Jag har en byggfirma i huset för renovering. De ska också byta ut elcentralen och snygga till så det ser proffsigt ut efter att jag i 35 år har pulat själv. Rummet ska kuna göras om till sovrum sen. Elektriern är inte färdig än men så här ser det ut nu. Den nya centralen är upptryckt mot taket så att det inte går att komma åt elrören som kommer ner från taket.Förut var där en distanslåda man kunde öppna och komma åt om man skulle lägga till något. Ledningarna är nu kapade så det går inte att flytta ner den. Får det vara så?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västernorrland
· 12 011 inlägg
Hur då får? Elcentralen i sig får sitta hur som helst egentligen bara allt är skyddat och sitter som det ska. Att den hamnade högt beror nog mest på att man då kunde använda de kablar som fanns och inte behöva förlänga nåt alt byta ännu mer.
Hade du mer krav än så så skulle du nog ha kommunicerat mer med firman.
Hade du mer krav än så så skulle du nog ha kommunicerat mer med firman.
Nja, två kapslingar i stället för en stor är kanske inte så konstigt, utan tom rätt vanligt. Det finns tom specialdetaljer för att bygga ihop kapslingarna och det kan vara till viss fördel när man sektionerar centralen.
Troligtvis för att täcka hålet i väggen. 18 mod bredd hade inte räckt och 26 mod bredd är ju just 2st 13 mod ihopmonterade.F falkn skrev:
Svårt att säga något när man inte vet hur det såg ut innan. Men tycker det ser bra ut, bara att lite kablar borde klamras.
Moderator
· Stockholm
· 57 793 inlägg
Uppe i vänstra hörnet tycker jag mig se ett VP rör (eller är det en skalad kabel) som slutar utanför kapslingen, med trådar som går nakna en kort sträcka in i kapslingen.
Matningen gör en onödig böj, den kunde med fördel gått rakt upp, en kabel går från taket runt hela centralen och in i botten, den skulle ha gått in uppe och genom centralen, brytare uppe till höger ansluten med två bruna FK, sammankopplingsstycken har inte används för kapslingarna (syns på utrymmet mellan kapslingarna), kablarna saknar klammer och mycket amatörmässiga kabelböjar, hålen för kabelinförningar onödigt stora. Ett dåligt jobb OM det är en yrkesman som utfört jobbet, vilket jag betvivlar.
Elektrikern är anställd av byggfirman. Jag pratade med en företrädare för firman och förklarade vad meningen var. Att det skulle bli fint. Priset är högt. elektriker får inte plats med allt i dessa tvåkapslingar utan måste sätta dit en till enkelradig för termostater trappautomater mm. som allt stog med i offferten.
Jag hade fotograferat allt innan och skrivit att det var minst 60 moduler.
Jag har klagat men vet inte vad jag kan begära eftersom jag inte är elektriker själv. Nu ska han försöka sänka de två kappslingarna om det går och byta ut höljerna som han har klippt i.. anledning att jag skriver här är för att få argument mot firman.
Jag hade fotograferat allt innan och skrivit att det var minst 60 moduler.
Jag har klagat men vet inte vad jag kan begära eftersom jag inte är elektriker själv. Nu ska han försöka sänka de två kappslingarna om det går och byta ut höljerna som han har klippt i.. anledning att jag skriver här är för att få argument mot firman.
Lägg upp bilderna på hur det såg ut innan. Då får man en bättre överblick!
Att det tidigare fanns någon mellanlåda för "dragutrymme" låter ovanligt - det är väldigt rimligt att man tog bort den nu när Du vill ha det "snyggt och nätt"
Om det enda Du kommunicerat är att det skall vara snyggt så har man tolkat det som "ta bort allt onödigt".
Vid montage tas det idag ofta ingen hänsyn till hur smidigt det blir att förvalta anläggningen i framtiden bara det går fort nu.
Kom ihåg att det är skillnad på proffs och yrkesman.
Den ene försörjer sig på det han gör, den andra behärskar det han gör - ibland rentav till fulländning!
Om det enda Du kommunicerat är att det skall vara snyggt så har man tolkat det som "ta bort allt onödigt".
Vid montage tas det idag ofta ingen hänsyn till hur smidigt det blir att förvalta anläggningen i framtiden bara det går fort nu.
Kom ihåg att det är skillnad på proffs och yrkesman.
Den ene försörjer sig på det han gör, den andra behärskar det han gör - ibland rentav till fulländning!
