78 007 läst ·
217 svar
78k läst
217 svar
Min nya fina elcentral
Lite kul att du skriver det. Jag byggde hus 2004 och ville ha två JFB. Elektrikern tyckte det var konstigt. Men jag stod på mig, och efter 16 år är jag fortfarande nöjd med det.E El-Löken66 skrev:
Jodå, det var en seriös elfirma som bytte proppskåpet till en modern anläggning, och det "jordringdes" till alla förbrukare och samtliga uttag. Själv håller jag mig till att gör sådant man får som att byta uttag och strömbrytare. Däremot assisterade jag min elektriker med att dra kabel, bl a sex nya faser till köket då det är lite fler förbrukare nu för tiden jämfört med 70-talet, eftersom det är otroligt tidskrävande att riva paneler, borra hål i betongbjälklag och sedan sätta tillbaka allt igen. Och jag testar då och då jordfelsbrytarna såklart!E El-Löken66 skrev:
Då var det väl kanske lite mer vanligt med "bara" en JFB, orsaken var väl att dom var relativt dyra och det räckte med en för att uppfylla kraven.Nissens skrev:
Renoveringsnovis
· skaraborg
· 286 inlägg
Ser helt ok ut med förutsättningarna.S sverkerc skrev:Jag har en byggfirma i huset för renovering. De ska också byta ut elcentralen och snygga till så det ser proffsigt ut efter att jag i 35 år har pulat själv. Rummet ska kuna göras om till sovrum sen. Elektriern är inte färdig än men så här ser det ut nu. Den nya centralen är upptryckt mot taket så att det inte går att komma åt elrören som kommer ner från taket.Förut var där en distanslåda man kunde öppna och komma åt om man skulle lägga till något. Ledningarna är nu kapade så det går inte att flytta ner den. Får det vara så?[bild]
Sen kan man ju ha tusen åsikter om en kabelböj och så vidare.
Men det är bara åsikter.
Var glad
Det handlar INTE om en eller två kabelböjar utan om helheten OCH det ser mist sagt inte bra ut. Det tråkiga är att det inte skulle tagit nämnvärt längre tid att göra jobbet snyggt.
Och klarar man inte att göra en kabelböj så är det säkert så att det fallerar rätt mycket i yrkeskunskapen även i andra delar.
Och klarar man inte att göra en kabelböj så är det säkert så att det fallerar rätt mycket i yrkeskunskapen även i andra delar.
Då kan vi ta alla speciallösningarnaE elmont skrev:
Automat, 2st i en modul:

PSA, personskyddsautomat i en modul:

JFB i en modul

Trepolig PSA, dvs samma som en enpolig, men skyddar en trefasgrupp
Ersätter alltså en 4pol JFB + en trepolig säkring.

Och en trepolig PSA med gemensam JFB (jag vet inte riktigt hur man ska beskriva den eller kalla den).
Det är en 4-polig JFB som följs av tre separata automatsäkringar, en per fas, allt i en 4-modulers norm-modul.

Det där var några roliga produkter man kan ta till när det är dåligt med plats.
Många av dessa finns i olika fabrikat.
Eldons medföljande plintar är lite halvcrappiga, och har för få platser för area över 2,5mm2, så köp gärna också till en billig liten jordplint och nollplint för montage på DIN-skenan, typ denna (från malmbergs är bra storlek och bra för pengarna), så du kan meka ihop lite annat i kabelväg också.Demmpa skrev:

Och fördelen med kombinationer av JFB + automater har ju finessen att de själva inte bara tar mindre plats, utan det blir samtidigt mindre kopplingskabel inne i centralen, så dessa produkter ökar inte stöket på något vis.Mikael_L skrev:
Då kan vi ta alla speciallösningarna:
Automat, 2st i en modul:
[bild]
PSA, personskyddsautomat i en modul:
[bild]
JFB i en modul
[bild]
Trepolig PSA, dvs samma som en enpolig, men skyddar en trefasgrupp
Ersätter alltså en 4pol JFB + en trepolig säkring.
[bild]
Och en trepolig PSA med gemensam JFB (jag vet inte riktigt hur man ska beskriva den eller kalla den).
Det är en 4-polig JFB som följs av tre separata automatsäkringar, en per fas, allt i en 4-modulers norm-modul.
[bild]
Det där var några roliga produkter man kan ta till när det är dåligt med plats.
Många av dessa finns i olika fabrikat.
Har inte lusläst hela tråden men saknar kommentarer om höjd över golv.
Jag tycker den gamla regeln om att kunna manövrera alla apparater i centralen utan hjälp av stege eller pall fortfarande är värd att beakta. Dumt att klättra när det är mörkt och i övrigt väldigt dumt då många människor har svårt med höjder och ändå fler saknar vettig stege/pall.
Jag tycker den gamla regeln om att kunna manövrera alla apparater i centralen utan hjälp av stege eller pall fortfarande är värd att beakta. Dumt att klättra när det är mörkt och i övrigt väldigt dumt då många människor har svårt med höjder och ändå fler saknar vettig stege/pall.
Jodå det ska iaf jag göra samt vara hemma så att uttagen hamnar där vi kommit överens om och är det problem att montera dem där man märkt upp så får man veta direkt. Istället för att se i efterhand och bli sur.E elmont skrev:
Hur "matas" en sådan dubbelsäkring? Finns det fasskenor för "dubbelmontage" eller är det kabel som gäller?E elmont skrev:
Bra att veta den dagen det blir fullt i centralen.
