D Dilato skrev:
det skulle sett för djävligt ut med stora hål i bakstycket.
Vilken tur då att vi här pratar om ett litet hål långt ner som ingen någonsin kommer att märka. 😉👍

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Tack för alla svar!
Det är PAX-garderober det handlar om och eluttaget sitter inte på bakre väggen utan på sidan. Vi måste få in garderoben närmare sidoväggen än vi får om vi ställer den framför eluttaget då det också är en inspektionslucka på bakre väggen som vi ska såga ut för. Får vi inte in garderoben mer åt höger så hamnar inspektionsluckan bakom hörnet av garderoben istället för endast baksidan, så då kanske ni förstår mitt dilemma.
Det blir nog att sätta doslock och sätta garderoben för, vi ska inte bygga in dom egentligen utan bara fästa i väggen och garderoben bredvid. Så behöver man komma ut eluttaget får vi helt enkelt skruva loss garderoben och flytta den.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Det som då ”blir ett problem”, är att ingen vet att det finns en dosa med trådar där om 30 år. Hur stort det problemet är kan vi inte säga nu. Men om någon i ett senare skede behöver byta ledningar, felsöka eller vilken åtgärd som är aktuell, så kommer man att hitta matande ände med trådar som är omöjliga att hitta andra änden på. Blir omöjligt att undersöka om felet man söker finns där, eller veta om trådarna behöver bytas , eller om de är OK att koppla bort, när man inte vet vad som finns i andra änden.

I vårt hus hade vi brand i en eldosa som förre ägaren hade byggt in med garderober. Ingen större skada, det var i källaren, mot betongtak. Garderoben skulle troligen ha fatta eld om inte ledningarna hade brunnit av först. Men felsökningen….. När jag började misstänka att dosan fanns där, och alla funderingar innan jag bröt loss garderoberna, men lyckan när dosan faktiskt fanns där.

• Gilla
Mörner och 6 till
  • Laddar…
Terese Svensson Terese Svensson skrev:
Det blir nog att sätta doslock
Jag skulle ta hålsågen och göra ett hål i garderoben precis över dosan. Några förhöjningsringar och doslocket inuti garderoben så borde alla krav och önskemål bli acceptabelt uppfyllda.

• Gilla
fusion och 6 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
vårt hus hade vi brand i en eldosa som förre ägaren hade byggt in med garderober. Ingen större skada, det var i källaren, mot betongtak
Varför snackar ni hela tiden om kopplingsdosor, detta är ett eluttag.

Vad är oddset att ett oanvänt eluttag spontanantänder?

Vad är problemet med att ha oanvända (obelastade) ledningar inne i en vägg eller bakom ett lock med en garderob framför?

• Gilla
Johan Sahlin och 3 till
  • Laddar…
Även uttag sitter i kopplingsdosor och de får per definition inte byggas in. Inget konstigare än så.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Varför snackar ni hela tiden om kopplingsdosor, detta är ett eluttag.

Vad är oddset att ett oanvänt eluttag spontanantänder?

Vad är problemet med att ha oanvända (obelastade) ledningar inne i en vägg eller bakom ett lock med en garderob framför?
Hur vet du att uttaget inte går vidare till något annat uttag?

Lämna uttaget där bakom om det nu är så jobbigt att göra ett hål. Men gör iaf en markering vart man skall borra den dagen man måste komma åt det.

• Gilla
NL12345
  • Laddar…
hsd
Nu jäklar kommer jag att vara ot 😉
ta bort hela uttaget, isolera kabeln med wago eller ubåtar, skruva på ett doslock

• Gilla
kisumisu och 4 till
  • Laddar…
Detta är ju typiskt svenskt. Allt ska vara riktigt och ordentligt ta mig tusan och ve den som går mot strömmen.......Hemska tanke om en dosa skulle vara gömd......Vilken elektriker som helst har nog letat dosor till förbannelse ändå...........Många gillar ju att ta bort locken för de är ju fula och sen tapetsera över och inte skära upp.
Brandväsendet letar inga dosor. De letar sig fram till brandhärdar med yxa och motorsåg om det är så.......

• Gilla
  • Arg
  • Älska
kisumisu och 3 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Hur vet du att uttaget inte går vidare till något annat uttag
Det kan jag ju naturligtvis inte veta, men du kan ju inte heller veta motsatsen.

Baserat på enbart min egen erfarenhet är det relativt ovanligt att vägguttag i fothöjd används som vidarekopplingsdosor men det förekommer.

Men det vet man så fort man lossar på det och tittar efter.

Alfredo Alfredo skrev:
[länk]
Nu är vi där igen med dosor....

D Dilato skrev:
Nu är vi där igen med dosor....
Förstår inte. Det befintliga uttaget sitter i en dosa.

Alfredo Alfredo skrev:
Förstår inte. Det befintliga uttaget sitter i en dosa.
Inte i en kopplingsdosa.
Om man tar bort uttaget, vilken typ av dosa är det då?

Varför måste inte kabeln till och från en dosa vara åtkomlig men själva dosan måste, vad är det med en dosa som är så speciellt?

D Dilato skrev:
Inte i en kopplingsdosa. Om man tar bort uttaget, vilken typ av dosa är det då?
Kopplingsdosa eller apparatdosa är hårklyverier på gränsen till ordmärkeri.

D Dilato skrev:
Varför måste inte kabeln till och från en dosa vara åtkomlig men själva dosan måste, vad är det med en dosa som är så speciellt?
Den dag man hittar tåtarnas andra ände, exempelvis vid en renovering/ombyggnad, är det väldigt olyckligt om man inte kan förstå vart de går.

• Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.