E El-Löken66 skrev:
[bild]
Motsvarande 60-m, bredd 418 och höjd 549
Det finns hur mycket som helst i kaplings väg. Men det har inte framkommit om utförandet med två kapslingar i bredd beror på att ledningar i rör mynnar väldigt utspritt i bredd. Så för att täcka dessa har installatören valt detta utförandet. Många råd och tips är ju meningslösa för frågeställaren, om vi inte vet hur det förhåller sig med den saken.

R roli skrev:
Hur "matas" en sådan dubbelsäkring? Finns det fasskenor för "dubbelmontage" eller är det kabel som gäller?

TROR inte det finns fasskenor, jag skulle använda MK

Jag vet inte om det finns fasskenor men jag skulle använda MK

S sverkerc skrev:
Elektrikern är anställd av byggfirman. Jag pratade med en företrädare för firman och förklarade vad meningen var. Att det skulle bli fint. Priset är högt. elektriker får inte plats med allt i dessa tvåkapslingar utan måste sätta dit en till enkelradig för termostater trappautomater mm. som allt stog med i offferten.
Jag hade fotograferat allt innan och skrivit att det var minst 60 moduler.
Jag har klagat men vet inte vad jag kan begära eftersom jag inte är elektriker själv. Nu ska han försöka sänka de två kappslingarna om det går och byta ut höljerna som han har klippt i.. anledning att jag skriver här är för att få argument mot firman.
Låter konstigt att Elektriker med behörighet är anställd av byggare?? Är det svensk firma??

S stefan57 skrev:
Låter konstigt att Elektriker med behörighet är anställd av byggare?? Är det svensk firma??
Svensk firma? låter konstigt, har aldrig varit med om en sån anställning om det är en lite mindre byggnadsfirma

Mikael_L
R roli skrev:
Hur "matas" en sådan dubbelsäkring? Finns det fasskenor för "dubbelmontage" eller är det kabel som gäller?

Bra att veta den dagen det blir fullt i centralen.
Om man t.ex. väljer GE's variant så är anslutningshålen i två nivåer, så hittar man en lågprofil-fasskena i stift-utförande, så sätter man två sådana under raden med säkringar, och behöver bara lite RK6 för de första säkringarna.
Man behöver troligen vända en skena åt varsitt håll.
GE säkringsautomat med anslutningshål i olika nivåer och lågprofil-fasskensanslutningar.

Om man bor i USA så har GE en bra fasskena som passar perfekt till dessa säkringar i kombination med deras split-phase-system, over there.
Illustration av en lågprofil-fasskena i stift-utförande anpassad för GE säkringssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S sverkerc skrev:
Det blev många inlägg. Intressant fråga tydligen. När jag beställde jobbet hade jag inte tagit reda på vilka valmöjligheter som fans på kabinetterna, bara att jag ville ha ca 60 moduler. Nu sitter där 2*2*13= 52 moduler. Det går att få in allt på det men då utan reservplatser och några belastningar som skulle få egna säkringar får inte det. För att åtgärda det var mitt första förslag att lägga till en enradig 13 mod. kabinett. Det blir inte så snyggt. SueCia föreslår att byta den högra mot en 3 raders. den skulle då dölja kabeln som går till garaget ( ej ingående servis). vilket skulle vara bra. Men jag tycker att om man ändå byter den högra så blir det snyggare med en 2*18 i stället. Då blir det en snygg rektangulär enhet med 62 moduler. Kabeln kommer fortfarande att synas men kan dras kortare väg och målas med väggfärgen.Chefen för firman kommer tillsammans med elektrikern och för att prata med mig om saken och då tänker jag föreslå det. Om inte forumet här övertalar mig till något bättre.
Chefen har väl ingen kunskap om elen, Det har Elektrikern??

Nissens Nissens skrev:
Lite kul att du skriver det. Jag byggde hus 2004 och ville ha två JFB. Elektrikern tyckte det var konstigt. Men jag stod på mig, och efter 16 år är jag fortfarande nöjd med det.
Jag har 3 plus ett gäng PSA:er.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
E elmont skrev:
Dom få ggr mina kunder varit missnöjda med jobb som vi utfört har kokat ihop till att kunden trott att jag/vi skulle förstått att kunden ville ha det på ett visst sätt som INTE var det "normala" sättet. Och nästan alltid efter det att kunden sagt "gör så att det blir bra" och inte på något vis talat om vad kunden menar med "bra". Bra betyder i normala fall enligt svensk standard, vill kunden ha nått annat måste kunden på ett eller annat vis tala om det. För ingen kan ju gissa att det som jag tycker är bra inte faller kunden på läppen.
Vid nästan alla jobb har någon satt sig med kunden och gått igenom arbetet och tillsammans bestämt vad som ska göras, men (vid ett fåtal fall) har kunden efter att jobbet varit färdigt undrat varför det blev som det blev. I vissa fall har det handlat om oförmåga att kommunicera och i några fall har det varit försök till att slippa betala delar eller hela jobbet.
E elmont skrev:
Dom få ggr mina kunder varit missnöjda med jobb som vi utfört har kokat ihop till att kunden trott att jag/vi skulle förstått att kunden ville ha det på ett visst sätt som INTE var det "normala" sättet. Och nästan alltid efter det att kunden sagt "gör så att det blir bra" och inte på något vis talat om vad kunden menar med "bra". Bra betyder i normala fall enligt svensk standard, vill kunden ha nått annat måste kunden på ett eller annat vis tala om det. För ingen kan ju gissa att det som jag tycker är bra inte faller kunden på läppen.
Vid nästan alla jobb har någon satt sig med kunden och gått igenom arbetet och tillsammans bestämt vad som ska göras, men (vid ett fåtal fall) har kunden efter att jobbet varit färdigt undrat varför det blev som det blev. I vissa fall har det handlat om oförmåga att kommunicera och i några fall har det varit försök till att slippa betala delar eller hela jobbet.
Elmont, håller helt med dig, det viktiga är att kunden talar om VAD hen vill ha gjort – men inte HUR – där kommer ditt yrkesmannaskap in. När en kund börjar berätta HUR du skall göra ditt jobb – avlastar han juridiskt i princip hela ditt ansvar som yrkesman från dig (bortsett från att du inte får acceptera att göra ett ”olagligt” utförande – vilket naturligtvis inte är någon hemlighet för dig).

Installationen såg förskräcklig ut – det KAN inte ha varit en yrkesman som gjort det. När och om signaturen ”sverkerc” kollar upp om vederbörande elinstallatör finns med på Elsäkerhetsverkets lista över godkända elinstallatörer (vilket de skall vara)
https://e-tjanster.elsakerhetsverket.se/foretag/kolla-elforetaget - så kan man ju efteråt be företaget att få en kopia på deras Egenkontrollprogram. Finns det inget sådant – då är det nog lite si-och-så med företagets seriositet som elinstallatör.

E elmont skrev:
Ett tips, PRATA med den du ska leja, berätta vad du vill och LYSNA på vad hantverkaren säger och sedan frågar du om du inte riktigt förstår.
Elmarknaden skapar förstörda psykade kunder...

Mikael_L
B Boggi skrev:
När en kund börjar berätta HUR du skall göra ditt jobb – avlastar han juridiskt i princip hela ditt ansvar som yrkesman från dig (bortsett från att du inte får acceptera att göra ett ”olagligt” utförande – vilket naturligtvis inte är någon hemlighet för dig).
Nja, håller inte med.
Juridiskt så hålls jag långtgående ansvarig enligt KTjL :
https://lagen.nu/1985:716#R10

Utförande och material
4 § Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt. Han skall vidare med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt.

S2.pngOm inte annat får anses avtalat, ingår det i tjänsten att näringsidkaren skall tillhandahålla behövligt material.

Här kommer det du skrev:
Säkerhet
5 § Näringsidkaren ska särskilt iaktta att tjänsten inte utförs

1. i strid mot sådana författningsföreskrifter eller myndighetsbeslut som väsentligen syftar till att säkerställa att föremålet för tjänsten är tillförlitligt från säkerhetssynpunkt, eller
  2. i strid mot förbud enligt 27 § produktsäkerhetslagen (2004:451). Lag (2008:491).

Näringsidkarens skyldighet att avråda
6 § Om en tjänst med hänsyn till priset, värdet av föremålet för tjänsten eller andra särskilda omständigheter inte kan anses vara till rimlig nytta för konsumenten, skall näringsidkaren avråda honom från att låta utföra tjänsten.

S2.pngOm det först sedan tjänsten har börjat utföras visar sig att den inte kan anses vara till rimlig nytta för konsumenten eller att priset för tjänsten kan bli betydligt högre än konsumenten hade kunnat räkna med, skall näringsidkaren underrätta konsumenten om förhållandet och begära hans anvisningar.

S3.pngKan konsumenten inte anträffas eller får näringsidkaren av annan orsak inte anvisningar av honom inom rimlig tid, skall näringsidkaren avbryta påbörjat arbete. Detta gäller dock ej, om det finns särskilda skäl att anta att konsumenten ändå önskar få tjänsten utförd.

7 § Har näringsidkaren åsidosatt vad som åligger honom enligt 6 § och finns det starka skäl att anta att konsumenten i annat fall hade avstått från att beställa tjänsten eller hade avbeställt den, har näringsidkaren inte större rätt till ersättning än han skulle ha haft, om konsumenten hade avstått från att beställa tjänsten eller hade avbeställt den.

Fel hos tjänsten
Vad som avses med fel
9 § Tjänsten ska anses felaktig, om resultatet avviker från

1. vad konsumenten med hänsyn till 4 § har rätt att kräva, även om avvikelsen beror på en olyckshändelse eller därmed jämförlig händelse,
  2. sådana föreskrifter eller myndighetsbeslut som väsentligen syftar till att säkerställa att föremålet för tjänsten är tillförlitligt från säkerhetssynpunkt, eller
  3. vad som därutöver får anses avtalat.

11 § Tjänsten skall slutligen anses felaktig, om näringsidkaren i annat fall än som avses i 6 § första stycket före avtalets ingående har underlåtit att upplysa konsumenten om ett sådant förhållande rörande tjänstens beskaffenhet eller ändamålsenlighet som näringsidkaren kände till eller borde ha känt till och som han insåg eller borde ha insett vara av betydelse för konsumenten. En förutsättning för att tjänsten skall anses felaktig är dock att underlåtenheten kan antas ha inverkat på avtalet.

Som du ser så finns det mycket som juridiskt binder hantverkaren till ett fackmannamässigt utförande och andra krav, vilket jag har svårt att se hur kundens ev anvisningar fritar mig ifrån. Om kunden pekar med hela handen och vill ha det gjort på ett ej fackmannamässigt sätt så är det helt enkelt bäst och säkrast att tacka nej till uppdraget. Annars åker man dit ifall det släpas till domstol.

• Gilla
13th Marine och 5 till
  • Laddar…
B Boggi skrev:
Elmont, håller helt med dig, det viktiga är att kunden talar om VAD hen vill ha gjort – men inte HUR – där kommer ditt yrkesmannaskap in. När en kund börjar berätta HUR du skall göra ditt jobb – avlastar han juridiskt i princip hela ditt ansvar som yrkesman från dig (bortsett från att du inte får acceptera att göra ett ”olagligt” utförande – vilket naturligtvis inte är någon hemlighet för dig).

Installationen såg förskräcklig ut – det KAN inte ha varit en yrkesman som gjort det. När och om signaturen ”sverkerc” kollar upp om vederbörande elinstallatör finns med på Elsäkerhetsverkets lista över godkända elinstallatörer (vilket de skall vara)
[länk] - så kan man ju efteråt be företaget att få en kopia på deras Egenkontrollprogram. Finns det inget sådant – då är det nog lite si-och-så med företagets seriositet som elinstallatör.
Kanske förstår jag inte dig rätt.. Men inte kan man väl avlasta sitt ansvar på det där lättvindiga viset.. Man har väl trots allt som expert alltid sitt professionella ansvar kvar, dvs. skyldighet att informera den som i brist på specifik kunskap inte kan bedöma själv. Det låter som en opålitlig metod att avhända sig sitt informations-ansvar.

Så här tänker jag: är kunden konsument (eller någon som helt klart inte är kunnig själv) så har väl du som innehar kunskapen.. dvs hantverkaren/montören nog skyldighet att diskutera utfallet av en. som du tolkad det, dålig lösning. Man kan väl inte tigande bara göra nåt som man inser blir dåligt och tro att man på så vis har avlastats juridiskt ansvar; alltså tillföra nåt, utan att tala om vad det blir för resultat, om man gör på ett avvikande och dåligt sätt, utifrån professionell bedömning. Först om köparen fortsatt insisterar, så är det en annan sak... menar jag bestämt. Och det kan även då vara tveksam tolkning.. att man kan avhända sig ansvaret..

Hur säkerställer du isf att du lyckats förklara vad du menar.. har kunden och du verkligen förstått varandra.. Nejdå.. inte skulle jag lita på att man så lätt avhändar sig ett professionellt ansvar.. om det skulle gå till juridisk prövning av nån anledning.

Ja som tur är så kan man låta bli att ta ett jobb om man inte får göra arbetet enligt "reglerna". Jag har faktiskt lämnat "kunder" vid nått enstaka tillfälle, dels för orealistiska krav, dels för att det första man fick höra var att han faktiskt hade full koll och att det inte var någon mening att jag skulle försöka lura honom. Den senare blev mycket upprörd när jag vände på klacken och åkte. Han var yrkesmilitär och komunalpolitiker och gormade nått om jävla kommunistpack. :D

• Gilla
  • Haha
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Ja som tur är så kan man låta bli att ta ett jobb om man inte får göra arbetet enligt "reglerna". Jag har faktiskt lämnat "kunder" vid nått enstaka tillfälle, dels för orealistiska krav, dels för att det första man fick höra var att han faktiskt hade full koll och att det inte var någon mening att jag skulle försöka lura honom. Den senare blev mycket upprörd när jag vände på klacken och åkte. Han var yrkesmilitär och komunalpolitiker och gormade nått om jävla kommunistpack. :D
Inte kul med sånt bemötande, från kunden.. Den typ av bemötande bådar nog inte gott, så redan där skulle jag ju vända på klacken. Så klart är det bättre att neka ett uppdrag, som man i egenskap av expert inte kan utföra som man anser rätt och riktigt, utifrån sin expertis. Men för den skull är det värdefullt om man först försöker bemöta kundens frågor och synpunkter med svar, så att kunden kan förstå varför det bör göras på annat sätt.
Bra om man dessutom säkerställer att man hyfsat förstått varandra och är överens.. innan uppdraget startar..

När man läser såna här trådar förstår man att det blir problem. Vissa tycker det ser för jävligt ut, andra att det är livsfarligt och fel, andra återigen att det är helt okej och ser bra ut. Svårt för mig som inte har en aning att göra en bedömning om eljobbet i mitt eget hus. Klart jag blir tvungen att lita på vad elektrikern säger.

• Gilla
Helena Lillarve och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.