B Bjober skrev:
Har jag rätt när jag påstår att den där är förhållandvis billig att köpa ny idag? Jag letade begagnad maskin för 6-7 år sedan i spannet 1,5-2ton men hittade inga billiga maskiner. Allt under 100.000 då hade reparationsbehov. Bland lättare maskiner var det också tunt utbud.
En ny enklare maskin kanske är vettigare än en proffsmaskin med variabla pumpar, lastkännande hydraulik och återförsäljare hemikring. För med 5000 timmar på mätaren så lär reservdelar behövas till den begagnade maskinen och då är den lokala handlaren inte direkt billig när svängkransdrev och hydraulventiler kommer på tal.

Foto från tyskt byggvaruhus i somras.
Stod i entren.

[bild]
Om en karusellmaskin är skött
är 12000timmar inga problem

M maria01 skrev:
vart skrev jag pris?
Hur går det? Har du hittat något pris som är bättre än att hyra?

• Haha
maria01 och 1 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
ingen som köper en begagnad kinagrävare
ingen som köper problem
Å det vet du?

Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Å det vet du?
bara tjafs
har du uppgifter som styrker motsatsen är du välkommen att lägga fram dessa eller för evigt gå ifrån tangentbordet

Du klarar dig inte med enbart en grävmaskin då du också behöver kunna transportera schaktmassor och grus mm fram och tillbaka. Det blir snabbt många kubik som ska flyttas.

Att bara gräva är inte ens halva jobbet, men du vill ju göra detta jobbet utan allt för mycket merarbete - det innebär att du vill undvika onödiga markskador som annars behöver repareras.

Vad gälller grävare så behöver du hydraulisk planeringsskopa och bomsväng om det ska bli bra utan mycket manuell efterjustering.

Självlastande dumper är ett alternativ men banden river gärna upp gräset när man svänger även om man är försiktig. För att skydda gräsmattan kan man lägga ut plywood men det blir snabbt rätt mycket pengar.

mexitegel mexitegel skrev:
För att skydda gräsmattan kan man lägga ut plywood men det blir snabbt rätt mycket pengar.
Jag får nästan intrycket att TS ska göra om allt väldigt "radikalt" från början så det kanske inte ens är aktuellt att försöka skydda någon gräsmatta. Men jag kan givetvis ha fel.

• Gilla
Svante Svenson och 1 till
  • Laddar…
AXS
returen returen skrev:
som grävmaskinist tycker jag att det finns en del bra 5tonnare även om jag föredrar 25tonsklassen
6-8 ton är perfekt enligt mig för personligt bruk. Fast vill ju gärna både ha hjul och band såklart...

• Gilla
returen
  • Laddar…
Farstatjej90
G Greger_08 skrev:
Jag har en sådan här [länk]

Duger för små jobb hemma på tomten
Hur mycket betalade du inkl allt?

J
G Greger_08 skrev:
Jag har en sådan här [länk]

Duger för små jobb hemma på tomten
Är den ens godkänd för import till EU?

• Haha
  • Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Är den ens godkänd för import till EU?
Köper man som privatperson finns det väl i princip inga regler?

J
P Prodigys skrev:
Köper man som privatperson finns det väl i princip inga regler?
Är det så? Hur blir det den dagen du säljer något som inte uppfyller CE-märkning och maskinförordningen?

• Gilla
returen
  • Laddar…
Farstatjej90
Herregud gestapo kan du låta folk köpa grävmaskiner ifred..

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Peter #11 och 9 till
  • Laddar…
J
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Herregud gestapo kan du låta folk köpa grävmaskiner ifred..
Är det ung vänster som är ute och kampanjar?

• Haha
RoTe
  • Laddar…
RoTe
J Jansson69 skrev:
Är det ung vänster som är ute och kampanjar?
Ja inte är det "Förbjud precis allt"- Liberalerna iaf 😂

• Haha
Snel77 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.