B Bus1t skrev:
12000 timmar på en minigrävare?
om maskinisten orkar och det inte är kina

• Haha
växelventil
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Lite glapp gör väl ingett det löser en skillad förare😉
Inget jag uppskattar så nej tack.

D David__11 skrev:
Finns väldigt mycket filmer på YouTube från Kina-grävarköpare.
Bland annat rippa som har svensk importör är populär.
[bild][bild]
Tror dom har 2-års garanti på rippa och det är inte så dåligt men sedan vad som gäller om man måste utnyttja garatin är vet man inte.

• Gilla
David__11
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Lite glapp gör väl ingett det löser en skillad förare😉
bara att anpassa sig men det är i vägen

D Det_finns_inte_skrot skrev:
Har en cirka 500-600 kvm stor plan tomt med i huvudsak gräs på. Frun anlitade en trädgårdsarkitekt som nu ritat in olika gångar, pergola, stensättningar m.m. som jag måste omsätta till verklighet. Har allt som behövs utom det som behövs för att gräva. Okej spadar har jag och jordfräs. Men nu pratar vi många kvadratmeter och ofta 30-40 cm ner och grus och makadam osv. Pallar inte gräva med spade och köra runt med en skottkärra osv.

Vad är rimligt att införskaffa? En minigrävare? Ett grävaggregat med egen motor? En traktorgrävare?

Budget beror på, men helst inte över 50.000 inklusive moms. Köper som privatper
D Det_finns_inte_skrot skrev:
Har en cirka 500-600 kvm stor plan tomt med i huvudsak gräs på. Frun anlitade en trädgårdsarkitekt som nu ritat in olika gångar, pergola, stensättningar m.m. som jag måste omsätta till verklighet. Har allt som behövs utom det som behövs för att gräva. Okej spadar har jag och jordfräs. Men nu pratar vi många kvadratmeter och ofta 30-40 cm ner och grus och makadam osv. Pallar inte gräva med spade och köra runt med en skottkärra osv.

Vad är rimligt att införskaffa? En minigrävare? Ett grävaggregat med egen motor? En traktorgrävare?

Budget beror på, men helst inte över 50.000 inklusive moms. Köper som privatperson.
Det där att allt ska göras om hela tiden är en sorts sjuka som kan botas.

• Gilla
sjoelund och 1 till
  • Laddar…
japp det
H hovapettson skrev:
är därför man har en grävmaskin så man kan gräva ner det onda

• Gilla
  • Haha
Jansson69 och 1 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
japp det

är därför man har en grävmaskin så man kan gräva ner det onda
Nu ska vi inte uppmuntra ts till att gräva ner sin fru 😉

• Haha
Jansson69
  • Laddar…
För trädgårdsgångar behöver man inte gräva ut 30-40 cm. Det räcker med 15 cm. Sedan 8 cm makadam 0/8, padda eller kompaktera med träkloss, sättsand och plattor som brukar vara 5 cm tjocka. Du ska ju inte köra där med bilar.

• Gilla
K_H
  • Laddar…
Farstatjej90
Kan man välja kvalitet eller inte kvalitet är valet lätt men folk köper dessa gräva för att dom är billiga och man får gjort det man ska.

returen returen skrev:
bara tjafs
har du uppgifter som styrker motsatsen är du välkommen att lägga fram dessa eller för evigt gå ifrån tangentbordet
Oj, det var inte meningen att såra dig.

T Thomas_Blekinge skrev:
För trädgårdsgångar behöver man inte gräva ut 30-40 cm. Det räcker med 15 cm. Sedan 8 cm makadam 0/8, padda eller kompaktera med träkloss, sättsand och plattor som brukar vara 5 cm tjocka. Du ska ju inte köra där med bilar.
Beror på, vill man inte ha sättningar och tjälskjutningar bör man ta bort matjorden.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
H hovapettson skrev:
Vi gör inte om utan vi gör för först gången. Idag finns där inget, men vi vill ha något. Sedan gör vi inte om igen under vår livstid. Famous last words.

• Haha
  • Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Beror på, vill man inte ha sättningar och tjälskjutningar bör man ta bort matjorden.
Jag går nog på din linje med lite djupare gräv och mer hårt packad makadam. Nu när vi ändå gör det.

• Gilla
returen
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Tror det blir svårt att hitta en kvalitetsmaskin under 100000 och ts budjet är ju runt 50000 och ska gräva ca 30-40 cm djupt på en tomt som inte är så stor.Fick garanti på 1000 timmar på min kina maskin och 1000 timmar hinner man gräva mycket.Tittade på några maskiner kubota och takeuchi men mycket glapp på dom jag tittade på så nej tack
Jo har insett att hyra blir bäst. Inte värt att investera de summor som krävs.

• Gilla
returen
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Jag skulle nog hyrt jag med med tanke på det lilla jobbet men nu verkar det som ts inte tycker det är så intressant.Kollade ganska mycket på beganade maskiner men alla jag provade glappade rätt mycket och min kina maskin efter 3 år glappade inget.
Efter att ha läst inläggen blir det hyra tror jag. God planering så är det bäst värde för pengarna.

• Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.