8 814 läst ·
84 svar
9k läst
84 svar
Måste man ha golvvärme i badrum?
TS skrev att de just nu har direktverkande el och antagligen ska konvertera till bergvärme, så för dem är det ju bara att anpassa installationen till det om de väljer att förbereda badrummet för vattenburen golvvärme.S steffo_b skrev:Det kan såklart funka om du har ett system som från början är designat för värmepump. Då har man vanligen stora termostater så att man kan hålla låg temp i slingan för att få högt COP på pumpen.
Men det gäller inte för alla.
Förra stället jag bodde så hade tidigare ägare lagt vattenburen golvvärme i badrummet och det systemet var fjärrvärme i ett radhus från 1948. Dvs rätt hg framledningstemp.
Följden var att så lite som att bara vrida vredet några grader (mindre än 1/10 varv) gjorde skillnad från att värmen var helt av till att det blev över 30 grader i badrummet och obehagligt varmt på golvet.
Det var så svårt att reglera in att jag helt enkelt nöjde mig med att det inte var olidligt varmt i badrummet eftersom minsta lilla antydan till att vrida på ratten resulterade i iskallt golv istället.
Dvs det fungerar långt ifrån överallt. Den stora majoriteten av de som har radiatorer har system som är avsedda för avsevärt högre framledningstemp än du har och då blir det enormt svårt att reglera in så att det blir bra temp.
Tänk på att vattenburen golvvärme inte är varm på sommaren. Vår bergvärmepump börjar inte värma på huset förrän det närmar sig nollan. Elgolvvärme är vägen att gå om du vill ha komfortvärme året om. Komplettera med vattenburen radiator så behöver du inte lägga ner så hög effekt i golvet.Ossian K Olsson skrev:
an får göra som man vill. Försöker bara informera lite då alla inte riktigt är med alltid. Hade en kollega som inte förstod varför hans elräkning var 500 kr högre än alla andra som bodde i en tvåa. Visade dig att det var golvvärmen i badrummet som visst var elgolvvärme och inte vattenburen som han trodde. Han tyckte det var oerhört lyxigt med glödhett golv året om i badrummet tills han förstod det här.
Vi har två badrum, ett på nedervåningen och ett på övervåningen. Båda med klinkergolv.
Det nedre är på dåligt isolerad betongplatta. Där är det kallt även på sommaren och vi är glada för den elektriska golvvärmen som finns där.
Eftersom vi vet om att det är så bra där nere tvekade vi länge om vi skulle ha bara vattenburen golvvärme eller vattenburen och elvärme på ovanvåningen. I samråd med dom som byggde badrummet valde vi vattenburet men att istället förbereda för möjligheten att i efterhand sätta in eltillskott för sommarvärme. Efter två somrar har vi nu insett att vi inte behöver värmen när bergvärmen inte värmer, det är tillräckligt varmt ändå.
Nu har vi fördelarskåpet för golvvärmen vägg i vägg med badrummet, så det var inte så svårt att få in den vattenburna golvvärmen, men jag skulle inte tveka igen att sätta in vattenburen golvvärme i badrummet. Det är gott att känna det varma golvet under fötterna och veta att kilowattimmarna inte flyger iväg på grund av det…
Det nedre är på dåligt isolerad betongplatta. Där är det kallt även på sommaren och vi är glada för den elektriska golvvärmen som finns där.
Eftersom vi vet om att det är så bra där nere tvekade vi länge om vi skulle ha bara vattenburen golvvärme eller vattenburen och elvärme på ovanvåningen. I samråd med dom som byggde badrummet valde vi vattenburet men att istället förbereda för möjligheten att i efterhand sätta in eltillskott för sommarvärme. Efter två somrar har vi nu insett att vi inte behöver värmen när bergvärmen inte värmer, det är tillräckligt varmt ändå.
Nu har vi fördelarskåpet för golvvärmen vägg i vägg med badrummet, så det var inte så svårt att få in den vattenburna golvvärmen, men jag skulle inte tveka igen att sätta in vattenburen golvvärme i badrummet. Det är gott att känna det varma golvet under fötterna och veta att kilowattimmarna inte flyger iväg på grund av det…
Det finns nog olika termostater som har liknande funktioner. Lägg lite krut på att välja nåt som verkar uppfylla era önskemål.Raggarbygge skrev:
Aldrig provat den själv, men Plejd har ju nyligen släppt en termostat som verkar vettig. Tycker deras prylar brukar vara rätt genomtänkta och användarvänliga.
https://www.plejd.com/sv-se/produkter/trm-01
Precis. För övrigtSatsuki skrev:
Det är inte bara av eller på. Det finns många sätt att reglera värmen.
Och vad gäller sommarvärme. Jag har elektriskt golvvärme i badrummet på övervåningen, men upplever att den behöver inte tillföra mycket på sommaren. Kan vara annorlunda om det hade varit i källaren.
Men det är ju rätt att elvärme är det mest lätta att styra. Men vattenburen som bara börja komma igång på höst hade i mitt fall inte varit något större problem.
Visst. Men huruvida det faktiskt är praktiskt att anpassa ett nytt radiatorsystem i ett gammalt hus så att det klarar att hålla huset varmt med så låg temp som man vill ha i golvvärmen är långt ifrån säkert.mrsnhp skrev:
Det beror på hur väl isolerat huset i övrigt är exempelvis.
Mitt eget hus som exempel är rätt dåligt isolerat med fönster från 60 och 70 talet mestadels samt isolering i väggarna som är bara 50+70mm och 190 i taket.
Hade jag kört på radiatorer så hade det blivit väldigt svårt i vissa rum som vardagsrummet där fönstren är 160 höga och följdaktligen bara lämnar ca 40 cm under fönstret där det går att montera en radiator.
Väggytan under fönstret är väldigt liten för att kunna få in radiatorer som räcker för att värma 40 kvm yta. Så vi hade antagligen fått köra med betydligt högre temp.
Golvvärme har vanligen mellan 25-35 grader i temp i slingorna. Till och med mitt hus som är dåligt isolerat ligger över 35 ut i golvvärmen annat än om det är rejält kallt Då har jag ändå dragit upp värmekurvan för att fläktkonvektorn i garaget inte ska få frispel för att den kräver 30 grader vatten in.
Poängen är att även om du sätter in ett nytt system för vattenradiatorer i ett gammalt hus så är det en stor fördel att sätta en schunt med separat cirkulation om du bara ska köra golvvärme i badrummet då det blir betydligt mer lättreglerat och ge jämnare temperatur. Det går att lösa det så det fungerar hyfsat men inregleringen av badrummet blir svårare i onödan och besparingen du gör på att snåla in på en schunt med cirk är inte värt det. Speciellt inte som den faktiskt gör att du lämnar utrymme för att kunna dra på framledningstemp om det skulle bli rejält kallt ute och det behövs för att hålla huset varmt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Måste man ha golvvärme i en betongplatta?
Grund & Markarbeten -
Måste man ha en öppen slinga i golvvärmen?
Värme allmänt -
Måste jag ha ett separat system för vattenburen golvvärme?
Altan & Uteplats -
måste man har cirkulationspump till golvvärme
Värme allmänt -
Måste man ha orginal Ebeco termostat till golvvärmen?
El