Byggahus.se

NAS med automatisk backup?

1. A
    Medlem Nivå 5
    Själv kör jag med versionshantering på mina säkerhetskopior, så att jag kan gå tillbaka någon månad om jag blir utsatt för virus eller liknande.

Det går också att göra säkerhetskopior automatiskt utan att mappa upp NAS:en som en enhet.

2. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Versionshantering? Det är ju det man har backup-programmet till. Kör Cobian backup på inrådan från mycke_nu och det verkar funka väldigt bra.

3. P
    Medlem Nivå 2
    Min NAS-karriär började med en WD worldbook. Diskarna höll inte speciellt länge..

Sen blev det två Thecus 410 pro (?) som backuplösning för oss och mina föräldrars företag. De synkar viktiga saker med rsync/rsnapshot så det blir bra versionshantering och kör RAID5 så man slipper mecka så mycket när det rasar en disk.

Min Thecus började ogilla diskarna efter några år så jag uppgraderade mig till en QNAP TS-859 pro+

Allt detta innan molnen blev modeordet :) Idag är det nog lättare och billigare att synka upp mot valfri molntjänst. Dessutom buggar rsnapshot ur nån gång per år och får för sig att synka allt från början, tar några veckor...

Har väl mest lärt mig att det är dumt att gå på de billigaste prylarna och diskarna kan inte vara vilka diskar som helst, de ska vara gjorda för att användas ofta och sitta flera bredvid varann. Enterprice klass heter det väl om man vill vara säker, tror jag har WD red för tillfällt.

4. A
    Medlem Nivå 5
    Jo, men det är många som bara kör samma "full backup" och ständigt skriver över föregående kopia. Det kan bli olyckligt om man drar på sig loppor eller oavsiktligt råkar radera saker.

• Laddar…
  5. A
    Medlem Nivå 5
    Finns speciella diskar man bör köpa till NAS. WD:s variant heter just red ;)

6. P
    Medlem Nivå 2
    Jo det var så jag menade.

7. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Just därför som jag efterlyste ett backupprogram som varnar för att man tänker skriva över filer som ändrat sig sen sist. Eller varnar för att det är över en viss % filer som har ändrats sen sist.

För i mitt eget fall så är säkert 3 eller 20 förändrade filer ganska normalt efter en vecka, men om det skulle vara 100 st eller fler så skulle jag nog vilja få tänka efter lite först över vad jag egentligen har gjort sedan sista backupen.
    Jag backar naturligtvis inte upp kataloger som hyser OS'et eller så, utan bara vissa lagringsmappar och arbetsmappar.

8. E
    Trädgårdsfixare Nivå 15
    Det borde funka med itunes server på NASen och sedan hemmadelar man ut samma konto till apple tv:n?

9. peternicklas
    Bannad Nivå 13
    Använd sync i stället så är båda ställena alltid uppdaterade. Det fungerar i realtid, dessutom så blir filerna inte packade som de kan bli med en backup.

10. N
    Medlem Nivå 14
    Nackdelen med sync är ju att det inte räddar från att råka ta bort filer av misstag. Tar man bort en fil och sen synkar så är filen borta.

11. peternicklas
    Bannad Nivå 13
    Man kan alltid ha en extra NAS som tar en backup....

12. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    osv ...

:D

13. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Om du kör ett backupprogram, vilket som helst, så borde det vara en enkel uppgift för en normalbegåvad it-snubbe att skriva ett litet script som titta på hur många inlägg av en viss typ som finns i loggfilen. För Cobian backup är det enklare än så, där står det i klartext hur många filer som backas upp (och vid en inkrementell backup är det siffran du letar efter). Jag gissar att, men har inte forskat i det, att du kan få Cobian att skicka ett formaterat mail till dig med denna uppgift i sig, i klartext (och du kan säkert få mailprogrammet att slänga alla mail som inte innehåller ett intressant antal backuppade filer).

Faktiskt.

14. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    ....och nu när jag tittar lite i min loggfil ser jag att min off-site-backup-NAS har varit avstängd i en månad så det är bäst jag knallar över till detta hemliga bergrum och trycker på ON.

15. E
    Trädgårdsfixare Nivå 15
    Du menar på fullt allvar att du inte fått något meddelande om att den inte varit tillgänglig? Det är lite som en brandvarnare som inte piper innan batteriet är slut ..