4 178 läst ·
56 svar
4k läst
56 svar
Montera bort eluttag
Man får nog anses som fullständigt inkompetent om man inte fattar att dosan där vägguttaget en gång satt var ett vägguttag.Alfredo skrev:
Att behöva ta höjd för sånt trans och därför behöva förstöra möbler, för att eventuellt någon i någon framtid inte fattar vad kablarna går till är imbecillt.
Det finns redan i dag instrument som mäter kablar genom väggar...
Kabeln är åtkomlig eftersom den ligger i ett rör och kan bytas via dosorna.D Dilato skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 2 505 inlägg
Allt är väl relativt här...
Beroende på hur centralt innehåll dosan har och hur permanent placerade garderoberna är så kan lite olika varianter på lösningar ses som tillräckliga för att fylla behovet av "åtkomlighet". I alla fall för någon som är pragmatiker och ser till vad som är troliga framtida scenarier på platsen för den aktuella dosan.
Beroende på hur centralt innehåll dosan har och hur permanent placerade garderoberna är så kan lite olika varianter på lösningar ses som tillräckliga för att fylla behovet av "åtkomlighet". I alla fall för någon som är pragmatiker och ser till vad som är troliga framtida scenarier på platsen för den aktuella dosan.
Men man behöver inte veta, för dosan går ingen annan stans än till sig själv, kablarna är obelastade.Alfredo skrev:
Och garderoben är inte fast, den går att lossa..
Och nu renoveras det..är det rummet med dosan eller elcentralen som blir problematisk att reda ut med dessa okända kablar?
Allt baserat på TS uppgifter om TS behov och omständigheter vi behöver inte dra några växlar på några andra omständigheter.
Nej det klart vi kan skita i den som om några tiotals år hittar andra änden, den matande, på tåtarna som går till den dolda okända dosan och vill veta var dessa tåtar går… 🙄 Att den personen till och med mycket väl kan vara TS själv som glömt den inbyggda, gömda, oåtkomliga dosan kan vi givetvis även skita i… Jag tycker bara det är lite dumt…D Dilato skrev:
Man behöver inte krångla till. Anti gen gör ts en lösning som visar att det finns el och är åtkomlig.B bhus2021 skrev:
Eller bygger igen och låter framtiden visa om det var en bra lösning.
En lösning är ju att sätta en klisterlapp där man helt enkelt skriver att el finns i dosa innanför.
Nej det är inte korrekt, men fortfarande bättre än inget alls när man gömt doslocket.
Jag har dock för vana att ta upp hål i kök/garderober där det är möjligt, eftersom jag annars får svära åt mig själv när jag kommer på att jag vill ha garderobsbelysning, micron i det köksskåpet osv.
Att tapetsera igen dosor är en dödssynd.
Nej det är inte korrekt, men fortfarande bättre än inget alls när man gömt doslocket.
Jag har dock för vana att ta upp hål i kök/garderober där det är möjligt, eftersom jag annars får svära åt mig själv när jag kommer på att jag vill ha garderobsbelysning, micron i det köksskåpet osv.
Att tapetsera igen dosor är en dödssynd.
Moderator
· Stockholm
· 57 899 inlägg
Helt klart är min erfarenhet av brand i en dold dosa inte helt relevant här. OM detta är en "ändpunkt", så kommer kvarlömnade trådar i dosan knappast att orsaka brand. Men vid felsökning, ex om jordfelsbrytaren börjar lösa ut slumpartat i huset. Så vill man kunna undersöka alla kopplingspunkter. Finns det då trådar som färsvinner till en okönd dosa så kan det ställa till det vid felsökning. Inte för att isolationsfelet skulle finnas i dosan, det är långsökt, utan för att man vid felsökning inte vet att dte bara är en död dosa. Man vill se var trådarna tar vägen.
I mitt fall så var problemet inte så mycket att det brann i denna dolda dosa, utan svårigheten att lokalisera felet. Jag hade en elektriker på plats, men när han hade felsökt i 2 timmar skickade jag hem honom, han var kass på felsökning, kunde inte tolka sina mätningar. Sedan höll jag själv på i en halv dag innan jag blev övertygad om att felet måste finnas dolt av garderoben. Man ger sig inte på en fast garderob med kofot innan man är rätt övertygad. När jag gjorde det var jag inte helt säker, jag väntade mig nästan att jag hade fel. Så lyckan var rätt stor när dosan visade sig.
Det var ologiskt att det skulle finnas en kopplingsdosa där. Det var bara en rak ledningssträcka, från elcentralen till en kopplingsdosa precis utanför garderoben. Men det visade sig efter rivning, att det fanns en grenkoppling i dosan, ner till ett uttag som också doldes av garderoben.
I mitt fall så var problemet inte så mycket att det brann i denna dolda dosa, utan svårigheten att lokalisera felet. Jag hade en elektriker på plats, men när han hade felsökt i 2 timmar skickade jag hem honom, han var kass på felsökning, kunde inte tolka sina mätningar. Sedan höll jag själv på i en halv dag innan jag blev övertygad om att felet måste finnas dolt av garderoben. Man ger sig inte på en fast garderob med kofot innan man är rätt övertygad. När jag gjorde det var jag inte helt säker, jag väntade mig nästan att jag hade fel. Så lyckan var rätt stor när dosan visade sig.
Det var ologiskt att det skulle finnas en kopplingsdosa där. Det var bara en rak ledningssträcka, från elcentralen till en kopplingsdosa precis utanför garderoben. Men det visade sig efter rivning, att det fanns en grenkoppling i dosan, ner till ett uttag som också doldes av garderoben.