29 269 läst ·
61 svar
29k läst
61 svar
Min man tagit bort asbest, livrädd
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 602 inlägg
Visa oss gärna var det står att enstaka exponeringar ger cancer. Jag tror nämligen att det där är din tolkning! Försök att släppa det nu.Ester Häggman skrev:
Okej, nå skönt att ni skriver att jag inte behöver vara så orolig.. som min man har sakt 100 gånger redan men vill kolla vad andra tycker😅 Har läst på att dammet kan vara kvar flera dygn i huset, så då har ju nog jag fått i mig det isåfall🫣nåja gjort är gjort
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 602 inlägg
Som sagt, OM det ens finns asbest så handlar detta om en enstaka kort exponering som INTE kommer ge varken dig eller din karl cancer etc. Din oro är farligare för hälsan.Ester Häggman skrev:
Tyvärr läser du på fel ställen, typ skrämselpropaganda, isf fakta.Ester Häggman skrev:
De som blev skadade/dog p.g.a asbest jobbade med ämnet hela dagarna, tänk fabrik 8 timmar om dagen utan skydd många år i sträck, de flesta rökte oxå, en dålig kombo.
Asbest användes i bromsbelägg på bilar,bussar, lastbilar,tåg i årtionden fram tills mitten på 80 taletEster Häggman skrev:
Så tänk dig att bo i en stad omgiven av bromsande fordon där asbest vimlar i luften ihop med gummipartiklar,asfalt och avgaser då katalysatorer inte fanns.
Dessutom rökte var och varannan människa.
Inte dog folk som flugor av detta så er mikroskopiska exponering motsvarar ett andetag människor utsattes för på den tiden
Jag vill ej ge mig in i diskussionen om hälsorisk med asbest.
Men vi hade en liknande matta på provanalys och resultatet var att "pappskiktet" under "vinylen" innehåller asbest, precis som beskrivits här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/asbest-i-plastmatta.519300/post-5760114
Vid den tidpunkten var jag nojig som du och läste nånstans (kan försöka hitta källan igen) att det ofta är plastmattor med kakelmönster från typ 70-talet som innehåller asbest. Vill minnas att dem går under namnet "softvinyl" för dem är så mjuka och sköna att gå på.
Argumentet med "kakelmönster" kanske känns fånigt, men stämmer bra överens med beskrivningar jag har läst hittills (se länk ovan).
Ska lägga till att tre professionella asbestsaneringsfirmor som "tittade" på mattan var säkra på att det inte innehöll asbest ... tills motsatsen bevisades av laboratoriet.
Men vi hade en liknande matta på provanalys och resultatet var att "pappskiktet" under "vinylen" innehåller asbest, precis som beskrivits här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/asbest-i-plastmatta.519300/post-5760114
Vid den tidpunkten var jag nojig som du och läste nånstans (kan försöka hitta källan igen) att det ofta är plastmattor med kakelmönster från typ 70-talet som innehåller asbest. Vill minnas att dem går under namnet "softvinyl" för dem är så mjuka och sköna att gå på.
Argumentet med "kakelmönster" kanske känns fånigt, men stämmer bra överens med beskrivningar jag har läst hittills (se länk ovan).
Ska lägga till att tre professionella asbestsaneringsfirmor som "tittade" på mattan var säkra på att det inte innehöll asbest ... tills motsatsen bevisades av laboratoriet.
Om det mot förmodan skulle vara asbest rör det sig om den mindre farliga vita asbesten.
Den blåa varianten som förbjöds redan 1975 år långt värre. I det här fallet är nog rädslan och oron skadligare.
Den blåa varianten som förbjöds redan 1975 år långt värre. I det här fallet är nog rädslan och oron skadligare.
Medlem
· Halland
· 4 491 inlägg
Suck. Skrämselpropaganda borde förbjudas.
Det enda som är farligt är lösa asbest fibrer. Detta kan förekomma i gammal rörisolering till värmerör. Så fort asbest en är bunden i lim eller cement är risken obefintlig vid normalt bruk.
Anledningen till detta är att bunden asbest inte bildar submikronpartiklar. Det var dessa som orsakade dödsfallen i Lomma. Efter decennier av helt oskyddad yrkesmässig hantering där alla rökte.
Du kan ta det lugnt och läs på om fakta på seriösa sajter och sluta läs sensationsreportage.
Det enda som är farligt är lösa asbest fibrer. Detta kan förekomma i gammal rörisolering till värmerör. Så fort asbest en är bunden i lim eller cement är risken obefintlig vid normalt bruk.
Anledningen till detta är att bunden asbest inte bildar submikronpartiklar. Det var dessa som orsakade dödsfallen i Lomma. Efter decennier av helt oskyddad yrkesmässig hantering där alla rökte.
Du kan ta det lugnt och läs på om fakta på seriösa sajter och sluta läs sensationsreportage.
Ska ni ta bort mer matta är mitt tips, som jag tillämpat när jag tagit bort matta, om det är möjligt att göra så; jag skar mattan med mattkniv där skarvarna på den masonitskiva mattan var limmad på. Sen tog jag ut skivorna så hela det gick. Då dammade det inte. Dammet är det som potentiellt är farligt då du andas in dammet.
Nästa gång
Stäng till andra rum
Låt inte barn och husdjur gå fritt i "bygget"
Skär med kniv och ta ut i stora stycken
Dammsug med byggdammsugare med bra filter, byt filter och använd inte att städa vanliga rum inomhus
Städa igen med våttorkning, släng trasor efteråt
Gå inte runt med byggkläderna i resten av huset
Lämna på återvinningscentralen
Städa och vädra och glöm sedan detta
Sen ska man inte förringa risker, om man tex ska ta ned rörisolering så överväg ta in proffs. Men för en matta som ev kan innehålla låga halter skulle iallafall jag bara vara försiktig.
Nu skulle jag rekommendera för din egen sinnesfrid att städa och våttorka huset, en riktig storstädning som ändå är trevlig då och då, skaka alla mattor och kuddar och dammsug, våttorka och vädra. Försök sen att glömma detta men tänk efter innan nästa rivning slipper du städa hela huset efter.
Nästa gång
Stäng till andra rum
Låt inte barn och husdjur gå fritt i "bygget"
Skär med kniv och ta ut i stora stycken
Dammsug med byggdammsugare med bra filter, byt filter och använd inte att städa vanliga rum inomhus
Städa igen med våttorkning, släng trasor efteråt
Gå inte runt med byggkläderna i resten av huset
Lämna på återvinningscentralen
Städa och vädra och glöm sedan detta
Sen ska man inte förringa risker, om man tex ska ta ned rörisolering så överväg ta in proffs. Men för en matta som ev kan innehålla låga halter skulle iallafall jag bara vara försiktig.
Nu skulle jag rekommendera för din egen sinnesfrid att städa och våttorka huset, en riktig storstädning som ändå är trevlig då och då, skaka alla mattor och kuddar och dammsug, våttorka och vädra. Försök sen att glömma detta men tänk efter innan nästa rivning slipper du städa hela huset efter.
Om det var så farligt. Trpr du då verkligen det hade varit tillåtet för privatpersoner utan utbildning att riva det? Det är bara för yrksesfolk det finns regler. Pga att man då utsötts OFTA för detta hålsovåfliga men inte livsfarliga ämne. Försök dämpa din oro. Det är i princip ofarligt för er med den behränsade exponeringen ni kan få. Om något ens är asbets. Den tjocka skivan är garanterat vanlig golvgips. Om golvet ör limmat med svart lim så är det ganska troligt att det kan innehålla asbets cid den tiden. Men det frigörs knappast av att ni bryter upp gipsen. Det är nog först om man skall skrapa m/slipa golvet för att få bort limrester man behöver vara extra försiktig och använda en riktigt bra andningsmask.Ester Häggman skrev:
Även om det är lätt att sÄga, oroa dig inte detta är helt riskfritt för er.