G G.L. skrev:
Gör att hål(200mm) i baksidan av garderoben då är problemet enkelt löst.
eluttaget sitter inte på bakre väggen utan på sidan

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Demmpa Demmpa skrev:
Den nya ägaren av fastigheten/bostaden kan vilja veta t.ex. inför/under elrenovering/komplettering av skyddsjord.

Jag har varit den personen som har letat efter "den andra änden" på två trådar som utgick från en takdosa i källaren (nära trappan). Bägge trådarna var inkopplade (tändtråd & nolla).

Prova att dra i trådarna men de satt fast.
Provade att trycka i en dragfjäder i VP-röret för att försöka höra vart röret gick, kom en bit men inte ända till slutet.
Lånade tillslut en tonsändare & mätprob och kopplade in på trådarna, då lyckades jag hitta vart de gick, de slutade i ett rörutlopp i källartrappan, trådarna var dubbelvikta och instoppade i röret och sedan överspacklade & övertapetserade. Det var alltså full spänning på tändtråden när lampan nedanför källatrappan var tänd.
Du vet i ett städskåp, ett sånt där folk har dammsugare, kan det finnas som ett mindre skåp i skåpet, ibland som man kan låsa. Sådant fanns i mitt hus när jag flyttade in och bakom det här skåp-i-skåpet fanns en dosa med lock där det fanns tre helt nakna ledare kopplade till en säkring märkt "centraldammsugare" (det har aldrig funnits i mitt hus).

Så jag är helt inne på din linje att man ska inte sätta sånt här där man inte räknar med det eller kan upptäcka det.
Det var när jag skulle installera min LLVP och dra el till den som jag fann det här och det var ju kanon för el var ju redan framdraget. Den där säkringen är märkt LLVP nu....

Terese Svensson Terese Svensson skrev:
Tack för alla svar!
Det är PAX-garderober det handlar om och eluttaget sitter inte på bakre väggen utan på sidan. Vi måste få in garderoben närmare sidoväggen än vi får om vi ställer den framför eluttaget då det också är en inspektionslucka på bakre väggen som vi ska såga ut för. Får vi inte in garderoben mer åt höger så hamnar inspektionsluckan bakom hörnet av garderoben istället för endast baksidan, så då kanske ni förstår mitt dilemma.
Det blir nog att sätta doslock och sätta garderoben för, vi ska inte bygga in dom egentligen utan bara fästa i väggen och garderoben bredvid. Så behöver man komma ut eluttaget får vi helt enkelt skruva loss garderoben och flytta den.
Skruva ett doslock över efter du satt wago på ledarna o sätt en lapp vid elcentralen att det finns bakom garderoben som verkar ska vara enkel flytta om det behövs, allt behöver inte vara enligt lagen huvudsaken det blir säkert 😊

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Den nya ägaren av fastigheten/bostaden kan vilja veta t.ex. inför/under elrenovering/komplettering av skyddsjord
Kan, eventuellt, kanske...eller så kommer det aldrig att hända.

TS kan ju ta med sig garderoben när denne flyttar, det är inte helt ovanligt med dyr PAX, den är lätt att demontera och bygga upp igen, jag har flyttat samma PAX fyra gånger.

Den dagen den sorgen.
L laxen86 skrev:
Anläggningsägaren har behovet. Om fel i anläggningen uppstår och felsökning behöver göras.
Om fel uppstår och felsökning behöver göras på denna krets så visst.

Men det är många om som ska inträffa samtidigt, vad är oddsen på det?

Man markerar på gruppförteckningen den säkring som försörjer uttaget med " dolt vägguttag på höger sida garderob i rum X"
Problemet löst!

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.