E elmont skrev:
Det står även "i regel" så höjden är flexibel och det är bara en rekommendation.
Hahaa så sant så elmont... orden "som/i regel" o "bör" I regelverket ger installatören visst utrymme för tolkning/töjning av reglerna men bör eftersträvas såtillvida installatören bedömer det minst likvärdigt säkert. Estetiskt får man försöka göra arbetet så bra det går inom regelverkets ramar.
 
Det utdrag du markerar handlar om säkringar. TS har inga säkringar i sin elcentral.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det utdrag du markerar handlar om säkringar. TS har inga säkringar i sin elcentral.
Svarade du på @Tmy s inlägg nu?
 
E
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Svarade du på @Tmy s inlägg nu?
Jag vågar mig på att svara Ja åt Bo med tanke på att Tmy precis la upp ett utdrag som handlade om säkringar.
 
Och dvärgbrytare som är ontopic?

Edit:Läste för femte gången nu och ser att jag tolkat texten fel :-)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
X
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det kan man både be om och kräva, man kan också kräva att företaget visar upp sin bokföring.
Dock har inte bolaget den minsta skyldighet att visa upp någondera.

Däremot om företaget vägrar visa upp EKP för elsäkerhetsverket så kan de bli avregistrerade ur deras register för godkända elinstallationsföretag.
Men som kund har man inte den minsta makt, förutom att avstå från affären, vilket alltså bara kan göras innan arbetet påbörjas då.
Om man har någon form av seriositet så delar man givetvis med sig av sitt egenkontrollprogram: https://sodermansel.se/egenkontrollprogram/
(nej, ingen koppling till firman utan den dök upp när jag googlade lite egenkontrollprogram)
 
Mikael_L
Om elfirman bara är seriös först när de lägger upp sitt EKP på hemsidan för allmän beskådan så finns det bara en handfull seriösa elfirmor av de ca ettusen som finns i landet.

Och det finns ingen chans att bedöma firmans seriositet genom att studera dess ekp.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
X
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om elfirman bara är seriös först när de lägger upp sitt EKP på hemsidan för allmän beskådan så finns det bara en handfull seriösa elfirmor av de ca ettusen som finns i landet.

Och det finns ingen chans att bedöma firmans seriositet genom att studera dess ekp.
Jag sade inte att de måste lägga på hemsidan. Jag sades delar med sig. Alltså, hemsida eller på förfrågan.
Och ett företag som Inte vill visa sin EKP kan vi nog enas om är av den mindre seriösa sorten, eller hur?
 
Ett EKP är väl nått som 99% av "kunderna" inte förstår och det är ju bara lite text som inte säger nått om hur företaget "jobbar". Så nej det säger inte nått annat än att företaget har ett EKP vilket ju alla ska ha i dag.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om elfirman bara är seriös först när de lägger upp sitt EKP på hemsidan för allmän beskådan så finns det bara en handfull seriösa elfirmor av de ca ettusen som finns i landet.

Och det finns ingen chans att bedöma firmans seriositet genom att studera dess ekp.
Har möjligen missat något men min EKP skrev jag för att göra klart för mig själv hur jag/vi jobbar – vem som är ansvarig för vad etc. – och för att kolla att allt hänger ihop och inget faller mellan stolarna.

Sedan är min erfarenhet att det är bra att ha skrivit ner något på ett ”papper” – för då har man något att ändra i - men inte ligger EKP:n på hemsidan. Har också ett litet ordspråk som säger ”Svara inte på frågor som inte är ställda” - så frågar en kund eller myndighet efter EKP:n – så har jag inga problem att sända över den. Det är min linje – rätt eller fel.
 
  • Gilla
ptlf och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om elfirman bara är seriös först när de lägger upp sitt EKP på hemsidan för allmän beskådan så finns det bara en handfull seriösa elfirmor av de ca ettusen som finns i landet.

Och det finns ingen chans att bedöma firmans seriositet genom att studera dess ekp.
EKP är ett krav som står inskrivet i PB ( plan och bygglagen ) Det är byggherren ( beställaren ) som skall tillse att den utförs/administreras. Men som med så mycket andra förordningar, så riskerar det ofta att bli en symbolhandling. Egenkontrollen kan vara en väldigt viktig del i ett elarbete, för att påminna om att t.ex alla förbindningars åtdragning kontrollerats, isolationsprovning utförts mm.
 
E
5 51:an skrev:
EKP är ett krav som står inskrivet i PB ( plan och bygglagen ) Det är byggherren ( beställaren ) som skall tillse att den utförs/administreras. Men som med så mycket andra förordningar, så riskerar det ofta att bli en symbolhandling. Egenkontrollen kan vara en väldigt viktig del i ett elarbete, för att påminna om att t.ex alla förbindningars åtdragning kontrollerats, isolationsprovning utförts mm.
Jo, mycket möjligt att EKP inspirerats av PoB-lagen men nu är EKP en mer sentida påfund som härstammar från el säkerhetslagen via föreskrifter.
Alltså: Egenkontrollprogram, EKP finns i elsammanhang och kan diskuteras här i elforumet liksom egenkontroller, elektriska sådana.
Kontrollplanen har med uppförandet att göra och är övergripande för bygget eller rivningen.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
5 51:an skrev:
EKP är ett krav som står inskrivet i PB ( plan och bygglagen ) Det är byggherren ( beställaren ) som skall tillse att den utförs/administreras. Men som med så mycket andra förordningar, så riskerar det ofta att bli en symbolhandling. Egenkontrollen kan vara en väldigt viktig del i ett elarbete, för att påminna om att t.ex alla förbindningars åtdragning kontrollerats, isolationsprovning utförts mm.
Menar du egenkontroll eller egenkontrollprogram?
Du verkar blanda ihop saker.

EKP har aldrig varit omnämnt i PBL, någonsin. Och kommer troligen inte heller någonsin leta sig in dit.
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Ett EKP är väl nått som 99% av "kunderna" inte förstår och det är ju bara lite text som inte säger nått om hur företaget "jobbar". Så nej det säger inte nått annat än att företaget har ett EKP vilket ju alla ska ha i dag.
Håller helt med dig, EKP:n säger inget ”om HUR företaget jobbar". Däremot säger min EKP lite om VAD som görs – men som sagt - inte HUR, vilka metoder, verktyg eller instrument etc. som används.

Det kan vara en styrka att för en kund kunna berätta VAD som görs. (När det gäller elinstallationsarbeten har kunder ibland grundinställningen ”hur svårt kan det vara” – och i spåren på detta - ett resultat som vi ofta ser exempel på här på Byggahus.se).

När den omfattningen står klar för kunden och kunden jämför med egna tillkortakommanden - brukar det vanligtvis övertyga om att hen bör anlita en seriös elinstallatör för jobbet – som både vet VAD som skall göras och HUR.

Nu kan ju vän av ordning tycka att ”varför inte också berätta HUR – så skulle vi kanske slippa att se alla dessa livsfarliga elinstallationer”. Men det räcker inte med att bara berätta HUR – det måste också till hela yrkesmannaskapets utbildning, kunskap och erfarenhet för att det skall funka hela vägen. Så att berätta HUR leder bara till ännu större risker.

Är jag ute och seglar eller?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
B Boggi skrev:
Har möjligen missat något men min EKP skrev jag för att göra klart för mig själv hur jag/vi jobbar – vem som är ansvarig för vad etc. – och för att kolla att allt hänger ihop och inget faller mellan stolarna.

Sedan är min erfarenhet att det är bra att ha skrivit ner något på ett ”papper” – för då har man något att ändra i - men inte ligger EKP:n på hemsidan. Har också ett litet ordspråk som säger ”Svara inte på frågor som inte är ställda” - så frågar en kund eller myndighet efter EKP:n – så har jag inga problem att sända över den. Det är min linje – rätt eller fel.
Jag tycker inte du missat något, det låter som att du har koll på det relevanta.
Om man ska visa upp sitt EKP eller inte ... , vet jag inte vad det spelar för roll. Mitt är väl ingen hemlighet, det ligger helt enkelt nära de mallar som EIO och ESV har tagit fram och där jag fyllt i med vad som är relevant för min verksamhet. Det är absolut inte lika omfattande som det som kom exempel på för några inlägg sen. Men det var ju en större firma det där, jag har inte alls lika mycket att beskriva.

Nog skulle jag absolut kunna skicka mitt EKP till en kund som begär det, men då de flesta inte alls bryr sig så skulle jag nog undra lite, och kanske skulle varningsklockor gå igång. Jag säger inte att det går igång varningsklockor, men det skulle kunna vara en pusselbit till som ger en sammanvägd bedömning att jag kanske har ett framtida problem med denna kund.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.