Vilka klantarslen!
Det bör först lägga något längs hela taket så de har något att kliva på som fördelar tyngden tills de monterat infästningen sedan flyttas det till ovan infästningen.

• Gilla
Marko9911 och 8 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
C cola88 skrev:
Företaget har hänvisat till att dekraplåt är ökänt mjuk och att dom eventuellt kan erbjuda någon form av garanti.
Företaget visste med andra ord redan innan arbetet startades, att de skulle ödelägga hela taket. Ändå tog de på sig jobbet.

Det finns gott om oseriösa lycksökare i solcellsbranchen, och många kommer inte bli värst långlivade. Så en eventuell "garanti" för takets täthet från företaget i fråga, är inte värt ett ruttet lingon.

Bort med solpanelerna och på med ny takplåt. Någon annan lösning hade jag aldrig accepterat.

• Gilla
Skogen#3 och 21 till
  • Laddar…
Som plåtslagare upplever jag att de flesta solcellsföretag har otroligt dålig kompetens när det gäller tak.
Det är alls inte ovanligt att jag ser företag som monterar solpaneler på tak där man kan anta att takets tekniska livslängd redan eller snart är passerad.
Att som i ts fall dessutom stampa sönder taket är riktigt bedrövligt.

• Gilla
redep och 16 till
  • Laddar…
Detta är helt bedrövligt och tyvärr en konsekvens av en marknad som är totalt överhettad. Jag är inte mycket för att hänga ut något företag eller person, men i detta fall har nog gått över min gräns, med tanke på att en utlovad garanti är möjlig och därmed är det bekräftat att företaget är HELT oseriöst. De har alltså gjort en bedömning innan försäljning, och där bör man se vad som är möjligt med tanke på takets förutsättningar. Det finns alltid möjlighet att beträda taket utan att skada, om man är seriös och lägger ut plyfa eller annat för att fördela vikt. Men inte då! Det blir alltför kostsam montering. Men istället ska alltså beställaren betala dubbelt genom att dessutom få ett tak förstört. För det är det helt klart då det är nertrampat. Det enda rätta är att företaget får ersätta taket med ny liknande beläggning genom att ta hjälp av sin företagsförsäkring. Eller ta det rättsligt då det handlar om förstörelse av egendom. Men kontentan ändå som jag nämnde i början är ändå att andra efterkommande förmodligen kommer att drabbas vidare av detta företag och jag är övertygad om att ingen vill få sina tak förstörda av denna dagslända till företag. Så ut med det bara och rädda andra. Man kan ju undra hur många tidigare blivit drabbade.
En förbannad mas här:mad:
Mvh Masen

• Gilla
sinuslinus och 19 till
  • Laddar…
Någon rad ser ut att ha så mycket bakfall att det likaväl kan rinna över åt sidorna. Är det invid en skarv så kommer det ner på undertaket.
Dom borde inte åtagit sig jobbet - eller anordnat avlastning.
Hur kan man som montör ö h t klampa vidare ett enda extra steg på ett tak som ger efter?

• Gilla
redep och 5 till
  • Laddar…
S
S sk007 skrev:
Som plåtslagare upplever jag att de flesta solcellsföretag har otroligt dålig kompetens när det gäller tak.
Det är alls inte ovanligt att jag ser företag som monterar solpaneler på tak där man kan anta att takets tekniska livslängd redan eller snart är passerad.
Att som i ts fall dessutom stampa sönder taket är riktigt bedrövligt.
Det förstnämnda är snarare att beskylla husägarna för.
Det är en masspsykos där alla ska ha solceller till vilket pris som helst just nu och solcellssäljarna vill sälja så mycket det går. Därför skiter dom i att kundens tak är alldeles för gammalt för att ens fundera på solceller på.

Därmed kan de i händelse av vattenskada pga. takets ålder, med all rätt skylla på kunden och säga "du måste ju ha vetat att ditt tak var 40 år gammalt innan du beställde solceller?"

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Betala INTE förrän detta är åtgärdat!

I allt för många trådar har beställaren betalt hela eller delar av en beställning som inte är korrekt utfört.

De har helt uppenbart förstört taket, måhända bara plåten, men likväl.

De måste ta ner solcellerna, ta bort plåten och sedan får man avgöra om något mer skadats. Här finns risk att man blir oense ifall beställaren anser att underlaget är skadat men firman tycker nåt annat.

Minsta åtgärden är att plåten byts ut mot oskadad plåt.

• Gilla
Skogen#3 och 6 till
  • Laddar…
C cola88 skrev:
Hejsan!

Farsan har dekraplåt på taket där man nu håller på att installera solpaneler. Företaget har innan installation inspekterat taket och sakt att det inte är några bekymmer att installera paneler. Under installationen har taket/plåten trampats ned över i princip hela taket i olika grad. På bilden ser ni hur det ser ut där dom inte ännu lagt paneler. Farsan är såklart orolig över att detta skadat taket permanent, att vatten skall ansamlas under paneler, mm.

Företaget har hänvisat till att dekraplåt är ökänt mjuk och att dom eventuellt kan erbjuda någon form av garanti.

Har ni några tankar kring hur det ser ut och hur man bör tänka kring denna situation?
Ser för jävligt ut hade aldrig godkänt det där

• Gilla
Putte G... och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Beställ en besiktning så du får ett utlåtande på om taket bör bytas pga skadorna, vackert är det inte men om det är tätt och skadorna döljs av solcellerna kanske en ekonomisk kompensation från solcellsleverantören är tänkbart?
Ser ut som det kommer bli stående vatten på en del ställen... Då lär taket rosta sönder snabbt

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Exakt samma sak hände oss. Fick taket utdömt av 2 plåtslagare och solcellsfirman tog kostnaden för byte av hela taket utan större protester.

• Gilla
  • Wow
mlaf och 10 till
  • Laddar…
J Johan9142 skrev:
Ser ut som det kommer bli stående vatten på en del ställen... Då lär taket rosta sönder snabbt
Går det att ommåla plåten med färg för att skydda det mot rost?

• Wow
  • Haha
Uwe H och 3 till
  • Laddar…
C cola88 skrev:
Hejsan!

Farsan har dekraplåt på taket där man nu håller på att installera solpaneler. Företaget har innan installation inspekterat taket och sakt att det inte är några bekymmer att installera paneler. Under installationen har taket/plåten trampats ned över i princip hela taket i olika grad. På bilden ser ni hur det ser ut där dom inte ännu lagt paneler. Farsan är såklart orolig över att detta skadat taket permanent, att vatten skall ansamlas under paneler, mm.

Har ni några tankar kring hur det ser ut och hur man bör tänka kring denna situation?
Taket SKA bytas

• Gilla
Opus och 3 till
  • Laddar…
C cola88 skrev:
Hejsan!

Kan du inte ta en närbild på hur man fäste solcellsramen/skenorna
Skruvat rakt igenom plåten?

• Gilla
Jörgen63 och 1 till
  • Laddar…
Vi är i ungefär samma sits.
Vi bytte tak innan solpanelerna kom. Från eternit till korrugerad plåt.
Givetvis ny avvattning också.

När solcellsmontörerna hade varit här, hade dom trampat sönder hela hängrännan. På 14-15 ställen är den bucklad (på 2-3 ställen så illa att krokarna har böjts). Utöver detta har taket fått mindre skador på 3 ställen.
Dessutom har dom lämnat kvar fullt med borrspån på taket, vilka har rostat och lämnar märken/rinningar.

Jag har bestridit slutfakturan.
Hade en dialog med leverantören.
Dom frågade om jag ville att dom skulle ombesörja en reparation eller om jag ville ha ekonomisk ersättning och isf. hur stor.
Jag svarade att det rent krasst inte spelar mig någon roll om dom eller jag bokar en (bra) plåtslagare men att det behöver bli gjort.
Blev ombedd att kolla upp vad det skulle kosta att byta hängränna.

Fick prisuppgift från en plåtslagare som uppskattade att endast bytet av hängrännan skulle kosta ca 25.000:- (inkl. moms). Detta under förutsättning att inga krokar behöver bytas (eftersom dessa är monterade under tak-plåten och duken. Behöver dessa bytas snackar vi helt andra pengar då paneler, tak, duk och fotplåt måste bort.
Dessutom tillkommer kostnad för 27 meter byggställning i olika höjd, som behöver finnas på plats när plåtslagaren kommer.

Leverantören erbjöd sig att byta en sektion (!) av hängrännan.
När jag svarade att jag omöjligen kunde acceptera det, eftersom hela rännan är skadad, slutade dom svara.
Dom har dessutom hela tiden undvikit frågan om dom rostande spånen.
Det är två-tre månader sen jag sist hörde från dom, trots påtryckningar från min sida.

Utan att nämna några namn (eftersom att ärendet är pågående - typ) är det här ett företag som slår sig för bröstet ang. deras modell som bygger på att dom uteslutande jobbar med egna montörer, vilka ska vara SÅ bra.

En annan lite lustig sak är att en av deras säljare ringde mig för några veckor sen.
- Hej. Skulle du kunna tänka dig att vara referens åt oss? Har en eventuell kund som bor i ditt närområde.
- Hehe... Inga problem :rofl:

Edit: Ändrade till rätt belopp från plåtslagaren.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
  • Wow
nikasp och 10 till
  • Laddar…
Jag har likadant tak på sommarstugan och är väl medveten om hur känsligt det är. Man får bara gå med mjuka sulor och sätta fötterna i dalen i nederkant på varje panna där den har direkt stöd av läkten.
Men plåten är mjuk och följsam, den är belagd med en relativt tjock gummimassa på ovansidan, även undersidan har ett ”mjukt” skikt. Så länge som det inte blir vatten stående i de nedtrampade groparna eller att de skadat tätskiktet under när de trampat ner plåten, som kan vara vass i skarvarna, så är nog risken för följdskador liten. Dock så måste man lyfta taket för att se hur underlaget klarat sig.
Men visst ser det fördjävligt ut och borde rendera en ordentligt ekonomisk ersättning. Taket är i princip oanvändbart om man någon gång bestämmer sig för att ta bort solcellerna.

Tack för att du delade med dig av detta, ännu en orsak för mig att avvakta solcellsinstallation om jag inte ska göra jobbet själv.

C cola88 skrev:
Hejsan!

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.