9 027 läst ·
111 svar
9k läst
111 svar
Minigrävare, grävaggregat eller spade?
Hyra är nog ett bra alternativ. Om du köper nått så måste du räkna med att nått går sönder och det kan bli sinnesrubbat dyrt! Och det är inget fel med ett grävaggregat på traktorn. Det går att göra samma saker med ett sånt som en runtomsvängande maskin. Kanske tar lite längre tid men jobbet blir gjort. Hänger mest på föraren om det behövs rototilt och sånt.
Lastare fram och grävaggregat bak som går att ställa av är ganska praktiskt men kanske inte jättesmidigt på en liten villatomt.
Lastare fram och grävaggregat bak som går att ställa av är ganska praktiskt men kanske inte jättesmidigt på en liten villatomt.
Köp en liten kina-grävare och sälj den när du är klar. Är ju rätt gött att kunna jobba på när man har lite tid över.D Det_finns_inte_skrot skrev:Har en cirka 500-600 kvm stor plan tomt med i huvudsak gräs på. Frun anlitade en trädgårdsarkitekt som nu ritat in olika gångar, pergola, stensättningar m.m. som jag måste omsätta till verklighet. Har allt som behövs utom det som behövs för att gräva. Okej spadar har jag och jordfräs. Men nu pratar vi många kvadratmeter och ofta 30-40 cm ner och grus och makadam osv. Pallar inte gräva med spade och köra runt med en skottkärra osv.
Vad är rimligt att införskaffa? En minigrävare? Ett grävaggregat med egen motor? En traktorgrävare?
Budget beror på, men helst inte över 50.000 inklusive moms. Köper som privatperson.
Du kan fynda en liten minigrävare för en sjysst peng, och om ingenting händer och du har tur får du oftast tillbaka pengarna när du säljer den. Men 5-600 kvm är ingen jättetomt, och således borde det inte vara så svårt att planera jobben du ska göra, och då hyra en maskin istället. Det är möjligt att få en förmånlig långtidshyra om du ska ha den ett tag 
Min rekommendation är att ta in någon som gör grovplaneringen med en lite större grävmaskin.
Sen kan du hyra en mingrävare för finjusteringen några helger.
Tycker att en mingrävare är alldeles för liten för att flytta massor.
Sen kan du hyra en mingrävare för finjusteringen några helger.
Tycker att en mingrävare är alldeles för liten för att flytta massor.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 961 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 961 inlägg
Vad ska du göra med det överblivna materialet?D Det_finns_inte_skrot skrev:Har en cirka 500-600 kvm stor plan tomt med i huvudsak gräs på. Frun anlitade en trädgårdsarkitekt som nu ritat in olika gångar, pergola, stensättningar m.m. som jag måste omsätta till verklighet. Har allt som behövs utom det som behövs för att gräva. Okej spadar har jag och jordfräs. Men nu pratar vi många kvadratmeter och ofta 30-40 cm ner och grus och makadam osv. Pallar inte gräva med spade och köra runt med en skottkärra osv.
Vad är rimligt att införskaffa? En minigrävare? Ett grävaggregat med egen motor? En traktorgrävare?
Budget beror på, men helst inte över 50.000 inklusive moms. Köper som privatperson.
För när jag haft grävprojekt så har inte grävningen eller transport på tomten varit det jobbiga utan att bli av med materialet. Jord väger mer än man tror och det blir lätt många rundor med släpkärran.
Inte jättetydligt i denna annons men det står typ "klicka här för offert".P PappasHammare skrev:
Priset på alla större prylar brukar vara utan frakt. Även om det står fri frakt så ombeds man ta kontakt innan beställning för att få rätt pris. Så det pris som står har inget med färdigt pris hemma på gården att göra.
Men det finns exempel på folk som köpt liknande maskiner och blivit nöjda. I slutänden kanske man hamnat på 60% av handlarpris hemma.
Jag skriver under på det. Jag hade en grävmaskinist som planerade ut på min tomt som jag hade fått ca 20 lass fyllnadsjord tippad på. Han var klar på 2,5 timmar.AXS skrev:
Det är inte värt besväret att göra detta själv.
Finliret däremot, till det skulle jag köpa en minigrävare som jag sedan säljer när jag är klar. Men den kan iofs vara bra att ha framöver också...
Tycker min kina grävare fungerade utmärkt och sålde min till en här på forumet och han verkar nöjd.gräva var inget problem och lyfta tunga saker som trappblock exempel problemet är att flytta all matrial.returen skrev: