29 269 läst ·
61 svar
29k läst
61 svar
Min man tagit bort asbest, livrädd
Fan skulle man göra det på jobbet skulle IT miljön haverera direkt.Hammarskallen skrev:
ALLA AI modeller hallucinerar. Frågan är bara hur mycket och om vad.
Man ska vara starkt kritisk till AI resultat, MEN de kan peka en i rätt riktigt eller komma med nya infallsvinklar på saker som man sedan läser upp på.
Åter till ämnet
Som sagts:
Bunden asbest som i lim och cement är ofarligt.
Dock om man måste såga i något av dessa så bildas damm som är farligt vid återkommande exponeringar.
Dvs om du jobbar på en firma som sanerar asbets
Enstaka exponiringar ... not so much, att bli utsatt av passiv rökning är troligen värre.
Gammal rörisolering ... Den är värre då den innehåller rena asbets fiber (om jag förstått det rätt)
Är personligen ytterst tveksam till att enstaka exponeringar skulle leda till cancer.
Då skulle många i min släkt ha lungcancer nu inkl mig själv.
Detta då man var med släkningarna som barn då det revs sådan rörisolering
Men det har ingen av oss.
Dock med dagens kunskaper skulle jag följamråden som @JohanLun så får man sinnesfrid och kan sköta sitt hus. Samt att införskaffa tex denna med partikelfilter då man håller på
https://www.biltema.se/bygg/skyddsutrustning/skyddsmasker/halvmask-2000045343
Och då man är klar byter man filter
Eftersom tråd startaren verkar må mentalt dåligt över detta vill jag gärna instämma och säga att inte inte ser ut som asbest eller eternitplattor.B Bästerortarn skrev:Åh nej, igen! 🙄
Nej, om din man är en vanligt genomsnittlig människa behöver du inte förlora någon sömn över all läskig asbest han utsatt sig för. Man ska absolut ha respekt för asbest men en sån begränsad exponering är förmodligen mindre farligt än att bo i Stockholms innerstad.
Det finns inget som skrämmer svensken så mycket som asbest, mögel eller närliggande flyktingförläggningar. Nästan alltid är rädslan helt ogrundad.
EDIT: det där ser väl förresten bara ut som någon vinylbeklädd gipsskiva 🙄
Jag har i ungdomens år innan jag visste bättre arbetat i eternitplattor, dom är extremt tåliga och jag tror inte det hade varit möjligt att knäcka dem på det viset som jag ser på bilden utan väldigt mycket kraft.
Jag kunde inte sätta klammer i en sådan skiva utan att först borra med ett metallborr.
Ser ut som någon typ av gips i mina ögon men inte eternit... dock ingen expert, bättre att någon kunnig kommenterar. Men det är hemskt att gå runt med dödsångest
och inte ens då dog alla av det har släktingar som jobba med asbets dagligen och vart över 90 år gamlaIsakare skrev:
Farligt är det, men som många skriver så får man försöka värdera faran med hjälp av fakta. Det TS har visat hade jag nog försökt mig på att få ut själv med så hela bitar som möjligt. Förefaller inte vara löst asbestpulver eller speciellt dammigt. Byggdamm ska ändå städas bort efter rivningen och mask är alltid rekommenderat när man river.M mojjen skrev:Om det var så farligt. Trpr du då verkligen det hade varit tillåtet för privatpersoner utan utbildning att riva det? Det är bara för yrksesfolk det finns regler. Pga att man då utsötts OFTA för detta hålsovåfliga men inte livsfarliga ämne. Försök dämpa din oro. Det är i princip ofarligt för er med den behränsade exponeringen ni kan få. Om något ens är asbets. Den tjocka skivan är garanterat vanlig golvgips. Om golvet ör limmat med svart lim så är det ganska troligt att det kan innehålla asbets cid den tiden. Men det frigörs knappast av att ni bryter upp gipsen. Det är nog först om man skall skrapa m/slipa golvet för att få bort limrester man behöver vara extra försiktig och använda en riktigt bra andningsmask.
Även om det är lätt att sÄga, oroa dig inte detta är helt riskfritt för er.
Vi sanerade däremot rör och väggar i källaren med hjälp av firma. I rörböjar brukar det finnas löst vitt pulver och i fix och fog (som vi fick bekräftat på analys) kan det också finnas. Rörböjar går väl lösa själv med en asbestpåse, däremot är det väldigt svårt att inte damma ner hela huset när man slipar betongväggar eller river kakel.
Skrämselpropaganda dödar eftersom den får människor att agera helt irrationellt. Ta det lugnt.
Bra att du känner dig lugn!
"Varaktig exponering" är ett uttryck att beakta i sammanhanget!
Jag slipade ner en plastmatta med liknande mönster som den du har. Den hade spruckit och vikt sig... i vecket blev det en buckla som skulle märkas i parketten som nu ligger ovanpå, i köket.
Jag använde bara vanlig Corona-mask, vill jag minnas... Men jag slipade på ovansidan, vinylen. Inte på limmet eller undersidan.
Från Internet:
Kunskapen om asbests farlighet kom fram gradvis genom medicinska observationer och forskning, särskilt under 1900-talet. Det var främst under 1970-talet som allvarliga hälsorisker, såsom lungcancer och mesoteliom (en typ av cancer i lungsäck eller bukhinna), kopplades direkt till asbestexponering. Detta ledde till att asbest förbjöds i många länder, inklusive Sverige, där det slutgiltiga förbudet kom 1982.
Jag slipade ner en plastmatta med liknande mönster som den du har. Den hade spruckit och vikt sig... i vecket blev det en buckla som skulle märkas i parketten som nu ligger ovanpå, i köket.
Jag använde bara vanlig Corona-mask, vill jag minnas... Men jag slipade på ovansidan, vinylen. Inte på limmet eller undersidan.
Från Internet:
Kunskapen om asbests farlighet kom fram gradvis genom medicinska observationer och forskning, särskilt under 1900-talet. Det var främst under 1970-talet som allvarliga hälsorisker, såsom lungcancer och mesoteliom (en typ av cancer i lungsäck eller bukhinna), kopplades direkt till asbestexponering. Detta ledde till att asbest förbjöds i många länder, inklusive Sverige, där det slutgiltiga förbudet kom 1982.
tror det användes längre en det i sverige på fartyg har jag själv sett detC Civilpolisen skrev:Bra att du känner dig lugn!
Från Internet:
Men herregud, lugna dig, hur ofta håller han på med detta? Asbest blir farligt om man kapar slipar, i fastform som på dina bilder helt ofarligtLisa Norr skrev:
Det fanns asbets i fix förr, går ej att säga genom bara att titta på det.
Lite hysteri skulle jag säga över detta
Nej nej, jag pratade med en asbestexpert en gång, han var själv till åren och pensionerad. Han menade på att asbest mest är farligt om du jobbar i dammet i åratal. Att du tittat på det är inte farligt, inte heller kommer det påverka er livslängd om det råkade vara lite i det ni rev ned.
om du jobbar många år med asbest 8 tim/ dag utan skydd får du en påverkan. enstaka exponering gör ingenting...Lisa Norr skrev:Hej!
Som rubriken så har min man tagit bort troligen asbest som varit i köket. Största delen var fast på en skiva men vid vissa ställen (ganska många) så gick den sönder. Vi bor här i huset så vi har säkert andast in de nu😫 Min man är inte så rädd för asbest fast jag har försökt förklara hur farligt det är.. Och golvet i köket är samma, där har det spruckit på flera ställen.. vi ska sätta laminat över så den rör vi inte.. Hur farligt är det? Kommer vi dö av cancer nu om några år
På 70talet var jag mekaniker och jobbade på Bilia. Bytte bromsklossar och kopplingar varje dag i 7 år, blåste rent asbest dammet med tryckluft och man jobbade ibland i ett moln av asbest damm. Detta var på den tiden asbest fortfarande användes i klossar och lameller. Jag är fortfarande lodrätt och mår bra.Lisa Norr skrev:Hej!
Som rubriken så har min man tagit bort troligen asbest som varit i köket. Största delen var fast på en skiva men vid vissa ställen (ganska många) så gick den sönder. Vi bor här i huset så vi har säkert andast in de nu😫 Min man är inte så rädd för asbest fast jag har försökt förklara hur farligt det är.. Och golvet i köket är samma, där har det spruckit på flera ställen.. vi ska sätta laminat över så den rör vi inte.. Hur farligt är det? Kommer vi dö av cancer nu om några år
Där jag bor så beter sig folk helt löjligt så fort de hör ordet asbest. Folk springer omkring som panikslagna kycklingar.
Visst, det är ju självklart ingen bra idé att andas in det om man kan undvika det men ha perspektiv. Din man verkar ha sunt förnuft. Sluta upp med paniken.