21 494 läst ·
130 svar
21k läst
130 svar
NAS med automatisk backup?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 192 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 192 inlägg
Jo det är klart. Men jag har inte läst meddelandena. Det har dessutom synts tydligt varje gång jag öppnat filhanteraren, ett stort rätt kryss på backup-sharen. Det brydde jag mig inte heller om.elpaco skrev:
Allwaysync kan vara värt att kolla in.
Måste börja med säga att är rätt rudis på det här och inte jobbar med datorer så hitta gärna luckor i min "lösning för dummies", den som kan mer.
Jag kör med en Drobo FS5 som jag kom över billigt för under 3000 kr, och till vilken vi backar upp 4 datorer över WiFi samt 1 med TP-kabel. Finns en mängd olika Drobos för olika behov, t ex kombinerade med SSD för högsta möjliga prestanda. Klarar krascher på två samtidiga diskar vid den högsta säkerhetsnivån utan att stoppa och du kan kasta i vilka diskar som helst av olika kapacitet som du råkar ha liggande hemma "on the fly". Därför har jag t ex vågat köpa beg. diskar på Tradera i mindre populära storlekar för en spottstyver vilka nu rullat på i flera år utan problem. Har ännu inte råkat ut för någon krasch men har simulerat detta och det tar ca 5 sekunder att fixa en diskkrasch ifall man har en disk liggande, om inte så kan man lugnt åka till butiken och köpa en ny för att två till diskar skulle krascha under tiden är väl inte så troligt. Man hotswoppar t o m diskarna vid en krasch så allt bara tickar på som vanligt. Sker ingen aktivitet i ditt nätverk och ingen ny data har skapats medan ni t ex är bortresta så står den tyst och fint i sitt viloläge.
När ditt backupbehov ökar, tar du helt enkelt ut den minsta disken genom att trycka på "eject" och stoppar in en större utan att ens stänga av Drobon. Vid inställningen "endiskkraschsäkerhet" som räcker för de flesta, får man en lagringskapacitet lika med summan av alla diskarnas utrymme minus den största diskens, vilket är mycket effektivare än t ex RAID vilket sparar pengar. (Vid dubbel säkerhet tappar man de två största diskarnas kapacitet). Eftersom priserna för disklagring varit sjunkande har jag aldrig behövt betala för mer disk än behovet för tillfället har varit och det innebär att systemet under hela sin livslängd blir m y c k e t billigare än att använda vilken RAID-lösning som helst eftersom man med en sådan från början hade tvingats ta höjd för och investera i det maximala lagringsutrymme man behöver i framtiden. Med Drobon vi har kan vi behålla en behovsstyrd kostnad för backuplösning fram till att lagringsbehovet överstiger 16 TB, vilket vi inte kommer att fylla än på väldigt länge, och större modeller som tar 8-16 diskar rymmer givetvis ännu mer.
Från Drobon har vi en nedgrävd kabel till en 2:a backupdisk (gammal D-link DNS323 NAS med två speglade diskar) som står undangömd i ett angränsande uthus för händelse av eldsvåda, inbrott, filenapping mm och Drobons backupprogram sköter även den vidarebackupen. Programmet är konfigurerat till att ta inkrementella backuper varje timme på vissa filer på arbetsdatorn och något mer sällan på övriga filtyper och datorer och vi sparar så många veckors backuper som ryms inom det utrymme programmet ställts in att hantera dessa på (Idag kan jag t ex backa tillbaka till vilken som helst version tillbaka till december 2012). Programmet visar precis hur många filer och hur stort utrymme varje uppbackning tog (i både text och grafik) så händer det plötsligt något lurigt med en stor mängd filer så syns det i diagrammen, dock har jag inte hittat någon varningsfunktion för xx filer uppbackade. Har en fil förändrats av t ex en trojan, kan man t ex söka på filnamnet och får fram alla uppbackade versioner av filen med filstorlek och hittar då versionen med den oskadade. Blanda PC/Mac är inget problem. Kan även använda den som filserver/webbserver mm som de flesta vanliga NASar.
En nackdel med Drobo som en del nämner är att deras system är proprietärt, dvs. om företaget slutar existera så kan det bli stopp på utveckling och support och eftersom de äger sina källkoder kan det bli så att de då inte släpper dem fritt och att ingen annan får utveckla systemet vidare. Jag tycker dock att programmet fungerar bra som det gör idag och så länge du har kvar din programskiva bör du kunna installera den var som helst och plocka ut din data ändå, resonerar jag, men det kanske är fel tänkt?
Jag kör med en Drobo FS5 som jag kom över billigt för under 3000 kr, och till vilken vi backar upp 4 datorer över WiFi samt 1 med TP-kabel. Finns en mängd olika Drobos för olika behov, t ex kombinerade med SSD för högsta möjliga prestanda. Klarar krascher på två samtidiga diskar vid den högsta säkerhetsnivån utan att stoppa och du kan kasta i vilka diskar som helst av olika kapacitet som du råkar ha liggande hemma "on the fly". Därför har jag t ex vågat köpa beg. diskar på Tradera i mindre populära storlekar för en spottstyver vilka nu rullat på i flera år utan problem. Har ännu inte råkat ut för någon krasch men har simulerat detta och det tar ca 5 sekunder att fixa en diskkrasch ifall man har en disk liggande, om inte så kan man lugnt åka till butiken och köpa en ny för att två till diskar skulle krascha under tiden är väl inte så troligt. Man hotswoppar t o m diskarna vid en krasch så allt bara tickar på som vanligt. Sker ingen aktivitet i ditt nätverk och ingen ny data har skapats medan ni t ex är bortresta så står den tyst och fint i sitt viloläge.
När ditt backupbehov ökar, tar du helt enkelt ut den minsta disken genom att trycka på "eject" och stoppar in en större utan att ens stänga av Drobon. Vid inställningen "endiskkraschsäkerhet" som räcker för de flesta, får man en lagringskapacitet lika med summan av alla diskarnas utrymme minus den största diskens, vilket är mycket effektivare än t ex RAID vilket sparar pengar. (Vid dubbel säkerhet tappar man de två största diskarnas kapacitet). Eftersom priserna för disklagring varit sjunkande har jag aldrig behövt betala för mer disk än behovet för tillfället har varit och det innebär att systemet under hela sin livslängd blir m y c k e t billigare än att använda vilken RAID-lösning som helst eftersom man med en sådan från början hade tvingats ta höjd för och investera i det maximala lagringsutrymme man behöver i framtiden. Med Drobon vi har kan vi behålla en behovsstyrd kostnad för backuplösning fram till att lagringsbehovet överstiger 16 TB, vilket vi inte kommer att fylla än på väldigt länge, och större modeller som tar 8-16 diskar rymmer givetvis ännu mer.
Från Drobon har vi en nedgrävd kabel till en 2:a backupdisk (gammal D-link DNS323 NAS med två speglade diskar) som står undangömd i ett angränsande uthus för händelse av eldsvåda, inbrott, filenapping mm och Drobons backupprogram sköter även den vidarebackupen. Programmet är konfigurerat till att ta inkrementella backuper varje timme på vissa filer på arbetsdatorn och något mer sällan på övriga filtyper och datorer och vi sparar så många veckors backuper som ryms inom det utrymme programmet ställts in att hantera dessa på (Idag kan jag t ex backa tillbaka till vilken som helst version tillbaka till december 2012). Programmet visar precis hur många filer och hur stort utrymme varje uppbackning tog (i både text och grafik) så händer det plötsligt något lurigt med en stor mängd filer så syns det i diagrammen, dock har jag inte hittat någon varningsfunktion för xx filer uppbackade. Har en fil förändrats av t ex en trojan, kan man t ex söka på filnamnet och får fram alla uppbackade versioner av filen med filstorlek och hittar då versionen med den oskadade. Blanda PC/Mac är inget problem. Kan även använda den som filserver/webbserver mm som de flesta vanliga NASar.
En nackdel med Drobo som en del nämner är att deras system är proprietärt, dvs. om företaget slutar existera så kan det bli stopp på utveckling och support och eftersom de äger sina källkoder kan det bli så att de då inte släpper dem fritt och att ingen annan får utveckla systemet vidare. Jag tycker dock att programmet fungerar bra som det gör idag och så länge du har kvar din programskiva bör du kunna installera den var som helst och plocka ut din data ändå, resonerar jag, men det kanske är fel tänkt?
Eriksgatan - Drobo använder ett förbättrat eller utökat RAID-system som de kallar för BeyondRAID. Det du beskriver är motsvarande RAID 5, men man kan även köra tex RAID 6 med dubbelt diskskydd på en Drobo. Fördelarna är dock som du beskriver - man kan blanda diskar med olika storlek, tillverkare, hastighet och ändå få del av hela utrymmet. Ett vanligt RAID-system begränsas till storleken på den minsta disken, och samma diskmodell är rekommenderat för alla diskar.
Det du utelämnar är att varje gång du klickar ut en disk för att ersätta den (tex med en större, eller inte pajjad) så måste den bygga om disken. Detta tar tid i enlighet med mängden data som skall återställas. När man är uppe i någon terabyte, löper man risk för att återställandet kraschar pga slumpmässigt läs/skriv-fel .. därför kan RAID 6 vara intressant, eller att man köper de nya NAS-märkta modellerna (som har mer avancerat skydd inbyggt), tex WD RED NAS. Det här senare gäller dock alla RAID-system, inte bara Drobo.
I övrigt verkar du ju ha ett bra och stabilt system uppsatt! =)
Det du utelämnar är att varje gång du klickar ut en disk för att ersätta den (tex med en större, eller inte pajjad) så måste den bygga om disken. Detta tar tid i enlighet med mängden data som skall återställas. När man är uppe i någon terabyte, löper man risk för att återställandet kraschar pga slumpmässigt läs/skriv-fel .. därför kan RAID 6 vara intressant, eller att man köper de nya NAS-märkta modellerna (som har mer avancerat skydd inbyggt), tex WD RED NAS. Det här senare gäller dock alla RAID-system, inte bara Drobo.
I övrigt verkar du ju ha ett bra och stabilt system uppsatt! =)
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 192 inlägg
BeyondRAID är bara ett smart system över filsystemet för att synka och spegla data på fler diskar. Det är därför man kan blanda storlekar på diskar hej vilt.
RAID5/6 duger bara om man har "scrub" på RAID-rutinen. Ett bitfel dyker upp med 100% säkerhet på diskar över 800GB och finns detta när RAID-setet är i intermittent mode rasar hela RAID-setet p.g.a. att pariteten försvinner.
ZFS FTW!
RAID5/6 duger bara om man har "scrub" på RAID-rutinen. Ett bitfel dyker upp med 100% säkerhet på diskar över 800GB och finns detta när RAID-setet är i intermittent mode rasar hela RAID-setet p.g.a. att pariteten försvinner.
ZFS FTW!
Men smarta saker är väl bra eller? På tex Synology kan man köra scrubbing, även om det blir "manuellt". Men man får väl köpa ett Solaris-sytem då .. =PJohan Gunverth skrev:BeyondRAID är bara ett smart system över filsystemet för att synka och spegla data på fler diskar. Det är därför man kan blanda storlekar på diskar hej vilt.
RAID5/6 duger bara om man har "scrub" på RAID-rutinen. Ett bitfel dyker upp med 100% säkerhet på diskar över 800GB och finns detta när RAID-setet är i intermittent mode rasar hela RAID-setet p.g.a. att pariteten försvinner.
ZFS FTW!
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 192 inlägg
Självklart. Vårt företag har en hel del Drobos ute som rena backuper. Som filserverlagring duger tyvärr inte eftersom de är för långsamma.elpaco skrev:
ZFS går att köra via div. OpenSource-projekt. Brukar också vara inbyggt i många moderna NAS:ar i hyfsat ny version.
Intressant. Men ge oss nu din rekommendation i ämnet! Det vanligaste vi hemmafixare är ute efter är ju en NAS-uppställning som:Johan Gunverth skrev:
* Fungerar som backup för ett mindre antal enheter.
* Håller data skyddat från hårddiskkrasch.
* Har nog med kraft och minne för att streama film i ok upplösning.
Eller varför inte flera rekommendationer i prisklasser. Detta verkar ju vara ditt fält!
Därför har man bla NASen matad via en UPS, NASen pratar med UPSen via USB och/eller nätverket, så när batterinivån i UPSen blir under inställt värde så stänger den ner NASen på ett riktigt och kontrollerat sätt.
Eriksgatan
Besserwisser
· Sverige
· 889 inlägg
Eriksgatan
Besserwisser
- Sverige
- 889 inlägg
Förstår heller inte varför strömavbrott skulle innebära problem som risk för dataförlust.Brukar få relativt långvariga strömavbrott minst 1 ggr/år, senast under 22h i söndags pga. Egon. Det inträffar ju alltid helt oplanerat men jag förlorar inga data pga. det.
Eftersom jag tar inkrementella backuper 1 ggr/h och det tar en liten stund för programmet att först registrera vilka filer som har förändrats innan backupen snabbt tas, så har det ju hänt ibland att laptopen backas upp till Drobon samtidigt som man behöver smälla ihop laptopen och snabbt sticka iväg, och det är inget man ens behöver fundera över. Laptopen avslutar backupprogrammet på några sekunder medan jag är på väg ut genom dörren och laptopen går i viloläge. När backupprogrammet avbryts mitt i en backup, ångras de hittills gjorda förändringarna för att återskapa hur det såg ut på backuputrymmet före avbrottet. Det noteras också att just den backupen avbröts i loggen. Jag gissar att även andrabackupen fungerar så eftersom också den hanteras av Drobons backupprogram.:|
Eftersom jag tar inkrementella backuper 1 ggr/h och det tar en liten stund för programmet att först registrera vilka filer som har förändrats innan backupen snabbt tas, så har det ju hänt ibland att laptopen backas upp till Drobon samtidigt som man behöver smälla ihop laptopen och snabbt sticka iväg, och det är inget man ens behöver fundera över. Laptopen avslutar backupprogrammet på några sekunder medan jag är på väg ut genom dörren och laptopen går i viloläge. När backupprogrammet avbryts mitt i en backup, ångras de hittills gjorda förändringarna för att återskapa hur det såg ut på backuputrymmet före avbrottet. Det noteras också att just den backupen avbröts i loggen. Jag gissar att även andrabackupen fungerar så eftersom också den hanteras av Drobons backupprogram.:|