12 282 läst ·
117 svar
12k läst
117 svar
Minigrävare, grävaggregat eller spade?
Hyr en mindre minigrävare av känt märke, då slipper du säkerligen krångel med service, delar mm.
Har själv ett ATV grävaggregat och det har fungerat bra när jag grävde om avlopp och nya plintar, gräva dike etc men totalt värdelöst att flytta jord eller göra något av det som TS beskriver då den förflyttas med hjälp av sin egna skopa. Bästa kombinationen borde vara en Avatar med eget grävaggregat, dvs liten frontlastare.
Såg på youtube en norrman som köpte en kinagrävare. Den fungerade bra. Så mycket pengar sparade.
Man måste förstås kolla upp leverantören och tillverkaren först. Dvs hitta de som har haft erfarenheter av tillverkaren/modellen etc.
Man måste förstås kolla upp leverantören och tillverkaren först. Dvs hitta de som har haft erfarenheter av tillverkaren/modellen etc.
Det absolut mest ekonomiska är att hyra en minigrävare och banddriven dumper/kompaktlastare. Ska du köpa och bara vill lägga 50 kSEK så blir det förmodligen mycket skruvande i förhållande till grävande. Det du bör fundera på är hur du ska flytta massorna, har du typ fyrhjuling med släp så funkar ju det också.D Det_finns_inte_skrot skrev:Har en cirka 500-600 kvm stor plan tomt med i huvudsak gräs på. Frun anlitade en trädgårdsarkitekt som nu ritat in olika gångar, pergola, stensättningar m.m. som jag måste omsätta till verklighet. Har allt som behövs utom det som behövs för att gräva. Okej spadar har jag och jordfräs. Men nu pratar vi många kvadratmeter och ofta 30-40 cm ner och grus och makadam osv. Pallar inte gräva med spade och köra runt med en skottkärra osv.
Vad är rimligt att införskaffa? En minigrävare? Ett grävaggregat med egen motor? En traktorgrävare?
Budget beror på, men helst inte över 50.000 inklusive moms. Köper som privatperson.
Det funkar inte att gräva en gång med planneringskopa på en kompastare, såvida du inte har bara lös sand på tomen. Bredden på skopan på en sån maskin är isch 120cm och det kommer krävas betydligt mer driv/dragkraft för att få bort grässvål eller packad jord än vad en kompaklastare på runt ett ton har. Bor du i närheten av kalmar så kan vi kasnke supporta dig.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Hyr in ett proffs istället. Det du beskriver låter som precisionsjobb och där märker man STOR skillnad på en nybörjare och den som grävt i många år. De kan t.ex. skala av gräsmatta som en osthyvel och sen lägga tillbaka detta överst, bara som ett exempel.
Lägg 10.000 kr/dag på det. Själv förbereder du allting efter samråd med grävaren, agerar projektledare på plats som kan ta alla nödvändiga beslut, samt "grovis" som assisterar, pekar, gräver för hand m.m.
Bara ett tips i all välmening 😜
Lägg 10.000 kr/dag på det. Själv förbereder du allting efter samråd med grävaren, agerar projektledare på plats som kan ta alla nödvändiga beslut, samt "grovis" som assisterar, pekar, gräver för hand m.m.
Bara ett tips i all välmening 😜
Lite tips om man går i tankarna att köpa en minigrävare från kina som att tänka på.
1.Att förvara minigrävaren så är det bra att tänka på att man kan fälla/ta bort taket för dom flesta är över 2 meter.
2.Smörning har man nog igen och är ganska många smörjpunkter på en minigrävare och jag smorde efter ca 10 timmar.
3.Svängbar bom.man lär sig fördelarna med en svängbar bom när det blir trångt eller man behöver inte flytta grävaren lika mycket om man kommer på tekniken när man gräver exempel runt en stubbe.
4.CE intyg.Tror dom flesta som säljer kina grävare får man ett intyg som ce intyg men tror inte det är ett äkta intyg så fråga säljaren vad som gäller.
5.Reservdelar.Nu behövde jag inte beställa några reservdelar till min minigrävare som jag hade i 3 år men säljaren sa att det fanns hemma eller gick bra att ta hem men vad blir leveranstiden från kina?.
6.Motor.Om man exempel en annan motor till grävaren som jag gjorde med kubota motor 3-cylinder så kostar det mer än orginalmotorn som dom flesta har som är 1-cylindrig men den 1-cylindriga låter ganska högt mot kubota motorn.
7,Nackdelar.När man väl har en minigrävare så av någon anledning så är det lätt att man drar på sig mer projekt än man tänkt sig och det märker man när man säljer sin minigrävaren att man får forsätta gräva för hand istället och undrar varför sålde jag min minigrävare?😤
1.Att förvara minigrävaren så är det bra att tänka på att man kan fälla/ta bort taket för dom flesta är över 2 meter.
2.Smörning har man nog igen och är ganska många smörjpunkter på en minigrävare och jag smorde efter ca 10 timmar.
3.Svängbar bom.man lär sig fördelarna med en svängbar bom när det blir trångt eller man behöver inte flytta grävaren lika mycket om man kommer på tekniken när man gräver exempel runt en stubbe.
4.CE intyg.Tror dom flesta som säljer kina grävare får man ett intyg som ce intyg men tror inte det är ett äkta intyg så fråga säljaren vad som gäller.
5.Reservdelar.Nu behövde jag inte beställa några reservdelar till min minigrävare som jag hade i 3 år men säljaren sa att det fanns hemma eller gick bra att ta hem men vad blir leveranstiden från kina?.
6.Motor.Om man exempel en annan motor till grävaren som jag gjorde med kubota motor 3-cylinder så kostar det mer än orginalmotorn som dom flesta har som är 1-cylindrig men den 1-cylindriga låter ganska högt mot kubota motorn.
7,Nackdelar.När man väl har en minigrävare så av någon anledning så är det lätt att man drar på sig mer projekt än man tänkt sig och det märker man när man säljer sin minigrävaren att man får forsätta gräva för hand istället och undrar varför sålde jag min minigrävare?😤


