Vi håller på att montera garderober och vill få in garderoberna så nära väggen som möjligt. Det sitter ett eluttag som vi inte har behov av. Vi har nu skruvat bort plastdelen på eluttaget så att det ser ut enligt bilden. Kan vi bara sätta på ett doslock och låta det vara så eller behöver vi göra något mer/be en elektiker koppla ur strömmen till eluttaget helt?

// Terese

• IMG_5108.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
johanoloflindberg
  • Laddar…
Insatsen bör skruvas av, kopplas loss, sätta några wagos på ledarna och sen doslock på. Kan en elektriker lösa snabbt.

Sen kan det vara bra att veta om det går vidarematningar genom den dosan (t.ex. till andra uttag) osv. Kan vara olämpligt att bygga in dosan (om den används som kopplingsdosa) bakom en fast garderob så att den måste demonteras för framtida service elr så..

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
A
Så länge det är tråd i dosan ska den vara lätt åtkomlig hur som helst. Oavsett doslock och avsaknad av uttag.

Så den får inte byggas in eller göras icke åtkomlig.

• Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Om man zoomar in ser det ut att bara vara en tråd per anslutning. Svårt att se säkert på bilden. Men om det stämmer är ingenting vidarekopplat från uttaget. Det innebär att du kan bryta strömmen, skruva bort insatsen och sätta kopplingsklämmor på ändarna av ledarna. Sedan sätta på ett doslock. Jag tror inte att du får ett doslock att sitta bra utanpå insatsen.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag hade samma problem men beslöt att ha uttaget kvar. Jag sågade ett motsvarande hål i garderobens bakvägg och så kunde jag skjuta garderoben ända in i väggen. Fördel två: jag kan använda uttaget för olika laddare eller skåpbelysning.

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 18 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Så länge det är tråd i dosan ska den vara lätt åtkomlig hur som helst. Oavsett doslock och avsaknad av uttag.

Så den får inte byggas in eller göras icke åtkomlig.
Så man får inte sätta en garderob framför ett uttag??
Måste garderoben står på hjul så uttaget/dosan med tråd i blir lätt åtkomlig???
WTF.

• Gilla
eriksaaf
  • Laddar…
A
Nä men den ska gå att komma åt om den tillhör starkströmsanläggningen.

Man brukar därför inte sätta garderober framför då eftersom dessa ofta saknar hjulen.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Nä men den ska gå att komma åt om den tillhör starkströmsanläggningen.

Man brukar därför inte sätta garderober framför då eftersom dessa ofta saknar hjulen.
Varför måste uttaget vara lätt åtkomligt, vem har behovet ( förutom innehavaren som uppenbarligen inte behöver) och när uppstår behovet?

Det finns massor av korkade *regler* som inte behövs som man bör kunna strunta i som anläggningsägare .

• Gilla
Ingemar O och 1 till
  • Laddar…
Skjut inte budbäraren Dilato. Kontakta SEK om du vill förändra reglerna.

Men mycket går att hantera om man har förståndet att dokumentera vad man gör och om det inte är alltför besvärligt att komma åt dosan.

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Terese Svensson Terese Svensson skrev:
Vi håller på att montera garderober och vill få in garderoberna så nära väggen som möjligt. Det sitter ett eluttag som vi inte har behov av. Vi har nu skruvat bort plastdelen på eluttaget så att det ser ut enligt bilden. Kan vi bara sätta på ett doslock och låta det vara så eller behöver vi göra något mer/be en elektiker koppla ur strömmen till eluttaget helt?

// Terese
Kan ni inte ha uttaget kvar och såga ur i bakstycket på garderoben så hamnar uttaget inuti garderoben bara?

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Och att såga ett hål för uttaget i skåpets baksida klarar dom allra flesta, så jag skulle säga att det är ett ickeproblem..
Ps
Lite sen med tangenterna igen😉

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
A
D Dilato skrev:
Varför måste uttaget vara lätt åtkomligt, vem har behovet ( förutom innehavaren som uppenbarligen inte behöver) och när uppstår behovet?

Det finns massor av korkade *regler* som inte behövs som man bör kunna strunta i som anläggningsägare .
Att komma åt elinstallationen tycker jag inte hör till de korkade reglerna i alla fall.

Men alla är fria att göra som de vill. Har det inte direkt inverkan på elsäkerheten är det inget man strikt måste följa.

Redigerat:
A avh67f skrev:
Har det inte direkt inverkan på elsäkerheten är det inget man strikt måste följa.
Så då är vi ju egentligen överens 😇

Det måste vara åtkomligt bara för att det sitter kabel där var det jag triggade på ( inget mot dig personligen).

Jag frågade "varför" och svaret blev "regler så därför".

Somliga tycker lösningen är att såga sönder garderobens baksida...som när man sedan flyttar har ett obegripligt felplacerat hål i bakstycket?

Visst, är det fast monterade garderober som aldrig kommer att flyttas, så visst.

Men jag har haft samma Pax garderober framför eluttag i tre bostäder som sedan flyttats till nytt boende och det skulle sett för djävligt ut med stora hål i bakstycket.

TS har ju inte sagt vad för garderober det är så visst missförstånd kan ju ske...
😀❤️

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Och orsaken till att man vill ha det åtkomligt är att den dag man ska göra nått, tex dra in jordtråd ändra en tändning mm, vill man kunna hitta dosan och öppna den för att kunna göra jobbet.

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och orsaken till att man vill ha det åtkomligt är att den dag man ska göra nått, tex dra in jordtråd ändra en tändning mm, vill man kunna hitta dosan och öppna den för att kunna göra jobbet.
Hur stor är sannolikheten att det jobbet kräver tillgång till ett blockerat oanvänt vägguttag ( som är trådens fråga)?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.