40 870 läst ·
87 svar
41k läst
87 svar
Nedtrampat tak efter installation av solpaneler.
Midsummer lägger inte ett klicktak. Det är ett Plannja-tak, typ Trend. Visst, det kommer med förberedd vikning men falsas ihop på plats. Bra pris, snyggt utfört och professionellt agerande när det gäller garantier. Inte bästa effekten såklart beroende på tekniken, men ser snyggt ut och ger en helt ok totalekonomi om man ändå behöver byta tak.plåtrickard skrev:
Maken till likgiltighet inför konsekvenserna av sitt handlande får man leta efter 
Vilken normalt funtad person som helst hade ganska omgående insett att taket inte tål att beträdas och avbrutit för att lösa problemet innan skadan blir värre.
Måste vara några j-vla zombies som varit där och jobbat.
Och att sedan i efterhand skylla på att taktypen är erkänt känslig!? Det är ju som att säga att det redan från början ingick i planen att förstöra taket...
Det värsta jag sett i kategorin "likgiltiga arbetare" är ett gäng glada gubbar som stod och skottade ner stora isklumpar från taket på ett sexvåningshus rakt ner på de parkerade bilarna på gatan. Bl.a. en riktigt fräsch BMW. Biltaken var helt intryckta.
Vilken normalt funtad person som helst hade ganska omgående insett att taket inte tål att beträdas och avbrutit för att lösa problemet innan skadan blir värre.
Måste vara några j-vla zombies som varit där och jobbat.
Och att sedan i efterhand skylla på att taktypen är erkänt känslig!? Det är ju som att säga att det redan från början ingick i planen att förstöra taket...
Det värsta jag sett i kategorin "likgiltiga arbetare" är ett gäng glada gubbar som stod och skottade ner stora isklumpar från taket på ett sexvåningshus rakt ner på de parkerade bilarna på gatan. Bl.a. en riktigt fräsch BMW. Biltaken var helt intryckta.
Besserwisser
· östergötland
· 2 668 inlägg
Planja trend är ett klicktak.....C cffol skrev:Midsummer lägger inte ett klicktak. Det är ett Plannja-tak, typ Trend. Visst, det kommer med förberedd vikning men falsas ihop på plats. Bra pris, snyggt utfört och professionellt agerande när det gäller garantier. Inte bästa effekten såklart beroende på tekniken, men ser snyggt ut och ger en helt ok totalekonomi om man ändå behöver byta tak.
Förfarande inte en bandtäckning....
Blev nyfiken, för det var väldigt dåligt med info om taket på deras hemsida....
Jag tyckte midsummers bilder talar för att det ett dubbelfalsat tak, men där kompletteringar utförs som på klicktak, dvs där beslagen läggs ovanpå.plåtrickard skrev:
För några år sedan hjälpte jag till med att lägga ett liknande tak där producenten var i uppstartsfasen. Jag påpekade då att man borde tillverka taken med kompletteringsfalser i beaktande. Så att det var fritt från solceller längst upp, längst ned och mot hinder. Då hade man kunnat falsa språng, nock, stosar och skorstenar som en vanlig bandtäckning.
Tror du man fick gehör för sina idéer?
Hah, till och med jag som inte kan ett piss om tak förstår ju att risken för vattensamlingar och inträngning har ökat markant. Hela tanken med taket är ju förstört om man går och gör gropar i underlaget som skall möjliggöra avrinning.. Det där är ju bara till att lägga om.
Alla borde faktiskt kunna förstå åt vilket håll vatten rinner, tyvärr gör inte ts solcellsmontörer det.P P-KAR skrev:
Även om jag skulle vilja ha taket utbytt i ts fall så skulle jag aldrig vilja ha samma firma som utförde det jobbet. De vet uppenbarligen inte syftet med ett tak
Midsummer är ett klicktak…S sk007 skrev:Jag tyckte midsummers bilder talar för att det ett dubbelfalsat tak, men där kompletteringar utförs som på klicktak, dvs där beslagen läggs ovanpå.
För några år sedan hjälpte jag till med att lägga ett liknande tak där producenten var i uppstartsfasen. Jag påpekade då att man borde tillverka taken med kompletteringsfalser i beaktande. Så att det var fritt från solceller längst upp, längst ned och mot hinder. Då hade man kunnat falsa språng, nock, stosar och skorstenar som en vanlig bandtäckning.
Tror du man fick gehör för sina idéer?
Då är det ju ännu sämre!P Plåtis22 skrev:
Det var en bildgoogling som gjorde att jag trodde det var falsat. Men vid närmare inspektion visade det sig vara ett annat fabrikat som dök upp när man googlade midsummer.
En tänkbar fördel med klick i solcellssammanhang är väl kanske att det kan vara möjligt att byga ett band om solcellerna skulle gå sönder.
Ok, jag trodde Trend var enkelfalsat. Oavsett så är mitt Midsummer-tak inte ett klicktak utan ett enkelfalsat sådant från Planja. Taket kom färdigvikt men de pressade ihop falsningen på plats och vek avslut på alla plåtar.plåtrickard skrev:
Besserwisser
· östergötland
· 2 668 inlägg
Men om det är planja som gör skivorna ,så undrar jag lite vad det är dom gör i sin fabrik...C cffol skrev:
Finns för övrigt inga maskiner som producerar enkelfalsade tak idag... ta gärna lite närbilder på ditt tak....
Se till att de köper med lite bättringsfärg, det borde alla montörer ha eftersom risken är stor att panelen skrapar i plåten när man lyfter på panelen på railsen. Det händer oftast när man har dåligt fotfäste, eller om vinden sliter tag i panelen under lyftet.C cola88 skrev:Precis det dom gör idag, monterar isär panelerna och trycker tillbaka plåten.
Det som är problemet är ju att det inte går inspektera resultatet eftersom att panelerna sätts tillbaka (dom har lovat dokumentation, vi får väll se). Förhoppningsvis har pappen inte skadats men detta går ju inte veta. Det finns risk för sprickor i plåten och att färgen släpper vilket riskerar att förkorta livslängden.
Taket är bytt för ca 5 år sedan och skulle inte behövas bytas under solcellernas livstid, om livslängden är kortare blir det ju riktigt illa behöva montera av samtliga paneler för att kunna byta tak.
Vi får se vad entrepenören säger men det lär ju bli en större diskussion kring ekonomisk kompensation även om bucklorna kan åtgärdas någorlunda.
Inte varit uppe och klättrat idag, men tog en bild på några skivor som blev över där man ser rätt tydligt hur de sätts ihop. Det som syns är alltså ändsidan på två olika skivor som ligger på varandra. När de gällde avsluten hade de två sätt att göra på, och jag fick välja. Det andra alternativet var som en halvmåne vilket passar bättre på hus med lite äldre stil tyckte jag.plåtrickard skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Besserwisser
· östergötland
· 2 668 inlägg
Det är 99procent ett klicktak..
Annars borde klamrerna som man viker runt en enkelfals vara synliga.. och ett enkelfalsat tak utan klammer kommer att lämna/läcka vid nästa storm...
Annars borde klamrerna som man viker runt en enkelfals vara synliga.. och ett enkelfalsat tak utan klammer kommer att lämna/läcka vid nästa storm...