9 115 läst ·
111 svar
9k läst
111 svar
Minigrävare, grävaggregat eller spade?
D Det_finns_inte_skrot skrev:Har en cirka 500-600 kvm stor plan tomt med i huvudsak gräs på. Frun anlitade en trädgårdsarkitekt som nu ritat in olika gångar, pergola, stensättningar m.m. som jag måste omsätta till verklighet. Har allt som behövs utom det som behövs för att gräva. Okej spadar har jag och jordfräs. Men nu pratar vi många kvadratmeter och ofta 30-40 cm ner och grus och makadam osv. Pallar inte gräva med spade och köra runt med en skottkärra osv.
Vad är rimligt att införskaffa? En minigrävare? Ett grävaggregat med egen motor? En traktorgrävare?
Budget beror på, men helst inte över 50.000 inklusive moms. Köper som privatper
Det där att allt ska göras om hela tiden är en sorts sjuka som kan botas.D Det_finns_inte_skrot skrev:Har en cirka 500-600 kvm stor plan tomt med i huvudsak gräs på. Frun anlitade en trädgårdsarkitekt som nu ritat in olika gångar, pergola, stensättningar m.m. som jag måste omsätta till verklighet. Har allt som behövs utom det som behövs för att gräva. Okej spadar har jag och jordfräs. Men nu pratar vi många kvadratmeter och ofta 30-40 cm ner och grus och makadam osv. Pallar inte gräva med spade och köra runt med en skottkärra osv.
Vad är rimligt att införskaffa? En minigrävare? Ett grävaggregat med egen motor? En traktorgrävare?
Budget beror på, men helst inte över 50.000 inklusive moms. Köper som privatperson.
Medlem
· Blekinge
· 11 701 inlägg
För trädgårdsgångar behöver man inte gräva ut 30-40 cm. Det räcker med 15 cm. Sedan 8 cm makadam 0/8, padda eller kompaktera med träkloss, sättsand och plattor som brukar vara 5 cm tjocka. Du ska ju inte köra där med bilar.
Beror på, vill man inte ha sättningar och tjälskjutningar bör man ta bort matjorden.T Thomas_Blekinge skrev:
Jo har insett att hyra blir bäst. Inte värt att investera de summor som krävs.V växelventil skrev:Tror det blir svårt att hitta en kvalitetsmaskin under 100000 och ts budjet är ju runt 50000 och ska gräva ca 30-40 cm djupt på en tomt som inte är så stor.Fick garanti på 1000 timmar på min kina maskin och 1000 timmar hinner man gräva mycket.Tittade på några maskiner kubota och takeuchi men mycket glapp på dom jag tittade på så nej tack
Efter att ha läst inläggen blir det hyra tror jag. God planering så är det bäst värde för pengarna.V växelventil skrev: