M martinradbo skrev:
Hyr in ett proffs istället. Det du beskriver låter som precisionsjobb och där märker man STOR skillnad på en nybörjare och den som grävt i många år. De kan t.ex. skala av gräsmatta som en osthyvel och sen lägga tillbaka detta överst, bara som ett exempel.
Lägg 10.000 kr/dag på det. Själv förbereder du allting efter samråd med grävaren, agerar projektledare på plats som kan ta alla nödvändiga beslut, samt "grovis" som assisterar, pekar, gräver för hand m.m.

Bara ett tips i all välmening 😜
Bra tips. tack.

Cheesen
T Thomas_Blekinge skrev:
För trädgårdsgångar behöver man inte gräva ut 30-40 cm. Det räcker med 15 cm. Sedan 8 cm makadam 0/8, padda eller kompaktera med träkloss, sättsand och plattor som brukar vara 5 cm tjocka. Du ska ju inte köra där med bilar.
P Prodigys skrev:
Beror på, vill man inte ha sättningar och tjälskjutningar bör man ta bort matjorden.
Man kan ju sätta markduk och isolering i botten om man nu verkligen vill ha det stadigt. Nu bor jag ju på norrbottens bördigaste jordbruksmark och inte ens här är då matjorden mer än 15-20 cm.. Har hört talas om dom bördiga smålandsjordarna där man kunde finna 40 cm matjord men där står det väl ändå inga hus?

• Haha
Det_finns_inte_skrot
  • Laddar…
Ja, man kan överdriva enormt med markduk, isolering och ett jättelager makadam. Helst ångvält och dräneringsrör under. Då är man i motorvägsklassen.

• Haha
Det_finns_inte_skrot
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Oj, det var inte meningen att såra dig.
Ja du
det krävs betydligt mer av dig för att såra mig men dina tår verkar ju vara rejält stampade på.

dina inlägg är rätt dåliga för att vara ett troll
så antagligen tillhör du gruppen kränkta ägare av kinesiskt skit.

P Prodigys skrev:
Beror på, vill man inte ha sättningar och tjälskjutningar bör man ta bort matjorden.
Absolut
matjord är ju inte kappilärbrytande och än värre organisk förstör hyffsat snabbt en väl paddad grusgång av oorganisk ballast

Cheesen Cheesen skrev:
Man kan ju sätta markduk och isolering i botten om man nu verkligen vill ha det stadigt. Nu bor jag ju på norrbottens bördigaste jordbruksmark och inte ens här är då matjorden mer än 15-20 cm.. Har hört talas om dom bördiga smålandsjordarna där man kunde finna 40 cm matjord men där står det väl ändå inga hus?
på de bördiga matjordarna står det solpaneler och vindkraftverk i småland.
hus ställer man på lera i karlskoga så varför inte på matgjord?

Jag skulle föreslå att du antingen hyr en lite större grävmaskin, kanske 2-3 ton, om du får plats att komma in med den dit du ska då du då kan flytta runt halvfulla storsäckar, eller att du hyr en liten och en minidumper. Rekommenderar nog också att skita i gräsmattan, räkna med att köra sönder den helt och så fräser du den efter och sår nytt gräs. Får du bara dit allt material som ska vara under på gångarna kan du lägga sten och finlira när du lämnat tillbaka maskinerna. Att fylla upp på sidan av en gång gör du också helt okej med skottkärra och spade.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.