21 494 läst ·
130 svar
21k läst
130 svar
NAS med automatisk backup?
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
Fråga:
Min tanke är nu att skaffa en NAS med dubbla diskar men kan inte lägga ut en hel förmögenhet.
Jag ska bara ha igång NAS:en när vi ska titta på familjebilder och filmer. Dvs inget jätteavancerat användande.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=599328
Min fråga är då:
1. Speglar denna NAS diskarna?
2. Hur får jag upp bilder och filmer på tvn? Vi har en vanlig LCD tv med tex HDMI utgång. Hur länkar jag samman NAS:en med tvn? För jag antar att NAS:en inte har HDMI ingång? Vi har däremot en såkallad "apple tv" som kommer stå bredvid NAS:en som också står bredvid vårt modem (100mbit).
3. Vilken typ av disk kan jag stoppa i denna NAS?
4. Finns de någon "maxstorlek" på disken som denna NAS klarar?
5. Vilken typ av installation behöver man göra av diskarna?
6. Kan jag ladda ner saker på en bärbar dator men att de istället lagras på NAS disken och inte alls på min bärbara dator? Blir de fördröjning då?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=599328
Min tanke är nu att skaffa en NAS med dubbla diskar men kan inte lägga ut en hel förmögenhet.
Jag ska bara ha igång NAS:en när vi ska titta på familjebilder och filmer. Dvs inget jätteavancerat användande.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=599328
Min fråga är då:
1. Speglar denna NAS diskarna?
2. Hur får jag upp bilder och filmer på tvn? Vi har en vanlig LCD tv med tex HDMI utgång. Hur länkar jag samman NAS:en med tvn? För jag antar att NAS:en inte har HDMI ingång? Vi har däremot en såkallad "apple tv" som kommer stå bredvid NAS:en som också står bredvid vårt modem (100mbit).
3. Vilken typ av disk kan jag stoppa i denna NAS?
4. Finns de någon "maxstorlek" på disken som denna NAS klarar?
5. Vilken typ av installation behöver man göra av diskarna?
6. Kan jag ladda ner saker på en bärbar dator men att de istället lagras på NAS disken och inte alls på min bärbara dator? Blir de fördröjning då?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=599328
Jag tror att du ska hålla dig till väl beprövade produkter.....
http://www.netonnet.se/art/dator/lagring/nas_med_hdd/wd-caviarred3tbnsa325v2/201354.7103/
Men ännu hellre
http://www.netonnet.se/art/dator/lagring/nas_med_hdd/synology-ds213j1xwdred3tb/196238.7103/
http://www.netonnet.se/art/dator/lagring/nas_med_hdd/wd-caviarred3tbnsa325v2/201354.7103/
Men ännu hellre
http://www.netonnet.se/art/dator/lagring/nas_med_hdd/synology-ds213j1xwdred3tb/196238.7103/
Det där var nog absolut lägsta pris. Fascinerande vad man får för 400 kr nuförtiden. Största nackdelen är nog att den inte klarar mer än 100 Mbit på nätverket. Men kör du trådlöst i huset kanske det inte spelar någon roll för dig.Roland112 skrev:
Ja, om du konfigurerar den som RAID-1. Inte annars.
Pass. Någon som är mer insatt i televisionsapparaternas underbara värld får svara.
Vanliga 3.5" SATA.
Ja troligen, men man får kolla dokumentationen. Skulle tro att 2x1GB eller 2x2GB går utan problem.
Normalt får man med en CD med ett program man installerar på en dator. Detta hittar NASen på nätverket. Sedan sker konfiguration via ett webgränssnitt. Där väljer du typ av RAID, och formatterar diskarna. Du skapar sedan en eller flera "shares" som delas ut på nätverket. Saker som lösenord med mera ställer du också in här.
På din pc kommer du sedan att hitta NASen i Utforskaren under Nätverk. Där hittar du också den eller de "shares" du skapade. Dessa kan du välja att "montera" som en diskenhet. Du kan också använda dem direkt.
Du kan absolut göra så men det går långsammare jämfört med datorns lokala disk. Om det spelar roll eller inte beror på vad det är för filer och hurpass känslig du är.
En fråga du inte ställde men som är viktig är
Det beror på om du har ett trådat nätverk eller enbart trådlöst. Har du trådat - plugga in den. Har du enbart trådlöst, får du troligen plugga in den i din router på LAN-sidan, förutsatt att det är din router som står för den trådlösa trafiken.
TVn (Apple tv, vilken mediaspelare som helst) hämtar film/musik/bilder från NASen via nätverket. Med rätt portar öppna i routerns brandvägg så kan du vara var du vill i värden (bara du har tillgång till internet) och titta på film som ligger på din NAS hemma.
Satsa på en NAS som är välkänd
Satsa på en NAS som är välkänd
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
den här då?
http://www.netonnet.se/art/dator/lagring/nas/d-link-dns-320lw/197078.4091/
Men man måste alltså ha en kabel från NAS:en till routern?
Hur hittar apple tvn NAS:en?
http://www.netonnet.se/art/dator/lagring/nas/d-link-dns-320lw/197078.4091/
Men man måste alltså ha en kabel från NAS:en till routern?
Hur hittar apple tvn NAS:en?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 196 inlägg
TM gör jobbet, men det är "av/på"-funktionalitet. TimeMachineEditor kan vara en extra hjälp.Mikael_L skrev:Ja men idén är kanske inte helt tokig. Inköp av ytterligare en NAS som får stå i garaget och bara sköta backup mha timemachine. Ska jag hålla på och springa mellan byggnaderna med en USB-disk så lär backupandet bli lidande av lathet (och glömska).
Men som sagt, jag skulle vilja att timemachine i så fall kontrollerar hur mycket i backupen som har förändrat och varnar ifall det verkar vara (för) mycket.
Vet du att denna funktion finns i TM? Annars kan jag läsa på lite mer själv.
Ta en titt på Carbon Copy Cloner också. CCC har varit med sedan 2001 och har alltid varit en guldklimp vad gäller att bevara data. Kör den själv hos alla kunder (med Mac-servrar) som primärbackup, Funkar även som fjärrbackup via SSH till en annan Mac. Mycket smidigt konfigurering.
http://www.bombich.com
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 196 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 196 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 196 inlägg
I princip, ja. Varje NAS kräver sin egen app för att låta videoservertjänsten skicka AirPlay.Roland112 skrev:
Vad jag vet har ingen lyckats bygga en video-motsvarighet till "daap" (iTunes Server) än. Troligtvis för att man behöver ha kryptonycklar från Apple. Annars hade det varit lätt att bygga en kloningsutrustning för filmer inköpta på iTunes Store.
Jag har en NAS som står i friggan en bra bit från huset. Förhoppningsvis så brinner
inte både huset och friggan samtidigt. MEN... jag har valt att inte mappa upp
NAS-en som en disk i datorn så att alla ändringar jag gör i datorn inte automatiskt
speglas i NAS-en.
Skulle jag (mot all förmodan) råka av misstag radera något viktigt så finna alltid
NAS-en kvar där jag kan hämta tillbaka informationen. Men framför allt: det finns
något som kallas "ransomware". Det vill säga ett virus som "kapar" alla mediafiler
och krypterar dem. Sedan måste man betala en lösensumma till någon obskyr rysk
adress för att förhoppningsvis få ett lösenord så man får tillbaka sina filer.
Eftersom NAS-en inte är mappad som en disk i datorn så kommer eventuell malware
inte att se NAS-en, så den klarar sig oskadd.
Den enda nackdelen med denna lösning är att jag måste en gång i veckan (eller när
jag vill) göra backupen manuellt. men det känns bättre så.
inte både huset och friggan samtidigt. MEN... jag har valt att inte mappa upp
NAS-en som en disk i datorn så att alla ändringar jag gör i datorn inte automatiskt
speglas i NAS-en.
Skulle jag (mot all förmodan) råka av misstag radera något viktigt så finna alltid
NAS-en kvar där jag kan hämta tillbaka informationen. Men framför allt: det finns
något som kallas "ransomware". Det vill säga ett virus som "kapar" alla mediafiler
och krypterar dem. Sedan måste man betala en lösensumma till någon obskyr rysk
adress för att förhoppningsvis få ett lösenord så man får tillbaka sina filer.
Eftersom NAS-en inte är mappad som en disk i datorn så kommer eventuell malware
inte att se NAS-en, så den klarar sig oskadd.
Den enda nackdelen med denna lösning är att jag måste en gång i veckan (eller när
jag vill) göra backupen manuellt. men det känns bättre så.
Redigerat: