8 814 läst ·
84 svar
9k läst
84 svar
Måste man ha golvvärme i badrum?
Har levt utan golvvärme i 84 år - det går jättebra !Raggarbygge skrev:
Toppen! Tack för svar. Saken är den att badrummet ligger på övervåningen och då undrar vi om vi kan spara in på kostnaden eftersom det inte är på bottenplan och golvet inte lär bli allt för kallt.
Vår hantverkare menar på att det är ”hål i huvudet” att inte ha golvvärme idag. Så därför undrar jag vad folk tycker här.
Vi valde bort golvvärme när vi renoverade vårt övre badrum för några år sedan.
Värmer det via handdukstorken som går på vattenburet eller elpatron beroende på årstid.
Har aldrig ångrat det och aldrig frusit om fötterna.
Det var inte en kostnadsfråga utan vi såg inte behovet.
Värmer det via handdukstorken som går på vattenburet eller elpatron beroende på årstid.
Har aldrig ångrat det och aldrig frusit om fötterna.
Det var inte en kostnadsfråga utan vi såg inte behovet.
Som sagts ovanligt att slingan går sönder. Men det finns metoder för att söka upp felet och göra en punktinsats och reparera.Raggarbygge skrev:
Tack för alla bra svar! Första gången jag postar här så väldigt roligt med en så engagerad community.
En ny tanke, ofta så har eldriven golvvärme en garanti på cirka 10 år. Badrummen håller ju i regel en bra bit längre än det. Har någon här erfarenhet av reparation av gammal golvvärme? Om den slutar fungera, lämnar man den då bara eller blir det att bila upp golv och allt och göra nytt?
Jag hade lagt en elslinga, och sett till att du får en smidig smart termostat till. Där kan du ställa in vilka tider du vill ha den igång osv. Dvs slingan behöver ju inte gå dygnets alla timmar om man inte gärna vill. Och visst kan du även lägga slangar för framtida vattenburet system. Det körs ju ändå inte hela året så rätt fint att ha elslingan där också ihop med den smarta termostaten.
En annan tanke är vad du har för ventilation. Har du någon sorts återvinning på ventilationen så kommer ju faktiskt delar utav energin som går till golvvärmen även att återvinnas.
Nu hade ni ju direktverkande el. Men bara ett exempel hur man kan tänka. Vi har en frånluftsvärmepump med vattenburen golvvärme. Vi ville ha en större handdukstork, som maxar 100 watt. Det blir rätt mycket energi per år. Nu har vi ställt ner effekten något, och går inte tidiga morgnar t.ex. Och energin den drar hamnar ju i frånluftsvärmepumpen och blir till viss del golvvärme o varmvatten. Dvs tänk helhet i huset helt enkelt.
Det hela beror på vad man värderar ett varmt badrumsgolv jämfört med ett kallt. Bryr man sig inte (gäller även övriga i familjen) så struntar man i det.
Men om alternativet är ett elelement hade jag ändå anlagt golvvärme (ett elelement är problematiskt på flera sätt i ett badrum, bl a vad gäller städning).
Annars så ser jag det som så att man vill ha varmare i ett badrum än vad man kan acceptera annars i huset. Med golvvärme kan man kanske hålla en lägre temp i övriga bostaden och på så sätt spara pengar.
Men om alternativet är ett elelement hade jag ändå anlagt golvvärme (ett elelement är problematiskt på flera sätt i ett badrum, bl a vad gäller städning).
Annars så ser jag det som så att man vill ha varmare i ett badrum än vad man kan acceptera annars i huset. Med golvvärme kan man kanske hålla en lägre temp i övriga bostaden och på så sätt spara pengar.
Att låta bli att ens kunna värma, går på bekostnad av att det förblir fuktigare. Beror mycket på hur det ser ut på plats.TRJBerg skrev:
Det hela beror på vad man värderar ett varmt badrumsgolv jämfört med ett kallt. Bryr man sig inte (gäller även övriga i familjen) så struntar man i det.
Användninsmönstret spelar in. Duschar många där, torka även tvätt?
Ett varmare badrum torkar bättre efter fudch och det är inte bara trevlig men också mer hälsosam.
Finns jäkligt snygga plastmattor nuförtiden. Men jag blev nedröstad senast det begav sig så det blev helkaklat med klinker.M måns hagberg skrev:Massor av positiva svar så här en annan synpunkt.
Man måste inte ha golvvärme! Men om man har kakel eller klinker på golvet kan det kännas kallt. Då fyller golvvärmen en funktion. Golvvärme kan krångla, oftast är det nån givare eller termostat, i värsta fall nåt fel nere i golvet.
Vi har 2 mm plastmatta och golvet känns behagligt. Den där extra halva millimetern ger kvalitetskänsla.
Just nu vill "alla" ha golvvärme så det kan påverka husets säljbarhet. Å andra sidan finns dom som haft problem och drar öronen åt sig, de lär bli fler med tiden.
Fint det också iofs
Fråga: har ni klinker där idag och hur känns det att gå på?
Vårt badrum har golv mot källaren, med svinkallt golv som följd. Vi sätter elgolvvärmen på tillräckligt högt för att det inte ska vara svinkallt, men inte så att det blir ”mysvarmt” om fötterna eller att den värmer upp rummet. Vi har en vattenburen handdukstork som står för uppvärmningen.
Golvvärmen går för övrigt på timer som sänker den ett par grader nattetid.
Vårt badrum har golv mot källaren, med svinkallt golv som följd. Vi sätter elgolvvärmen på tillräckligt högt för att det inte ska vara svinkallt, men inte så att det blir ”mysvarmt” om fötterna eller att den värmer upp rummet. Vi har en vattenburen handdukstork som står för uppvärmningen.
på ett annat ställe där det var iskallt badrumsgolv köpte jag en bit Heronrib
https://www.witre.se/sv/wsw/golvtrall-mjuk-heronrib-for-vatutrymmen
https://www.witre.se/sv/wsw/golvtrall-mjuk-heronrib-for-vatutrymmen
Nej, det är renoverat på 70-talet. Så det är gammal plastmatta idag. Smart med timer! Vad är det för termostat?mrsnhp skrev:
Fråga: har ni klinker där idag och hur känns det att gå på?
Även om golvtemperaturen idag med plastmatta känns OK utan golvvärme är risken stor att klinkers kommer att kännas kallt. Jag skulle tveklöst installera golvvärme. Sen får väl framtiden visa i vilken omfattning man väljer att använda den.Raggarbygge skrev:
Välkommen till forumet!
Om det är ett hus med radiatorer i resten av huset så behöver man en schunt med separat cirkulationspump för eventuell vattenburen golvvärme som blandar i bara lite varmvatten i golvet. Annars blir golvet lika varmt som radiatorerna vilket skulle göra det olidligt varmt i bardummet.J JohanLun skrev:...och fördelen el är som sagt att i gamla hus brukar installationen av vattenburen värme inte gå att separera från övriga systemet, så med vatten i golvet så kommer golvet vara kallt den del av året man inte behöver värme... Med el kan man ha varmt golv även sommaren, för att tex torka golvet eller bara för att man vill slippa gå på kall klinker. Fördel el för så litet utrymme i gammalt hus.
Det finns sådana som dessutom har en elpatron som då går in och värmer vattnet som cirkulerar i badrummet under sommaren när ingen värme går ut från värmepumpen.
Personligen skiter jag i att krångla med sådant. Delvis för att jag lagt in vattenburen golvvärme i resten av huset också och därmed inte behöver någon schunt med separat cirkulation.
Det går säkerligen att lösa även för mig på ett liknande sätt men när jag lägger in vattenburen golvvärme i badrummet så kommer jag att bara lägga samma slingor som i resten av huset och så blir jag utan golvvärme på sommaren när det är varmt ute.
Är det varmare än 18 grader ute så stänger BVP av sig och ställer sig i sommarläge. Men då överlever jag utan golvvärme.
Så snart det blir under 18 grader ute så håller pumpen en viss värme i slingorna så om golvvärmen i badrummet vill ha värme så finns det.
Hela huset har termostater i varje rum som därmed inte släpper på värme där om det inte behövs någon.
Skulle alla termostater vara stängda så går cirkulationen genom en bypassventil så det går ingen värme mer än det som förloras genom isoleringen i arbetstanken.
Jag har radiatorer i hela huset inkl badrummet men också golvvärme i badrummet.S steffo_b skrev:
Där sitter en enkel vridventil som reglerar mängden/flödet av varmvatten i slingan, ingen termostat alls
Det funkar klockrent.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Precis samma som vi.T Tomlub skrev:
Vi har ett isolertimmerhus på plintgrund, så vi ville gärna ha plastmatta (mindre risk för dolda läckage i tätskiktet, och sådna hus rör på sig!) och vi valde bort golvvärme och satte handdukstork med elpatron istället för el-element.
Funkar fin fint - vi har en badrumsmatta också och det golvet känns inte kallt
Klinkers däremot är mycket hårdare/kallare, så där hade jag velat ha golvvärme tror jag...
Det är dock ingen rekommenderat lösning även om du kan tycka det verka funka bra i ditt fall.D Dilato skrev:
Det finns risk att om någon öppnar bara för mycket att det bir glödhet i golvet och då kan du förstöra golvet. Man kan som "säkerhet" ha begränsad maximal flöde med en extra strypventil, men då kommer värmen vara väldigt ojämn. Mycket värme på ingången, knappt någon värme på utgången.
Syftet med shunt är att ha en högre lokal flöde i din golvvärmeslinga som ger jämn temperatur över hela yta. Men det ska inte vara så varm. Maximal 35 ger otroligt mycket värme. När du behöver bara lite extra värme (när det inte är så kallt) kan tex 25 graders vatten (som man knappt känner det blir ljummet) redan vara nog.
En sån shunt har pga av sin höge flöde en relativ liten temperaturskillnad mellan tur och retur. Maximal 4 grader om den går på max. Men hellre lite mindre.
Mitt radiatorvatten är aldrig varmare än 40 grader, normalt är väl runt 35 när det är som kallast.M mpostma skrev:Det är dock ingen rekommenderat lösning även om du kan tycka det verka funka bra i ditt fall.
Det finns risk att om någon öppnar bara för mycket att det bir glödhet i golvet och då kan du förstöra golvet. Man kan som "säkerhet" ha begränsad maximal flöde med en extra strypventil, men då kommer värmen vara väldigt ojämn. Mycket värme på ingången, knappt någon värme på utgången.
Syftet med shunt är att ha en högre lokal flöde i din golvvärmeslinga som ger jämn temperatur över hela yta. Men det ska inte vara så varm. Maximal 35 ger otroligt mycket värme. När du behöver bara lite extra värme (när det inte är så kallt) kan tex 25 graders vatten (som man knappt känner det blir ljummet) redan vara nog.
En sån shunt har pga av sin höge flöde en relativ liten temperaturskillnad mellan tur och retur. Maximal 4 grader om den går på max. Men hellre lite mindre.
Mitt hus är byggt i betong så det är svårt att få lokala värmepunkter i golvslingan under klinkersen och golvet tål nog betydligt högre värme än vad pumpen kan leverera.