TS verkar behöva argument som bromsar fruns planer. Att det för honom blir jäkla jobb och kostar kulor är inget argument som biter på hustrun. När han är utsliten hinner hon med en gubbe till som Lasse Stefanz sjunger.

• Gilla
returen
  • Laddar…
Hyr en mindre minigrävare av känt märke, då slipper du säkerligen krångel med service, delar mm.

• Gilla
Det_finns_inte_skrot och 1 till
  • Laddar…
Har själv ett ATV grävaggregat och det har fungerat bra när jag grävde om avlopp och nya plintar, gräva dike etc men totalt värdelöst att flytta jord eller göra något av det som TS beskriver då den förflyttas med hjälp av sin egna skopa. Bästa kombinationen borde vara en Avatar med eget grävaggregat, dvs liten frontlastare.

G
J Jansson69 skrev:
Är den ens godkänd för import till EU?
Var inga problem i tullen dom förfalskade väl CE papperna bra 😉

• Gilla
returen och 2 till
  • Laddar…
G
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Hur mycket betalade du inkl allt?
Tror det hamnade på ~90k dock så använde jag företagskortet😇

• Gilla
SC Aero
  • Laddar…
Kanske en sådan kan vara intressant.

• Minigrävare TW07 med svängbar bom, skyddsbåge och olika tillbehör, fotograferad utomhus på en asfalterad yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
returen
  • Laddar…
S Snel77 skrev:
Var köpte du och vad kostade den?
Nimap.se och gav 145000 men då var det med samma motorn som sitter i kubotas grävmaskiner 3-cylindriga.Annars med 1-cylindrig hade priset blivit 99000 med samma utrustning.

TRJBerg
Såg på youtube en norrman som köpte en kinagrävare. Den fungerade bra. Så mycket pengar sparade.
Man måste förstås kolla upp leverantören och tillverkaren först. Dvs hitta de som har haft erfarenheter av tillverkaren/modellen etc.

• Gilla
  • Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
Finns väldigt mycket filmer på YouTube från Kina-grävarköpare.
Bland annat rippa som har svensk importör är populär.
Blå och svart Rippa R10 Eco minigrävare, marknadsförd av en svensk importör, med larvfötter och skyddstak.
Skapa konto
Blå minigrävare Rippa R15 ECO, 1,5 ton, visas från flera vinklar. Pris: 109 995 SEK.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
returen och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90
J Jansson69 skrev:
Är det ung vänster som är ute och kampanjar?
Ja mot grävmaskinpolisen

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
D Det_finns_inte_skrot skrev:
Har en cirka 500-600 kvm stor plan tomt med i huvudsak gräs på. Frun anlitade en trädgårdsarkitekt som nu ritat in olika gångar, pergola, stensättningar m.m. som jag måste omsätta till verklighet. Har allt som behövs utom det som behövs för att gräva. Okej spadar har jag och jordfräs. Men nu pratar vi många kvadratmeter och ofta 30-40 cm ner och grus och makadam osv. Pallar inte gräva med spade och köra runt med en skottkärra osv.

Vad är rimligt att införskaffa? En minigrävare? Ett grävaggregat med egen motor? En traktorgrävare?

Budget beror på, men helst inte över 50.000 inklusive moms. Köper som privatperson.
Det absolut mest ekonomiska är att hyra en minigrävare och banddriven dumper/kompaktlastare. Ska du köpa och bara vill lägga 50 kSEK så blir det förmodligen mycket skruvande i förhållande till grävande. Det du bör fundera på är hur du ska flytta massorna, har du typ fyrhjuling med släp så funkar ju det också.

Det funkar inte att gräva en gång med planneringskopa på en kompastare, såvida du inte har bara lös sand på tomen. Bredden på skopan på en sån maskin är isch 120cm och det kommer krävas betydligt mer driv/dragkraft för att få bort grässvål eller packad jord än vad en kompaklastare på runt ett ton har. Bor du i närheten av kalmar så kan vi kasnke supporta dig.

Hyr in ett proffs istället. Det du beskriver låter som precisionsjobb och där märker man STOR skillnad på en nybörjare och den som grävt i många år. De kan t.ex. skala av gräsmatta som en osthyvel och sen lägga tillbaka detta överst, bara som ett exempel.
Lägg 10.000 kr/dag på det. Själv förbereder du allting efter samråd med grävaren, agerar projektledare på plats som kan ta alla nödvändiga beslut, samt "grovis" som assisterar, pekar, gräver för hand m.m.

Bara ett tips i all välmening 😜

• Gilla
returen
  • Laddar…
Lite tips om man går i tankarna att köpa en minigrävare från kina som att tänka på.
1.Att förvara minigrävaren så är det bra att tänka på att man kan fälla/ta bort taket för dom flesta är över 2 meter.
2.Smörning har man nog igen och är ganska många smörjpunkter på en minigrävare och jag smorde efter ca 10 timmar.
3.Svängbar bom.man lär sig fördelarna med en svängbar bom när det blir trångt eller man behöver inte flytta grävaren lika mycket om man kommer på tekniken när man gräver exempel runt en stubbe.
4.CE intyg.Tror dom flesta som säljer kina grävare får man ett intyg som ce intyg men tror inte det är ett äkta intyg så fråga säljaren vad som gäller.
5.Reservdelar.Nu behövde jag inte beställa några reservdelar till min minigrävare som jag hade i 3 år men säljaren sa att det fanns hemma eller gick bra att ta hem men vad blir leveranstiden från kina?.
6.Motor.Om man exempel en annan motor till grävaren som jag gjorde med kubota motor 3-cylinder så kostar det mer än orginalmotorn som dom flesta har som är 1-cylindrig men den 1-cylindriga låter ganska högt mot kubota motorn.
7,Nackdelar.När man väl har en minigrävare så av någon anledning så är det lätt att man drar på sig mer projekt än man tänkt sig och det märker man när man säljer sin minigrävaren att man får forsätta gräva för hand istället och undrar varför sålde jag min minigrävare?😤

• Gilla
Peter #11 och 2 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Jag har en sådan här [länk]

Duger för små jobb hemma på tomten
knappt

backhoe????
är ju västvärldens benämning på traktorgrävare

J Jansson69 skrev:
Är den ens godkänd för import till EU?
Säkert CE märkt--chinese enginering

så sa dom när jag gjorde beställningar på maskiner

• Haha
Jansson69
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.