För att förtydliga, det är alltså mineralet Krokodolit, med rena obundna asbestfibrer, som är farligt. INTE de produkter som asbesten är bunden i. Detta har vistas gång efter gång, men det finns som vanligt alledeles för mycket pengar och anslag att lägga händerna på för att myterna om asbest skall upphöra. Samma som med radon.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
L llundberg skrev:
På 70talet var jag mekaniker och jobbade på Bilia. Bytte bromsklossar och kopplingar varje dag i 7 år, blåste rent asbest dammet med tryckluft och man jobbade ibland i ett moln av asbest damm. Detta var på den tiden asbest fortfarande användes i klossar och lameller. Jag är fortfarande lodrätt och mår bra.
Där jag bor så beter sig folk helt löjligt så fort de hör ordet asbest. Folk springer omkring som panikslagna kycklingar.
Visst, det är ju självklart ingen bra idé att andas in det om man kan undvika det men ha perspektiv. Din man verkar ha sunt förnuft. Sluta upp med paniken.
Samma här!
Ibland var det 4-5 bilar samtidigt som det byttes bromsar på och alla blåste rent med tryckluft så i verkstaden var det som en dimma med asbetsdamm ingen visste då att det var farligt!!
Minns att när man tände en cigarrett så smakade det väldigt konstigt dom första 10 blossen!
Jobbade med detta lång tid och är idag över 70 och har aldrig haft några problem!
Tror faktiskt covidsprutorna är betydligt farligare!!!!
Vet många som dött efter det men inga som har jobbat med asbest!!

• Gilla
Intet
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Om det mot förmodan skulle vara asbest rör det sig om den mindre farliga vita asbesten.
Den blåa varianten som förbjöds redan 1975 år långt värre. I det här fallet är nog rädslan och oron skadligare.
Uuuhm va ? blå och vit asbest ? :)

GlennB GlennB skrev:
Uuuhm va ? blå och vit asbest ? :)
Krokidolit är kanske ett bättre namn på det som i dagligt tal kallas blå asbest eftersom den kan gå åt det brungula hållet också.
Det finns en hel mängd mineraler som räknas till gruppen asbest med skiftande egenskaper och hälsorisker. Gemensamt är att det är fiberformade magnesiumsilikater med varierande sammansättning.

Många kvinnor med stor rädsla för asbest har den direkt mot huden i sina smycken. Här en bild på obearbetad tigeröga, en vanlig smyckesten som huvudsakligen består av asbest. Givetvis helt ofarlig i slipad form.

• Obearbetad tigeröga sten, en guldfärgad smyckesten främst bestående av asbest, fotograferad på en strukturerad yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
yonna och 4 till
  • Laddar…
Lisa Norr skrev:
Tack för svaren! Känner mig mycket lugnare nu
Men herregud att kärringar ska vara så nojiga för allt! Skäms!

B Barkle skrev:
Men herregud att kärringar ska vara så nojiga för allt! Skäms!
Rädsla om än ogrundad är en verklig plåga för den som lider, bättre att försöka lugna och tala till rätta och med fakta visa att riskerna är små.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Lisa Norr skrev:
Hur farligt är det? Kommer vi dö av cancer nu om några år
Att kontinuerligt arbeta med asbestdamm dubblar risken för lungcancer. Att röka tiodubblar cancerrisken. Så ifall du har utsatts för asbestdamm i en arbetsdag så motsvarar det att vara rökare i ett par timmar, dvs rimligen som att röka 3–6 cigaretter. Har du jobbar med asbestdamm i flera veckor så har du ökat din cancerrisk lika mycket som om du hade levt som rökare under en vecka, dvs som att du rökt typ 7 paket cigg. That’s it. Så rent statistiskt så har du inte påverkat din livslängd alls.

Låt bli att röka cigaretter bara, men det rådet gäller alla, asbest eller ej.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Lisa Norr skrev:
Hej!
Som rubriken så har min man tagit bort troligen asbest som varit i köket. Största delen var fast på en skiva men vid vissa ställen (ganska många) så gick den sönder. Vi bor här i huset så vi har säkert andast in de nu😫 Min man är inte så rädd för asbest fast jag har försökt förklara hur farligt det är.. Och golvet i köket är samma, där har det spruckit på flera ställen.. vi ska sätta laminat över så den rör vi inte.. Hur farligt är det? Kommer vi dö av cancer nu om några år
Jag jobbade med asbest på 60 -talet och var då rökare, jag är 77 år nu och har inte fått cancer

3 307an skrev:
Jag jobbade med asbest på 60 -talet och var då rökare, jag är 77 år nu och har inte fått cancer
Vilket säger väldigt mycket. Nu är det annars ett antal, precis som du, som jobbade med att såga och bearbeta eternit/asbest under 60-talet som fick cancer. Precis som du rökte de absolut flesta också. De som fick cancer hade alltså exponerats för otroliga mängder asbest under många, många år, nästan alltid i kombination av rökning.
Att, som i TS fall, ha exponerats lite, lite grand är helt ofarligt.
Det är ungefär som att mycket solande, kan ge hudcancer. Men det betyder inte att det är farligt att gå ut, när solen skiner.

• Gilla
BSA In och 3 till
  • Laddar…
Lisa Norr skrev:
Hej!
Som rubriken så har min man tagit bort troligen asbest som varit i köket. Största delen var fast på en skiva men vid vissa ställen (ganska många) så gick den sönder. Vi bor här i huset så vi har säkert andast in de nu😫 Min man är inte så rädd för asbest fast jag har försökt förklara hur farligt det är.. Och golvet i köket är samma, där har det spruckit på flera ställen.. vi ska sätta laminat över så den rör vi inte.. Hur farligt är det? Kommer vi dö av cancer nu om några år
Är du rökare och blivit vit av sågdamm från asbets så lever du farligt. Om du bara vistats i huset med normal ventilation och inte förstört dina flimmerhår med rökning eller annat så borde det vara obefintlig risk. Har en bekant som gick bort som var rökare och kapade asbetsrör utan andningsskydd, ja det var cigaretten då...

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
E ErlingN skrev:
Är du rökare och blivit vit av sågdamm från asbets så lever du farligt. Om du bara vistats i huset med normal ventilation och inte förstört dina flimmerhår med rökning eller annat så borde det vara obefintlig risk. Har en bekant som gick bort som var rökare och kapade asbetsrör utan andningsskydd, ja det var cigaretten då...
Jag vill tillochmed påstå att du går ganska säker om du blivit vit/grå av sågdamm från asbest EN gång, även om du är rökare. Alltså nästan lika "säker" som en vanlig rökare gör.
Jag tänker på min granne som dog för ca 20år sedan, vid en ålder av 60år. Han hade blivit vit/grå av sågdamm varenda arbetsdag från mitten av 50-talet till mitten av 70-talet, samt att han rökte. Han var kärnfrisk, tills han "bara dog" av cancer.

• Gilla
ErlingN
  • Laddar…
A AG A skrev:
Jag vill tillochmed påstå att du går ganska säker om du blivit vit/grå av sågdamm från asbest EN gång, även om du är rökare. Alltså nästan lika "säker" som en vanlig rökare gör.
Jag tänker på min granne som dog för ca 20år sedan, vid en ålder av 60år. Han hade blivit vit/grå av sågdamm varenda arbetsdag från mitten av 50-talet till mitten av 70-talet, samt att han rökte. Han var kärnfrisk, tills han "bara dog" av cancer.
Om ni har dessa golvplattor så ska ni vara försiktiga. Hittade ett paket längst in i förrådet jag röjer upp.

• Grå golvplattor med subtila mönster och textur, hittade under en förrådsrensning.
    Skapa konto
  • Förpackning med Deliflex vinyl-asbest-plattor modell 1607, tjocklek ca 2,0 mm, 40 st (2,5 m² totalt), hittad i förråd.
    Skapa konto
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Lisa Norr skrev:
Hej!
Det är så förbannat mycket okunskap på det här forumet angående asbestförekomst. Det vita skiktet på den mattan, om vi nu bortser från det tjocka lagret som förefaller vara golvgips eller dylikt, är garanterat asbest.

Sen lägger jag mig inte i endera exempel på "ja asbest är livsfarligt att ens titta på!" Eller "nejdå det går utmärkt att snorta krysotil varje morgon till gröten helt ofarligt det är bara krokodolit som är aningens farligt". Ni får göra vilka hälsoriskanalyser ni vill och skriva om er 107-årige morfar som fortfarande går upp och joggar kl 5 fastän han stod och sågade eternitskivor med vinkelslip varje dag i 50 år. Jag skiter i vilket. Det är upp till var och en och fundera över risker och statistik.

MEN att säga att det inte är asbest är sjukt låg nivå.Det är vääääldigt vanligt att sådana vinylmattor från just 70-talet har en så kallad asbestbaksida som jag vill minnas för att kunna lägga direkt mot betong tex, utan att mattan skulle reagera mot det basiska bland annat. I de fallen är det lite mer som en matt pappliknande struktur.

Jag bifogar två bilder på snarlika mattor just i den här murriga orange färgen som just har en sån höghaltig asbestbaksida med 90> % asbest.

• Mönstrad gul och orange golvmatta med asbestbakgrund, markerad som asbestinnehållande vid miljöinventering av Beridaren 6, kontorsutrymme.
    Skapa konto
  • Vinylmatta från 70-talet i orange mönster med exponerat brunt underlager och skadad, asbestmisstänkt baksida, bit avskuren och ovanpå.
    Skapa konto
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
K Krabbeluring skrev:
Det är så förbannat mycket okunskap på det här forumet angående asbestförekomst. Det vita skiktet på den mattan, om vi nu bortser från det tjocka lagret som förefaller vara golvgips eller dylikt, är garanterat asbest.

Sen lägger jag mig inte i endera exempel på "ja asbest är livsfarligt att ens titta på!" Eller "nejdå det går utmärkt att snorta krysotil varje morgon till gröten helt ofarligt det är bara krokodolit som är aningens farligt". Ni får göra vilka hälsoriskanalyser ni vill och skriva om er 107-årige morfar som fortfarande går upp och joggar kl 5 fastän han stod och sågade eternitskivor med vinkelslip varje dag i 50 år. Jag skiter i vilket. Det är upp till var och en och fundera över risker och statistik.

MEN att säga att det inte är asbest är sjukt låg nivå.Det är vääääldigt vanligt att sådana vinylmattor från just 70-talet har en så kallad asbestbaksida som jag vill minnas för att kunna lägga direkt mot betong tex, utan att mattan skulle reagera mot det basiska bland annat. I de fallen är det lite mer som en matt pappliknande struktur.

Jag bifogar två bilder på snarlika mattor just i den här murriga orange färgen som just har en sån höghaltig asbestbaksida med 90> % asbest.
Jag föreslår att du läser igenom trådarna innan du börjar käbbla om okunskap bland folk. Du framstår mest som någon berusad besserwisser, som "sparkar in öppna dörrar". Nästan ingen har förnekat risken av förekomst av asbest i TS matta. Någon har möjligen nämnt att risken är liten, men ändå föreslagit att man skickar in prov. Men de flesta har varit överens om att det spelar mindre roll, om det förekommit asbest eller inte. Just därför att så liten exponering är ofarlig.
Om du nu sitter på så otroligt mycket mer kunskap än de flesta andra, borde även du veta det.

• Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.