C
A Albin Creutz skrev:
Ja, det är vinden.
Känslan infann sig redan när man läste domen och stärks ju fler detaljer som kryper fram - det känns som att köparna misslyckats katastrofalt med sin argumentation i målet. Dvs. TR har helt enkelt inte fattat vad det handlar om. Samtidigt som att föreningen uppenbarligen lyckats övertyga. Även här i tråden framstår det som en oerhört tillkrånglad beskrivning av något som i grund och botten är otroligt enkelt.

• Gilla
Mirkan
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Albin Creutz skrev:
Allt det du nämner kan man, om man resonerar som domaren, åtgärda relativt enkelt 2 år senare. Hur ska någon våga hävda den rättigheten när man kan läka den flera år senare? Kan inte vara lagstiftarens mening.
Vi kan ju titta på vad lagstiftaren har tänkt sig. Regleringen i 7 kap bostadsrättslagen kring lägenhetens skick, åtgärd vid brist och eventuell möjlighet till uppsägning härrör från 1971 års bostadsrättslag, specifikt då 19 §. Här är lagstiftarens förklaring till regleringen i propositionen s 119-120:

Text från bostadsrättslagen 19 § om lägenhetens skick, åtgärd vid brist och möjlighet till uppsägning, med departementschefens kommentarer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Text om ansvar vid försummelse och annan paragraftext, relaterad till bostadsrättslagens regler om en förenings skyldigheter.

https://data.riksdagen.se/fil/70C5F0E4-62E6-481B-B536-7EBEADF0FA5F

Jag läser det som att uppsägning verkligen är en sista väg ut, inget man kan förvänta om föreningens styrelse försöker åtgärda bristen som lägenheten har.

• Gilla
Mirkan
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja huvudregeln i 7 kap. bostadsrättslagen är ju att bristen avhjälps. Det är ju först om styrelsen inte avhjälper bristen utan dröjsmål som uppsägning och frånträde av bostadsrätten blir aktuellt. Har man tecknat ett upplåtelseavtal så har man ju inte öppet köp på bostadsrätten.

Men t ex frånvaron av ett sovrum och en balkong lär inte med lätthet kunna avhjälpas av styrelsen. Ett försenat slutbesked kan ju det.
Vi kan ju titta på vad lagstiftaren har tänkt sig. Regleringen i 7 kap bostadsrättslagen kring lägenhetens skick, åtgärd vid brist och eventuell möjlighet till uppsägning härrör från 1971 års bostadsrättslag, specifikt då 19 §. Här är lagstiftarens förklaring till regleringen i propositionen s 119-120:

[bild]
[bild]

[länk]

Jag läser det som att uppsägning verkligen är en sista väg ut, inget man kan förvänta om föreningens styrelse försöker åtgärda bristen som lägenheten har.
Och hur länge anser du man ska vänta? Vad är skäligt ? Kom ihåg att köparna saknar boende.

A Albin Creutz skrev:
Och hur länge anser du man ska vänta? Vad är skäligt ? Kom ihåg att köparna saknar boende.
Huvudlinjen kanske är att man ska tillträda lägenheten och därefter driva frågan om skadestånd och/eller rättelse?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det verkar ju rätt uppenbart. Går det inte att bo där så får föreningen ersätta merutgiften för bostadsrättshavaren. Står ju i förarbetet.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Albin Creutz skrev:
Hur lång tid tog det att åtgärda efter det var påtalat? Några dagar tror jag att jag läste i domen.

Jag håller helt med cpalm.

Varför inte hålla sig till det verkliga problemet. Att 25kvm ?oinredd? vind ingår i angivna boytan och huruvida det är ett skäl till uppsägning eller inte.

Claes Sörmland
Vinden var väl inredd men lämplig som just vind men inte som t ex sovrum. Det var ingen råvind.

Och vind som nås med den typ av vindslucka är brukligt att räkna med i boarean för hyresrätt? Jag läste något om att ytan måste nås med premanent stege och vindslucka med infälld stege måste väl vara i gränslandet?

Claes Sörmland
Utrymmen som inte kan nås inifrån via antingen en dörröppning, trappa, permanent stege eller lucka med fällbar stege ska inte räknas med när man mäter småhus inför fastighetsdeklaration:

https://www.skatteverket.se/privat/...rforsmahus.4.5cbdbba811c9a768f0c80002011.html

Men finns lucka med fällbar stege så ska det räknas med.

Men vinden kan garanterat upplåtas med bostadsrätt. Det finns inget som hindrar det.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
W Weimik skrev:
Huvudlinjen kanske är att man ska tillträda lägenheten och därefter driva frågan om skadestånd och/eller rättelse?
Om föreningen får skadestånd och du är medlem betalar du till dig själv. I detta fall fanns det 4 medlemmar.

Tack för dialogen. Någon som undrar något så fråga på om tvisten. Rundar av debatt om hur lagar och mätstandarder ska läsas .

A Albin Creutz skrev:
Om föreningen får skadestånd och du är medlem betalar du till dig själv. I detta fall fanns det 4 medlemmar.
Ja, det är ju absolut ett dilemma i alla liknande ärenden där man som ägare till bostadsrätt blir oense med styrelsen. Man blir knappast populär hos grannarna heller…

C
Men finns lucka med fällbar stege så ska det räknas med.
I totalarean, ja. Men som boarea känns det väldigt långsökt om det inte är mer tillgängligt än så.

Det jag inte riktigt får ihop - som jag förstår det var köparen från början införstådd i att en del av boytan var belägen på vinden, innan man kom till insikt att denna inte fick inredas? Då måste man väl också noterat att vinden inte var nåbar via t.ex. en vanlig trappa? Eller ändrades planlösningen med tiden?
Svårt att se framför mig att köparen hade tänkt sig att klättra upp där genom vindsluckan till ett inrett utrymme där uppe för att pyssla med sin padelverksamhet?

W Weimik skrev:
Fast jag vet inte om jag förstår vad du menar heller. Det är väl ingen som kräver fullgörelse av avtalet nu? Det var i december 2022 som fullgörelse krävdes. Där och då fanns ingen kunskap om att det saknades slutbesked och utan sådan kunskap kunde man så klart kräva fullgörelse där och då. Föreningen krävde fullgörelse i god tro. Man bör ha möjlighet till rättelse, och den möjligheten finns inte om man inte vet vad det är som eventuellt behöver rättas.

Det är dessutom svårt att hävda att det saknade slutbeskedet var av väsentlig betydelse för hävandet när ingen av parterna kände till det.
Men det faktumet måste ju avtalsmässigt få betydelse. Föreningen kan ju inte ha grund för att köparna inte fullföljde avtalet om föreningen själv inte uppfyllde sitt åtagande. Det måste ju påverka möjligheten att få det avtalsmässiga skadeståndet. Allt annat vore ju ett totalt icke godkänt för BRF-lagen.

C cpalm skrev:
I totalarean, ja. Men som boarea känns det väldigt långsökt om det inte är mer tillgängligt än så.

Det jag inte riktigt får ihop - som jag förstår det var köparen från början införstådd i att en del av boytan var belägen på vinden, innan man kom till insikt att denna inte fick inredas? Då måste man väl också noterat att vinden inte var nåbar via t.ex. en vanlig trappa? Eller ändrades planlösningen med tiden?
Svårt att se framför mig att köparen hade tänkt sig att klättra upp där genom vindsluckan till ett inrett utrymme där uppe för att pyssla med sin padelverksamhet?
Det är uppenbart att köparen ej läst detaljplanen. Köparen tog ju upp att den inredda vindsytan var en viktig egenskap. Bara man hör inrett vindsplan så kopplar man ju det till en yta som är relativt enkelt att komma åt.

Om man tittar på bilden med vindsluckan så ser man att det borde vara relativt enkelt att fortsätta trappan upp till vinden. Sannolikt fanns det med någonstans i planeringsstadiet och det fanns ju även något i domen som indikerade det.

Men om jag fattat den nya lagen så borde de boende kunna inreda vindsplanet efter den 1 december.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.