73 104 läst · 217 svar
73k läst
217 svar
Min nya fina elcentral
Alla i detta forumet är sannolikt inte elektriker...K Kirre2 skrev:När man läser såna här trådar förstår man att det blir problem. Vissa tycker det ser för jävligt ut, andra att det är livsfarligt och fel, andra återigen att det är helt okej och ser bra ut. Svårt för mig som inte har en aning att göra en bedömning om eljobbet i mitt eget hus. Klart jag blir tvungen att lita på vad elektrikern säger.
Det kan man både be om och kräva, man kan också kräva att företaget visar upp sin bokföring.B Boggi skrev:
Dock har inte bolaget den minsta skyldighet att visa upp någondera.
Däremot om företaget vägrar visa upp EKP för elsäkerhetsverket så kan de bli avregistrerade ur deras register för godkända elinstallationsföretag.
Men som kund har man inte den minsta makt, förutom att avstå från affären, vilket alltså bara kan göras innan arbetet påbörjas då.
Mikael_L skrev:
Nja, håller inte med.
Juridiskt så hålls jag långtgående ansvarig enligt KTjL :
[länk]
Utförande och material
4 § Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt. Han skall vidare med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt.
[bild]Om inte annat får anses avtalat, ingår det i tjänsten att näringsidkaren skall tillhandahålla behövligt material.
Mikael_L, du har ju naturligtvis rätt – det var därför jag använde ordet ”i princip”. Men skälet att jag lyfte frågan var att jag ville peka på att en beställare nog bör undvika att i detalj tala om för yrkesmannen HUR ett visst jobb skall göras – gör han det sitter hen lite pyrt till i rätten vid ett klagomål som är följden av anvisningen – vilket är min uppfattning.
Men insisterar beställaren – och det strider väldigt mycket mot den egna uppfattningen – då går man därifrån. Det har hänt att jag bett en kund att vända sig till någon annan – vilket lett till att kunden tänkt till – och faktiskt fortfarande är min kund efter 14 år.
Här kommer det du skrev:
Säkerhet
5 § Näringsidkaren ska särskilt iaktta att tjänsten inte utförs
- i strid mot sådana författningsföreskrifter eller myndighetsbeslut som väsentligen syftar till att säkerställa att föremålet för tjänsten är tillförlitligt från säkerhetssynpunkt, eller
- i strid mot förbud enligt 27 § produktsäkerhetslagen (2004:451). Lag (2008:491).
Näringsidkarens skyldighet att avråda
6 § Om en tjänst med hänsyn till priset, värdet av föremålet för tjänsten eller andra särskilda omständigheter inte kan anses vara till rimlig nytta för konsumenten, skall näringsidkaren avråda honom från att låta utföra tjänsten.
[bild]Om det först sedan tjänsten har börjat utföras visar sig att den inte kan anses vara till rimlig nytta för konsumenten eller att priset för tjänsten kan bli betydligt högre än konsumenten hade kunnat räkna med, skall näringsidkaren underrätta konsumenten om förhållandet och begära hans anvisningar.
[bild]Kan konsumenten inte anträffas eller får näringsidkaren av annan orsak inte anvisningar av honom inom rimlig tid, skall näringsidkaren avbryta påbörjat arbete. Detta gäller dock ej, om det finns särskilda skäl att anta att konsumenten ändå önskar få tjänsten utförd.
7 § Har näringsidkaren åsidosatt vad som åligger honom enligt 6 § och finns det starka skäl att anta att konsumenten i annat fall hade avstått från att beställa tjänsten eller hade avbeställt den, har näringsidkaren inte större rätt till ersättning än han skulle ha haft, om konsumenten hade avstått från att beställa tjänsten eller hade avbeställt den.
Fel hos tjänsten
Vad som avses med fel
9 § Tjänsten ska anses felaktig, om resultatet avviker från
- vad konsumenten med hänsyn till 4 § har rätt att kräva, även om avvikelsen beror på en olyckshändelse eller därmed jämförlig händelse,
- sådana föreskrifter eller myndighetsbeslut som väsentligen syftar till att säkerställa att föremålet för tjänsten är tillförlitligt från säkerhetssynpunkt, eller
- vad som därutöver får anses avtalat.
11 § Tjänsten skall slutligen anses felaktig, om näringsidkaren i annat fall än som avses i 6 § första stycket före avtalets ingående har underlåtit att upplysa konsumenten om ett sådant förhållande rörande tjänstens beskaffenhet eller ändamålsenlighet som näringsidkaren kände till eller borde ha känt till och som han insåg eller borde ha insett vara av betydelse för konsumenten. En förutsättning för att tjänsten skall anses felaktig är dock att underlåtenheten kan antas ha inverkat på avtalet.
Som du ser så finns det mycket som juridiskt binder hantverkaren till ett fackmannamässigt utförande och andra krav, vilket jag har svårt att se hur kundens ev anvisningar fritar mig ifrån. Om kunden pekar med hela handen och vill ha det gjort på ett ej fackmannamässigt sätt så är det helt enkelt bäst och säkrast att tacka nej till uppdraget. Annars åker man dit ifall det släpas till domstol.
Ja, helt riktigt, skulle jag säga.. Och utöver åsikter.. kanske också initierade kunskaper om det rättsliga.. och annat av vikt som tål att påpekas om i frågor som just diskuteras..E elmont skrev:
Många är elkunder och elbranschen måste få bättre relation till kunderna.... det finns förstås enstaka tokiga kunder liksom elfirmor...E elmont skrev:
Alla mår bra av bättre standard på leveranser och beteende
RACS, nej det var en missuppfattning. Om beställaren kommer med idéer som står i strid med de egna professionella – bör man naturligtvis tala om ”lite översiktligt” hur man ”tänkt bära sig åt”. Hur långt man går i detaljerna beror lite på vilken personkemi som finns mellan beställare och utförare.RACS skrev:
Kanske förstår jag inte dig rätt.. Men inte kan man väl avlasta sitt ansvar på det där lättvindiga viset.. Man har väl trots allt som expert alltid sitt professionella ansvar kvar, dvs. skyldighet att informera den som i brist på specifik kunskap inte kan bedöma själv. Det låter som en opålitlig metod att avhända sig sitt informations-ansvar.
Så här tänker jag: är kunden konsument (eller någon som helt klart inte är kunnig själv) så har väl du som innehar kunskapen.. dvs hantverkaren/montören nog skyldighet att diskutera utfallet av en. som du tolkad det, dålig lösning. Man kan väl inte tigande bara göra nåt som man inser blir dåligt och tro att man på så vis har avlastats juridiskt ansvar; alltså tillföra nåt, utan att tala om vad det blir för resultat, om man gör på ett avvikande och dåligt sätt, utifrån professionell bedömning. Först om köparen fortsatt insisterar, så är det en annan sak... menar jag bestämt. Och det kan även då vara tveksam tolkning.. att man kan avhända sig ansvaret..
Hur säkerställer du isf att du lyckats förklara vad du menar.. har kunden och du verkligen förstått varandra.. Nejdå.. inte skulle jag lita på att man så lätt avhändar sig ett professionellt ansvar.. om det skulle gå till juridisk prövning av nån anledning.
Skälet att jag lyfte frågan var att man skall försöka hålla isär de olika parternas roller. Beställaren skall klara ut VAD hen vill ha gjort och vilket SYFTE (funktion, egenskap etc.) hen förväntar sig av installationen. På utföraren ligger att veta HUR jobbet skall göras och vilka MATERIAL och VERKTYG etc. som behövs.
Håller man inte isär de rollerna brukar det inte bli bra. Men detta hindrar ju inte att man efter hand kommunicerar över gränserna – så att man till fullo förstår varandra.
OK, då är jag med på hur du tänkte.B Boggi skrev:RACS, nej det var en missuppfattning. Om beställaren kommer med idéer som står i strid med de egna professionella – bör man naturligtvis tala om ”lite översiktligt” hur man ”tänkt bära sig åt”. Hur långt man går i detaljerna beror lite på vilken personkemi som finns mellan beställare och utförare.
Skälet att jag lyfte frågan var att man skall försöka hålla isär de olika parternas roller. Beställaren skall klara ut VAD hen vill ha gjort och vilket SYFTE (funktion, egenskap etc.) hen förväntar sig av installationen. På utföraren ligger att veta HUR jobbet skall göras och vilka MATERIAL och VERKTYG etc. som behövs.
Håller man inte isär de rollerna brukar det inte bli bra. Men detta hindrar ju inte att man efter hand kommunicerar över gränserna – så att man till fullo förstår varandra.
Jamen så bra klargjort, då verkar vi ju helt överens.B Boggi skrev:RACS, nej det var en missuppfattning. Om beställaren kommer med idéer som står i strid med de egna professionella – bör man naturligtvis tala om ”lite översiktligt” hur man ”tänkt bära sig åt”. Hur långt man går i detaljerna beror lite på vilken personkemi som finns mellan beställare och utförare.
Toppen med ett bra förtydligande!
Jag replikerade specifikt på det här.. nedan kursiverad text.. som du skrev tidigare.
Den passusen framstod oklar och rätt så "osäkrad"..som kunde peka på att en företagare skulle kunna få en "genväg" ut från KtjL, ifall kunden föredrar och begär egna lösningar framför professionella rekommendationer: När en kund börjar berätta HUR du skall göra ditt jobb – avlastar han juridiskt i princip hela ditt ansvar som yrkesman från dig (bortsett från att du inte får acceptera att göra ett ”olagligt” utförande – vilket naturligtvis inte är någon hemlighet för dig).
Jobbar inte som elektriker överhuvudtaget men för några år sen monterade elektrikern ett FWB43S på ett projekt jag jobbade och det var då iallafall Vitt med plast lock och dörrar men det kanske har ändrat sig.B Brallan84 skrev:
Sen sa jag ju inget om varesig det var billigt eller så, det var mer ett förslag på skåp med dörrar som döljer allt.
Något liknande detta ellerJ jannejkc skrev:Jobbar inte som elektriker överhuvudtaget men för några år sen monterade elektrikern ett FWB43S på ett projekt jag jobbade och det var då iallafall Vitt med plast lock och dörrar men det kanske har ändrat sig.
Sen sa jag ju inget om varesig det var billigt eller så, det var mer ett förslag på skåp med dörrar som döljer allt.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, man sätter en riktig central.T turbosaab skrev:Förr byggde centralerna på bredden, idag bygger dom på höjden. Således brukar man få sätta tex 2 stycken 13 modulers i bredd för att täcka rörutloppen om de är gjort ett brett urtag för rören i väggen.
Ibland har man tur och kan sätta en 18 modulers även om den är smalare än vad den gamla diazedcentralen var. Det är min erfarenhet iaf.
En i plåt med tillräcklig plats och ett lock.
Exv https://www.ahlsell.se/10/el-1/cent...slingar-med-tillbehor/normkapslingar/2290027/.
Eller en 3x20 för och täcka den grövre kabeln.
Plast ser riktigt tråkigt ut efter några år och plåt är rejälare
S sverkerc skrev:
- Ta tillbaka det gamla - eller byt elektriker!
det nya ser ut som skit i jämförelse!
Såg ut såhär innan dörrarna kom på, har tyvärr inga fler bilder men minns att jag tyckte skåpet såg bra ut när det var klart.B Boggi skrev:
Finns ju såklart i mindre storlekar också.