9 052 läst ·
111 svar
9k läst
111 svar
Minigrävare, grävaggregat eller spade?
Om en karusellmaskin är sköttB Bjober skrev:Har jag rätt när jag påstår att den där är förhållandvis billig att köpa ny idag? Jag letade begagnad maskin för 6-7 år sedan i spannet 1,5-2ton men hittade inga billiga maskiner. Allt under 100.000 då hade reparationsbehov. Bland lättare maskiner var det också tunt utbud.
En ny enklare maskin kanske är vettigare än en proffsmaskin med variabla pumpar, lastkännande hydraulik och återförsäljare hemikring. För med 5000 timmar på mätaren så lär reservdelar behövas till den begagnade maskinen och då är den lokala handlaren inte direkt billig när svängkransdrev och hydraulventiler kommer på tal.
Foto från tyskt byggvaruhus i somras.
Stod i entren.
[bild]
är 12000timmar inga problem
Du klarar dig inte med enbart en grävmaskin då du också behöver kunna transportera schaktmassor och grus mm fram och tillbaka. Det blir snabbt många kubik som ska flyttas.
Att bara gräva är inte ens halva jobbet, men du vill ju göra detta jobbet utan allt för mycket merarbete - det innebär att du vill undvika onödiga markskador som annars behöver repareras.
Vad gälller grävare så behöver du hydraulisk planeringsskopa och bomsväng om det ska bli bra utan mycket manuell efterjustering.
Självlastande dumper är ett alternativ men banden river gärna upp gräset när man svänger även om man är försiktig. För att skydda gräsmattan kan man lägga ut plywood men det blir snabbt rätt mycket pengar.
Att bara gräva är inte ens halva jobbet, men du vill ju göra detta jobbet utan allt för mycket merarbete - det innebär att du vill undvika onödiga markskador som annars behöver repareras.
Vad gälller grävare så behöver du hydraulisk planeringsskopa och bomsväng om det ska bli bra utan mycket manuell efterjustering.
Självlastande dumper är ett alternativ men banden river gärna upp gräset när man svänger även om man är försiktig. För att skydda gräsmattan kan man lägga ut plywood men det blir snabbt rätt mycket pengar.
Jag har en sådan här https://www.alibaba.com/product-det...m=a2700.details.you_may_like.3.151668794KCqrL
Duger för små jobb hemma på tomten
Duger för små jobb hemma på tomten