Alfredo Alfredo skrev:
Den dag man hittar tåtarnas andra ände, exempelvis vid en renovering/ombyggnad, är det väldigt olyckligt om man inte kan förstå vart de går.
Man får nog anses som fullständigt inkompetent om man inte fattar att dosan där vägguttaget en gång satt var ett vägguttag.

Att behöva ta höjd för sånt trans och därför behöva förstöra möbler, för att eventuellt någon i någon framtid inte fattar vad kablarna går till är imbecillt.
Det finns redan i dag instrument som mäter kablar genom väggar...

• Gilla
Morgonskiftet och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Inte i en kopplingsdosa.
Om man tar bort uttaget, vilken typ av dosa är det då?

Varför måste inte kabeln till och från en dosa vara åtkomlig men själva dosan måste, vad är det med en dosa som är så speciellt?
Kabeln är åtkomlig eftersom den ligger i ett rör och kan bytas via dosorna.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Jag sågar alltid upp för eluttag (fyrkant) och dosor i garderob/bokhylla/osv om det sitter osynligt. Har ännu inte haft något i synligt område.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Kabeln är åtkomlig eftersom den ligger i ett rör och kan bytas via dosorna.
Det finns ingen garanti att så är fallet, man får lägga kabel fritt utan rör/slang, och jag vet att det sker.

D Dilato skrev:
och jag vet att det sker.
Ett oskick.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Ett oskick.
Absolut, rör/slang är ju ohemult dyrt 😉

Allt är väl relativt här...
Beroende på hur centralt innehåll dosan har och hur permanent placerade garderoberna är så kan lite olika varianter på lösningar ses som tillräckliga för att fylla behovet av "åtkomlighet". I alla fall för någon som är pragmatiker och ser till vad som är troliga framtida scenarier på platsen för den aktuella dosan.

D Dilato skrev:
Man får nog anses som fullständigt inkompetent om man inte fattar att dosan där vägguttaget en gång satt var ett vägguttag.
Men man kommer ju inte att ha en susning om att dosan existerar då den döljs av en fast monterad garderob.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Men man kommer ju inte att ha en susning om att dosan existerar då den döljs av en fast monterad garderob.
Men man behöver inte veta, för dosan går ingen annan stans än till sig själv, kablarna är obelastade.

Och garderoben är inte fast, den går att lossa..

Och nu renoveras det..är det rummet med dosan eller elcentralen som blir problematisk att reda ut med dessa okända kablar?

Allt baserat på TS uppgifter om TS behov och omständigheter vi behöver inte dra några växlar på några andra omständigheter.

D Dilato skrev:
Allt baserat på TS uppgifter om TS behov och omständigheter vi behöver inte dra några växlar på några andra omständigheter.
Nej det klart vi kan skita i den som om några tiotals år hittar andra änden, den matande, på tåtarna som går till den dolda okända dosan och vill veta var dessa tåtar går… 🙄 Att den personen till och med mycket väl kan vara TS själv som glömt den inbyggda, gömda, oåtkomliga dosan kan vi givetvis även skita i… Jag tycker bara det är lite dumt…

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Får ett doslock vara av masonit? Och finns det regler mot att doslocket är ca 2x2m stort? Annars kan ju garderoben agera doslock med sin rygg, bara sätta två små doslocksskruvar på rätt ställe.

B bhus2021 skrev:
Får ett doslock vara av masonit?
Nej.

B bhus2021 skrev:
Annars kan ju garderoben agera doslock med sin rygg, bara sätta två små doslocksskruvar på rätt ställe.
Blir svårt då det är garderobens sida som blir locket.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
B bhus2021 skrev:
Får ett doslock vara av masonit? Och finns det regler mot att doslocket är ca 2x2m stort? Annars kan ju garderoben agera doslock med sin rygg, bara sätta två små doslocksskruvar på rätt ställe.
Man behöver inte krångla till. Anti gen gör ts en lösning som visar att det finns el och är åtkomlig.
Eller bygger igen och låter framtiden visa om det var en bra lösning.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
En lösning är ju att sätta en klisterlapp där man helt enkelt skriver att el finns i dosa innanför.

Nej det är inte korrekt, men fortfarande bättre än inget alls när man gömt doslocket.

Jag har dock för vana att ta upp hål i kök/garderober där det är möjligt, eftersom jag annars får svära åt mig själv när jag kommer på att jag vill ha garderobsbelysning, micron i det köksskåpet osv.

Att tapetsera igen dosor är en dödssynd.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Helt klart är min erfarenhet av brand i en dold dosa inte helt relevant här. OM detta är en "ändpunkt", så kommer kvarlömnade trådar i dosan knappast att orsaka brand. Men vid felsökning, ex om jordfelsbrytaren börjar lösa ut slumpartat i huset. Så vill man kunna undersöka alla kopplingspunkter. Finns det då trådar som färsvinner till en okönd dosa så kan det ställa till det vid felsökning. Inte för att isolationsfelet skulle finnas i dosan, det är långsökt, utan för att man vid felsökning inte vet att dte bara är en död dosa. Man vill se var trådarna tar vägen.

I mitt fall så var problemet inte så mycket att det brann i denna dolda dosa, utan svårigheten att lokalisera felet. Jag hade en elektriker på plats, men när han hade felsökt i 2 timmar skickade jag hem honom, han var kass på felsökning, kunde inte tolka sina mätningar. Sedan höll jag själv på i en halv dag innan jag blev övertygad om att felet måste finnas dolt av garderoben. Man ger sig inte på en fast garderob med kofot innan man är rätt övertygad. När jag gjorde det var jag inte helt säker, jag väntade mig nästan att jag hade fel. Så lyckan var rätt stor när dosan visade sig.

Det var ologiskt att det skulle finnas en kopplingsdosa där. Det var bara en rak ledningssträcka, från elcentralen till en kopplingsdosa precis utanför garderoben. Men det visade sig efter rivning, att det fanns en grenkoppling i dosan, ner till ett uttag som också doldes av garderoben.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.