Byggahus.se
Mikael_L
B Boggi skrev:
Håller helt med dig, EKP:n säger inget ”om HUR företaget jobbar". Däremot säger min EKP lite om VAD som görs – men som sagt - inte HUR, vilka metoder, verktyg eller instrument etc. som används.

Det kan vara en styrka att för en kund kunna berätta VAD som görs. (När det gäller elinstallationsarbeten har kunder ibland grundinställningen ”hur svårt kan det vara” – och i spåren på detta - ett resultat som vi ofta ser exempel på här på Byggahus.se).

När den omfattningen står klar för kunden och kunden jämför med egna tillkortakommanden - brukar det vanligtvis övertyga om att hen bör anlita en seriös elinstallatör för jobbet – som både vet VAD som skall göras och HUR.

Nu kan ju vän av ordning tycka att ”varför inte också berätta HUR – så skulle vi kanske slippa att se alla dessa livsfarliga elinstallationer”. Men det räcker inte med att bara berätta HUR – det måste också till hela yrkesmannaskapets utbildning, kunskap och erfarenhet för att det skall funka hela vägen. Så att berätta HUR leder bara till ännu större risker.

Är jag ute och seglar eller?
Att beskriva HUR är alldeles för omfattande. Man kan ju börja med den 600 sidor långa luntan ss436 40 00 "elinstallationsreglerna" som beskriver HUR till kanske 30%.
Sen beskrivs ytterligare 10-20% av andra standarder (mycket beroende på verksamhetens inriktning dock).

Det sista beskrivs av en massa knowhow, hantverkskunnande, erfarenhet och en massa annat. Gemensamt här är att nu är det i princip omöjligt att fästa i skrift.
Det är här som alla lärlingar från yrkesskolan får det där som gör att de sen utbrister "Fa* vad kul, nu har jag på ett halvår lärt mig mer än vad jag gjorde under tre år på gymnasiet".
Alla som befunnit sig i elbranschen vet exakt vad jag menar, eller hur? :D

Mikael_L
B Boggi skrev:
Är jag ute och seglar eller?
I stort inte.

Men min åsikt är att detta inte nödvändigtvis är korrekt:
B Boggi skrev:
Men det räcker inte med att bara berätta HUR – det måste också till hela yrkesmannaskapets utbildning, kunskap och erfarenhet för att det skall funka hela vägen. Så att berätta HUR leder bara till ännu större risker.
Du skriver det dock bra, så jag kan inte kritisera mer än marginellt och minimalt. Jag är bara av den åsikten att mer kunskap generellt inte leder till större risker, utan alltid till mindre.

Vi är många som brottas med detta på detta forum. En väg som t.ex. jag och Bo Siltberg väljer att försöka få den som frågar att fundera själv, ta reda på saker, lära sig, istället för att bara skriva typ "Den bruna kopplar du till L och den vita till pil" - som iofs löser problemet, men inte ökar någon kunskap - någonstans.

• Gilla
harka
  • Laddar…
Som jag skrev tidigare, normalt kan inte "vanligt folk" tillgodogöra sig ett EPK och det är betydligt mer omfattande än vad som krävs för en vanlig "bostadsinstallation" kräver. EPK är till för att kontrollorganet ska kunna skaffa sig en uppfattning om företaget och är inte riktat mot privatpersoner.
Faran är väl att privatpersoner tror att ett "papper" om EPK säger nått om företagets seriositet/kvalitetarbete, så är det naturligtvis inte. Det som kan vara intressant för privatpersoner är väl att få ta del av dom prov/tester som utförts även om dom inte har nått större värde utom i just det stund dom utfördes.
Jag har mycket svårt att förstå folks övertro på "papper", är man oseriös så finns det inget enklare än att skriva ett papper som kan säga vad som helst.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tycker inte du missat något, det låter som att du har koll på det relevanta.
Om man ska visa upp sitt EKP eller inte ... , vet jag inte vad det spelar för roll. Mitt är väl ingen hemlighet, det ligger helt enkelt nära de mallar som EIO och ESV har tagit fram och där jag fyllt i med vad som är relevant för min verksamhet. Det är absolut inte lika omfattande som det som kom exempel på för några inlägg sen. Men det var ju en större firma det där, jag har inte alls lika mycket att beskriva.

Nog skulle jag absolut kunna skicka mitt EKP till en kund som begär det, men då de flesta inte alls bryr sig så skulle jag nog undra lite, och kanske skulle varningsklockor gå igång. Jag säger inte att det går igång varningsklockor, men det skulle kunna vara en pusselbit till som ger en sammanvägd bedömning att jag kanske har ett framtida problem med denna kund.
Man måste väl ändå ha lite tilltro till sina medmänniskor.

Sen så kan du ju alltid fila lite på det vid nästa års årliga genomgång, tänk på att det är ett levande dokument!

Mikael_L Mikael_L skrev:
I stort inte.

Men min åsikt är att detta inte nödvändigtvis är korrekt:

Du skriver det dock bra, så jag kan inte kritisera mer än marginellt och minimalt. Jag är bara av den åsikten att mer kunskap generellt inte leder till större risker, utan alltid till mindre.

Vi är många som brottas med detta på detta forum. En väg som t.ex. jag och Bo Siltberg väljer att försöka få den som frågar att fundera själv, ta reda på saker, lära sig, istället för att bara skriva typ "Den bruna kopplar du till L och den vita till pil" - som iofs löser problemet, men inte ökar någon kunskap - någonstans.
Tack Mikael L och alla andra för direkt och indirekt feedback. Min EKP är också betydligt tunnare än exemplet – och av feedbacken att döma, kan jag nog segla vidare på den.

Mikael_L
E El-Löken66 skrev:
Sen så kan du ju alltid fila lite på det vid nästa års årliga genomgång, tänk på att det är ett levande dokument!
Tack för den du - riv du lite i samvetet du ... :crysmile:

Nåja, men verksamhet har inte ändrats det minsta i vare sig inriktning eller storlek sen EKP skrevs, så jag kan ju påstå att den har gåtts genom årligen (eller mer) men varje gång bedömts fortfarande spegla verksamheten. ;)

Mikael_L Mikael_L skrev:
Menar du egenkontroll eller egenkontrollprogram?
Du verkar blanda ihop saker.

EKP har aldrig varit omnämnt i PBL, någonsin. Och kommer troligen inte heller någonsin leta sig in dit.
Om du läser mina sista rader så kanske du ser ordet "egenkontroll" samt att jag exempflierar vad som avses.

E
5 51:an skrev:
Om du läser mina sista rader så kanske du ser ordet "egenkontroll" samt att jag exempflierar vad som avses.
Ja, dina sista rader stämmer och visst är utförandet viktigt att beskriva rutiner för i EKP.

Men som din text tolkas verkar det som att du blandar ihop dessa förvisso vikta egenkontroller före och efter drifttagning av elanläggningar med det dokument kallat Egenkontrollprogram som är ett krav för att få utföra elektriskt elarbete professionellt på annans anläggning.

• Gilla
Oldfart och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.