promenera i?) kan man också kräva att nybyggnader av plåtlador skulle ha solenergilösningar på taken för att få bygglov.
Skapa en tråd för att debattera tanken då. Denna tråd handlar om det tak TS fått nedtrampat!

• Gilla
KarroZoo och 2 till
  • Laddar…
@
C cola88 skrev:
Hejsan!

Farsan har dekraplåt på taket där man nu håller på att installera solpaneler. Företaget har innan installation inspekterat taket och sakt att det inte är några bekymmer att installera paneler. Under installationen har taket/plåten trampats ned över i princip hela taket i olika grad. På bilden ser ni hur det ser ut där dom inte ännu lagt paneler. Farsan är såklart orolig över att detta skadat taket permanent, att vatten skall ansamlas under paneler, mm.

Företaget har hänvisat till att dekraplåt är ökänt mjuk och att dom eventuellt kan erbjuda någon form av garanti.

Har ni några tankar kring hur det ser ut och hur man bör tänka kring denna situation?
Acceptera ingen "garanti"....de finns inga garantier speciellt eftersom företaget när som helst kan gå i konkurs....

• Gilla
KarroZoo och 1 till
  • Laddar…
L Lill koja skrev:
Går det att ommåla plåten med färg för att skydda det mot rost?
ja men i det här fallet får du använda dig av en speciell undervattensfärg för fullgott skydd..

N NOP skrev:
120 m2 tak i öster/väster med fyra takfönster och skorsten. i våderna vid takfönster sitter inga solceller. Det minskar effektiv yta ca 20%. 345 kkr
Har du alltså fått en offert på samma summa av en plåtslagare för en vanlig bandtäckning?

Midsummer verkar ju vara ett klicktak, så att jämföra med bandtäckning är väl inte riktigt rättvist...
Men det finns solceller på riktig bandtäckning, produceras av lindab

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.