78 007 läst ·
217 svar
78k läst
217 svar
Min nya fina elcentral
Byggveteran
· Filipstad
· 63 inlägg
inget fel men det är ju inte snyggt. det finns fina vita kanaler att använda.S sverkerc skrev:Jag har en byggfirma i huset för renovering. De ska också byta ut elcentralen och snygga till så det ser proffsigt ut efter att jag i 35 år har pulat själv. Rummet ska kuna göras om till sovrum sen. Elektriern är inte färdig än men så här ser det ut nu. Den nya centralen är upptryckt mot taket så att det inte går att komma åt elrören som kommer ner från taket.Förut var där en distanslåda man kunde öppna och komma åt om man skulle lägga till något. Ledningarna är nu kapade så det går inte att flytta ner den. Får det vara så?[bild]
Ja billiga centraler har plast som varit vid ekvatorn gulnat och vänt...minsta sned belastning leder till bångning och romb så luckor etc inte går i lås... smäckK kanonkula skrev:
Plåt med stadiga dimentioner är toppen men svåra att göra i efterhand på befintliga ledare kablage
Borde kanske anordnas skönhetstävling för centraler?
En klass med breda.... en annan med smala .. plast plåt..+ önska centraler?
Fast det är inte så enkelt. Det finns mycket material där det är fullt rimligt att en kund talar om för dig vad du skall använda. Om t.ex. Tant Agda tycker att Martens M-Smart är snyggare än Elko RS så får du vackert installera Merten istället för Elko. Sen att du avskyr Merten och tycker att de är jobbiga att installera hör inte hit. Det finns gott om arbeten där det existerar flera möjliga materialval och flera olika sätt att utföra arbetet på. Om då kunden vill ha ett ovanligt eller annat materialval eller metod än du själv skulle ha gjort så får du tugga i dig det. Så länge kundens krav inte bryter mot faktiska regler så har kunden mer att säga till om än vad du har.B Boggi skrev:Skälet att jag lyfte frågan var att man skall försöka hålla isär de olika parternas roller. Beställaren skall klara ut VAD hen vill ha gjort och vilket SYFTE (funktion, egenskap etc.) hen förväntar sig av installationen. På utföraren ligger att veta HUR jobbet skall göras och vilka MATERIAL och VERKTYG etc. som behövs.
Ja, detta är det normala.O Steamboy skrev:Fast det är inte så enkelt. Det finns mycket material där det är fullt rimligt att en kund talar om för dig vad du skall använda. Om t.ex. Tant Agda tycker att Martens M-Smart är snyggare än Elko RS så får du vackert installera Merten istället för Elko. Sen att du avskyr Merten och tycker att de är jobbiga att installera hör inte hit. Det finns gott om arbeten där det existerar flera möjliga materialval och flera olika sätt att utföra arbetet på. Om då kunden vill ha ett ovanligt eller annat materialval eller metod än du själv skulle ha gjort så får du tugga i dig det. Så länge kundens krav inte bryter mot faktiska regler så har kunden mer att säga till om än vad du har.
Å andra sidan kanske installatören väljer en kund utan uttalade krav istället, nog inget ovanligt.
När tant Agda då får reda på att Martens M-Smart kostar dubbelt så mycket och det är 4 veckors väntetid kommer hon att ångra sig. Förhoppningsvis har elfirman då inte hunnit beställa uttagen, har man redan beställt och kommer och monterar dom samma dag man får dom, så är man hutlös när det gäller priserna och helt respektlös som lät det ta så lång tid innan man kom.
För som vanligt ville inte tant Agda lyssna när man talade om att man inte visste hur lång leveranstid det var och man inte visste vad man skulle få betala, men att hennes pris var rent netto plus 5%.
För som vanligt ville inte tant Agda lyssna när man talade om att man inte visste hur lång leveranstid det var och man inte visste vad man skulle få betala, men att hennes pris var rent netto plus 5%.
Ja när tilliten är borta så blir det svårt med val och priser och kvalité och kunden upptäcker snyggare central hos vänner..E elmont skrev:När tant Agda då får reda på att Martens M-Smart kostar dubbelt så mycket och det är 4 veckors väntetid kommer hon att ångra sig. Förhoppningsvis har elfirman då inte hunnit beställa uttagen, har man redan beställt och kommer och monterar dom samma dag man får dom, så är man hutlös när det gäller priserna och helt respektlös som lät det ta så lång tid innan man kom.
Mörkertalet och skäl till tråkiga känslor dyker upp
Självklart får kunden välja fabrikat etc. - det ingår i VAD hen vil ha gjort - så länge det funkar för tänkt tillämpning. Jag "tuggar gärna i mig" kundens förslag så länge det kan funka med full säkerhet och tekniskt fungerar etc. - men det är jag som sitter med ansvaret - och där har jag nog mer att säga till om, än kunden.O Steamboy skrev:Fast det är inte så enkelt. Det finns mycket material där det är fullt rimligt att en kund talar om för dig vad du skall använda. Om t.ex. Tant Agda tycker att Martens M-Smart är snyggare än Elko RS så får du vackert installera Merten istället för Elko. Sen att du avskyr Merten och tycker att de är jobbiga att installera hör inte hit. Det finns gott om arbeten där det existerar flera möjliga materialval och flera olika sätt att utföra arbetet på. Om då kunden vill ha ett ovanligt eller annat materialval eller metod än du själv skulle ha gjort så får du tugga i dig det. Så länge kundens krav inte bryter mot faktiska regler så har kunden mer att säga till om än vad du har.
Har du inte fått det du beställt då?S sverkerc skrev:Elektrikern är anställd av byggfirman. Jag pratade med en företrädare för firman och förklarade vad meningen var. Att det skulle bli fint. Priset är högt. elektriker får inte plats med allt i dessa tvåkapslingar utan måste sätta dit en till enkelradig för termostater trappautomater mm. som allt stog med i offferten.
Jag hade fotograferat allt innan och skrivit att det var minst 60 moduler.
Jag har klagat men vet inte vad jag kan begära eftersom jag inte är elektriker själv. Nu ska han försöka sänka de två kappslingarna om det går och byta ut höljerna som han har klippt i.. anledning att jag skriver här är för att få argument mot firman.
Dvs att det skulle bli fint.
Om nu elektrikern svarar att "ja, men det är fint". Då har du ju fått det du beställt.
Problemet är din beställning. Den innehåller krav som du aldrig kan visa inte är uppfyllda.
Eftersom du har emotionella preferenser på det som skall göras (som ingen annan människa har en aning om), hade det varit lämpligt att du bett elektrikern förklarat hur denne tänkte göra. Och så kunde du antingen godkänna det eller invända.
En annan sak att begrunda när det gäller elektriker, är att hälften är under genomsnittet.
Och 1/4 i nedre kvartil.
Om folk här i tråden har kravbilden på elektriker, att alla skall kunna leverera det övre kvartil klarar, så har ni en svår förklaringsbörda.
Det går inte säga upp folk för att dom gör ett dåligt jobb. Så då måste kunderna acceptera det nedre kvartil klarar av.
Hobbyelektriker
· E
· 15 368 inlägg
Men visst,, fast man får ju tolka det som så att under begreppet funktion ingår lite mer än det rent tekniska.. utan faktiskt också estetiska aspekter på såväl material som utförande. Och där ska givetvis kunder ha given rätt att påtala önskemål.. Å andra sidan ska företagaren förklara konsekvenser av vissa val.. som frågor som rör leverans och prisbilder, säkerhet etc. Och det är bara att ta skeden i vacker hand för proffset och reda ut dessa frågor på förhand, istället för att säga något vagt.. om att det är osäkert.. och vet inte. Klart man vet; kompetens innefattar såväl förståelse för vad information innebär; och väl genomförda samtal med kund så att man säkrar hyfsat att en överenskommelse kan ses som ömsesidigt införstådd vid beställning.O Steamboy skrev:Fast det är inte så enkelt. Det finns mycket material där det är fullt rimligt att en kund talar om för dig vad du skall använda. Om t.ex. Tant Agda tycker att Martens M-Smart är snyggare än Elko RS så får du vackert installera Merten istället för Elko. Sen att du avskyr Merten och tycker att de är jobbiga att installera hör inte hit. Det finns gott om arbeten där det existerar flera möjliga materialval och flera olika sätt att utföra arbetet på. Om då kunden vill ha ett ovanligt eller annat materialval eller metod än du själv skulle ha gjort så får du tugga i dig det. Så länge kundens krav inte bryter mot faktiska regler så har kunden mer att säga till om än vad du har.
Men klart så.. behärskas inte detta riktigt.. så väljer väl företagaren sina kunder ur dem som inte ställer besvärande krav.. Eller?
Kan kanske inträffa att "någon väljer en kund som inte har några krav". Men utan att gå in på detaljer är min erfarenhet att det är precis tvärt om.E El-Löken66 skrev:
Det är kunden som ställer krav - som får den bäst fungerande installationen ("besvärliga" kunder är guld värda).
För mig som installatör - är det bättre med en kund som vet vad hen vill ha. Ju mer som kunden specificerar - ju bättre kan offerten anpassas mot ett konkurrenskraftigt pris i förhållande till andra anbudsgivare.
Så att kunden som kommer med en kravspecifikation över VAD som skall göras och vad man förväntar sig av detta - leder till en Win-Win-situation. I en sådan kravspecifikation för ett fastprisåtagande, kan man dock inte prediktera allt som kommer upp under ett löpande arbete - och det som faller utanför blir därför kristallklart ett ÄTA-arbete. Därför bör man i offerten tala om timpriser etc. även för eventuella ÄTA-arbeten - så blir det inget tjafs efteråt - och själv kan man räkna med minimala "obehagliga överraskningar" i offerten.
"bara kan göras innan arbetet påbörjas"? Som kund kan jag "kasta ut" elektrikern från min fastighet precis när jag vill och av vilken anledning jag vill. Det gäller för övrigt inte bara elektrikern utan i princip alla som jag inte önskar ha med att göra. Att det sen kan "kosta" (avtalsbrott) är en annan sak men nog kan man alltid avbryta ett arbete om man önskar.Mikael_L skrev:
Ja typ så. Det kan bli avtalsbrott eller så.
Men det var inte ens det som var poängen min, min poäng var att man inte har någon rättighet att få se egenkontrollprogrammet. Man kan be snällt om det, man kan kräva det, men firman har alltid all rätt att strunta i att visa det.
Så det man möjligen kan göra, att använda som påtryckningsmedel, är att välja att inte gå in i affären ifall man inte får se EKP. När man väl startat arbetet så är den möjligheten mer begränsad.
Och att komma efteråt och kräva att få se det, är ju rätt meningslöst ifall företaget inte vill det - det var just det som jag kommenterade.
Men det var inte ens det som var poängen min, min poäng var att man inte har någon rättighet att få se egenkontrollprogrammet. Man kan be snällt om det, man kan kräva det, men firman har alltid all rätt att strunta i att visa det.
Så det man möjligen kan göra, att använda som påtryckningsmedel, är att välja att inte gå in i affären ifall man inte får se EKP. När man väl startat arbetet så är den möjligheten mer begränsad.
Och att komma efteråt och kräva att få se det, är ju rätt meningslöst ifall företaget inte vill det - det var just det som jag kommenterade.