Hej! Vi köpte ett 70 tals hus för ca ett år sedan. Vi bytte syllar i mars. I helgen har vi påbörjat resten av renoveringen. Lite väggar som ska bort, nya golv och kök osv. När vi dragit bort laminatgolvet i vardagsrummet ( golv plus någon vit foam under ) så Luktar hela huset unket. Det gjorde det inte innan vi drog av golvet, Alla kläder och allt luktar unket. Vi har redan ett företag som ska slipa resten av huset då vi tagit upp klinker och de ska slipa resten. Så vi har bett dem att även slipa vardagsrummet. Tror ni lukten kommer gå bort? bild på golvet nedan

• Gult, slitet undergolv i vardagsrum efter borttagning av laminatgolv, med spår av gammal tejp och fläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jonis.F
Det ser ut att vara gammalt mattlim på betongen och det kan lukta unket efter man rivit fram det, speciellt om det kommer fukt ifrån betongen. Det kommer att lukta mer under slipningen men se till att vädra ordentligt så försvinner det och med ett nytt golv på så kommer det inte att lukta något. Helt rätt att passa på att slipa bort det med

Jonis.F Jonis.F skrev:
Det ser ut att vara gammalt mattlim på betongen och det kan lukta unket efter man rivit fram det, speciellt om det kommer fukt ifrån betongen. Det kommer att lukta mer under slipningen men se till att vädra ordentligt så försvinner det och med ett nytt golv på så kommer det inte att lukta något. Helt rätt att passa på att slipa bort det med
nu blev jag lite nojig när jag läste på att det blir värre om man slipar… dvs om det skullle vara asbest. vad hade du gjort? det var liksom ingen matta när vi drog av golvet. utan golv plus något foam.

Jonis.F
Tina dL Tina dL skrev:
nu blev jag lite nojig när jag läste på att det blir värre om man slipar… dvs om det skullle vara asbest. vad hade du gjort? det var liksom ingen matta när vi drog av golvet. utan golv plus något foam.
Det va nog en matta där förr som revs ut när laminatgolvet las in. Betongen blir varm när man slipar och det gör så att limmet aktiveras igen och blir kletigt och luktar mer men får man bort allt så finns det inget som kan lukta efteråt. Men det kan hänga kvar lukt i luften som tar ett par dagar att vädra ut, det va så jag menade.

Vad ska ni ha för golv där inne?

Jonis.F Jonis.F skrev:
Det va nog en matta där förr som revs ut när laminatgolvet las in. Betongen blir varm när man slipar och det gör så att limmet aktiveras igen och blir kletigt och luktar mer men får man bort allt så finns det inget som kan lukta efteråt. Men det kan hänga kvar lukt i luften som tar ett par dagar att vädra ut, det va så jag menade.

Vad ska ni ha för golv där inne?
Okej, fattar. Hade du sanerat det utifrån limmet? Gjort asbest
test? detta är i vardagsrummet. Man la väll inte asbest i vardagsrummet? Vi ska lägga Bjelin Larvik golv.

K
Tina dL Tina dL skrev:
Okej, fattar. Hade du sanerat det utifrån limmet? Gjort asbest
test? detta är i vardagsrummet. Man la väll inte asbest i vardagsrummet? Vi ska lägga Bjelin Larvik golv.
Asbest luktar inte.
Det kan finnas asbest i limmet, men det har inget med "doften" att göra.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Asbest luktar inte.
Det kan finnas asbest i limmet, men det har inget med "doften" att göra.
vi får göra ett test då. Tanken var som sagt att ta in golvfirma som slipar allting på onsdag men nu är jag rädd att det är asbest där så vi får lämna in på prov. jäkla 70 tals hus. Något tips inför när vi ska lägga det nya golvet?

Jonis.F
Blir det ojämt efter slipningen så kan det behövas att spacklas annars är det bara att lägga golvet som vanligt enligt tillverkarens anvisningar.
Lika bra att lämna in på test om man är orolig för asbest. Om det är asbest i limmet så blir det dyrt att sanera om man inte gör som tidigare ägare och bygger in det.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Jonis.F Jonis.F skrev:
Blir det ojämt efter slipningen så kan det behövas att spacklas annars är det bara att lägga golvet som vanligt enligt tillverkarens anvisningar.
Lika bra att lämna in på test om man är orolig för asbest. Om det är asbest i limmet så blir det dyrt att sanera om man inte gör som tidigare ägare och bygger in det.
nu har firma sanerat och slipat. Lukten är kvar men luktar annorlunda. Det luktar typ inte källare men mer järn/ kemiskt, vet inte hur vi ska gå vidare här. Har du tips? vi har vädrat vit ett tillfälle

Hur mycket av betongen slipade de ner?

Centano Centano skrev:
Hur mycket av betongen slipade de ner?
inte så djupt ner tror jag. Tog bort limeresterna det luktar typ som asfalt / värme / järn / kemiskt. svårt att förklara. Vi bytte syllar i börjar av 2025 så jag vet hur syllar luktar. inte den typen av doft

Hur många dagar har gått sen de slipade?
Dammsug och våttorka betongen, låt det stå ett par veckor, vädra då och då och se hur läget är efter det.

Magnus E K
För att bedöma risken för asbest är det bra att veta exakt byggår. 1970-75 hög risk, 1977-79 mycket låg risk (om det byggts enligt reglerna).

Magnus E K Magnus E K skrev:
För att bedöma risken för asbest är det bra att veta exakt byggår. 1970-75 hög risk, 1977-79 mycket låg risk (om det byggts enligt reglerna).
huset är byggt 1972. Vi har sanerat förra veckan och slipat.( vi tog in firma ) Blev klart i fredags. Det luktar fortfarande. Inte lika illa som innan slipning och sanering men det luktar bränt betong / asfalt typ. svårt att förklara.

D D_Anders skrev:
Hur många dagar har gått sen de slipade?
Dammsug och våttorka betongen, låt det stå ett par veckor, vädra då och då och se hur läget är efter det.
det blev färdigt i fredags. Så inte så många dagar sedan. Vi vädrade i några timmar i lördags. Eftersom vi inte bor där för tillfället så vi renoverar så har det varit svårt att vädra. Har du något tips till oss? stänga av värme och öppna fönster dag och natt så det drar i några dagar ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.