Ossian K Olsson
S Snikholt skrev:
Fast dom flesta har ingen tilluft i badrummet, vill påstå att golvvärmens drift inte påverkas nämnvärt av en PAX. Däremot dras det ju in kalluft i övriga rum.
Nej, man har frånluft i badrum. Alltså blåser man ut nyuppvärmd luft rätt ut och sen drar in kall luft borta i ett sovrum.

Men som sagt, man får göra som man vill. Försöker bara informera lite då alla inte riktigt är med alltid. Hade en kollega som inte förstod varför hans elräkning var 500 kr högre än alla andra som bodde i en tvåa. Visade dig att det var golvvärmen i badrummet som visst var elgolvvärme och inte vattenburen som han trodde. Han tyckte det var oerhört lyxigt med glödhett golv året om i badrummet tills han förstod det här.

Då stängdes den av..

• Haha
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
S
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Nej, man har frånluft i badrum. Alltså blåser man ut nyuppvärmd luft rätt ut och sen drar in kall luft borta i ett sovrum.

Men som sagt, man får göra som man vill. Försöker bara informera lite då alla inte riktigt är med alltid. Hade en kollega som inte förstod varför hans elräkning var 500 kr högre än alla andra som bodde i en tvåa. Visade dig att det var golvvärmen i badrummet som visst var elgolvvärme och inte vattenburen som han trodde. Han tyckte det var oerhört lyxigt med glödhett golv året om i badrummet tills han förstod det här.

Då stängdes den av..
Låter ju som otroligt mycket. En elgolvvärmeslinga med golv och rumsgivare i badrum ger bra styrning.
Och i kombination med paxfläkt perfekt.

Däremot finns ju skräckexempel, där folk öppnar fönstret och vädrar i badrummen mitt i vintern utan att stänga av värmen.

Jag had en sambo som gjorde det, trots paxfläkt.

S Snikholt skrev:
Definitivt golvvärme om du har kakel/klinker.
Badrumsmatta gör att man slipper halka omkring på kalla klinker...

Vi har klinkers i våra badrum (ett på entréplan ovanpå ouppvärmd källare och ett på övervåningen) utan golvvärme, endast element. Det var förra ägaren som gjorde om badrummen och när vi renoverar dem kommer vi att lägga golvvärme (har dock fjärrvärme och inte direktverkande).
Tycker det är för kallt att gå på i bara strumpor så vi har mattor (som går att tvätta enkelt) i båda badrummen.

Hade hellre haft en finare plastmatta än klinker utan värme.

Raggarbygge Raggarbygge skrev:
Tack för alla bra svar! Första gången jag postar här så väldigt roligt med en så engagerad community.

En ny tanke, ofta så har eldriven golvvärme en garanti på cirka 10 år. Badrummen håller ju i regel en bra bit längre än det. Har någon här erfarenhet av reparation av gammal golvvärme? Om den slutar fungera, lämnar man den då bara eller blir det att bila upp golv och allt och göra nytt?
Har 25 år gammal elgolvvärme i radhuset som funkar. Har behövt byta termostat en gång i ett rum.
Den ligger i typ alla rum, det var en elektriker som renoverade och han slängde ned det överallt typ :)

Nja, först får du nog dubbla elpriset (ink allt räknar jag, kanske fel kanske rätt) och sen att det låg på och drog ca 7,5 kW konstant. Gammal dålig golvvärme utan någon egentlig reglering.

Men, gällande det där med att värma upp huset vs lägenhet håller jag självklart med till viss del.

DÄREMOT är det otroligt många som eldar för kråkorna i badrummen då deras paxfläktar blåser ut värmen fortare än man säger ... paxfläkt. Jag har FTX så i vårt badrum så återvinns i alla fall lite av värmen. Jag har till och med stängt av elementet i badrummet då det ändå värms upp till stor del av luft som sugs in utifrån.

Men men, vill man ha golvvärme så ska man självklart skaffa sig det!
Håller inte helt med heller om din observering vad gäller PAX fläkt. Om man nu inte har gammalt självdrag. för då kommer man ha mer förluster ju mer man värmer. Fast inte jämförd med element då heller.Men riskn är ju att golvvärme tillför mer värme.

Förlusterna finns oavsett hur man värmer: element eller golvvärme.

Sedan behöver man ventilera ut dålig fuktig luft. Och där är ju pax fläkt effektiv. Om den är fuktstyrd vill säga. Vill man bli av med fukten i badrummet, så behövs både ventilation och värme. Just en sån pax fläkt vädrar ur den dåliga fuktiga luften när du ha gjord en dusch eller en nr 2 Misstaget vissa gör är att det är bara luften som vädras ur. Det sitter en hel del värme kvar i stommen så det är inte så mycket energi som går förlorad.

Allt man snålar in på värme eller ventilation går på bekostnad av ditt inomhusklimat.

Jag tycker i allmanhet man måste inte ha golvvärme. Visst kan man ha element också.

Men jag skulle inte rekomendera att inte ha någon värme alls. Du betalar ändå för att värmesystemet i resten av huset behöver ändå skjuta till värme. Och det blir betydlig sämre klimat i badrummet. Du kan givetvis ventilera mycket med mer kyla som följd, vilket kanske är inte så bekväm men då har du kanske inte så mycket fukt.
Men vill du ha det bekväm och utan "förluster", så kan du bara ha det varm om du inte ventilerar. Vilket inte heller är nåt bra alternativ, då du skapar fuktigt klimat vilket även kan tränga sig in i rummen omkring (jag sett att man duschar så att allt ånga går in i bostaden)

Man måste ju konstatera att ventilation måste finnas och få ha lov att kosta.

Men ok. Bra att nämna är att jag har FTX så på de kallare månader då återvinnas en hel del av värmen ändå.

Redigerat:
  • Gilla
Raggarbygge
  • Laddar…
M mpostma skrev:
Håller inte helt med heller om din observering vad gäller PAX fläkt. Om man nu inte har gammalt självdrag. för då kommer man ha mer förluster ju mer man värmer. Fast inte jämförd med element då heller.Men riskn är ju att golvvärme tillför mer värme.

Sedan behöver man ventilera ut dålig fuktig luft. Och där är ju pax fläkt effektiv. Om den är fuktstyrd vill säga. Vill man bli av med fukten i badrummet, så behövs både ventilation och värme. Just en sån pax fläkt vädrar ur den dåliga fuktiga luften när du ha gjord en dusch eller en nr 2 Misstaget vissa gör är att det är bara luften som vädras ur. Det sitter en hel del värme kvar i stommen så det är inte så mycket energi som går förlorad.

Allt man snålar in på värme eller ventilation går på bekostnad av ditt inomhusklimat.

Jag tycker i allmanhet man måste inte ha golvvärme. Visst kan man ha element också.

Men jag skulle inte rekomendera att inte ha någon värme alls. Du betalar ändå för att värmesystemet i resten av huset behöver ändå skjuta till värme. Och det blir betydlig sämre klimat i badrummet. Du kan givetvis ventilera mycket med mer kyla som följd, vilket kanske är inte så bekväm men då har du kanske inte så mycket fukt.
Men vill du ha det bekväm och utan "förluster", så kan du bara ha det varm om du inte ventilerar. Vilket inte heller är nåt bra alternativ, då du skapar fuktigt klimat vilket även kan tränga sig in i rummen omkring (jag sett att man duschar så att allt ånga går in i bostaden)

Men ok. Bra att nämna är att jag har FTX så på de kallare månader då återvinnas en hel del av värmen ändå.
Bra klargjort! Vi har en PAX-fläkt idag och tänker ha kvar den.

Ossian K Olsson
M mpostma skrev:

Jag förstår inte ens vad du svarar på..

Jag förstår inte ens vad du svarar på..
Du skrev:
DÄREMOT är det otroligt många som eldar för kråkorna i badrummen då deras paxfläktar blåser ut värmen fortare än man säger ... paxfläkt.

Jag tycker PAX fläkten är bra i sammanhanget. Visst är FTX bättre, men PAX bör vara fuktstyrd. Förutsett att de är bra inställda, så ventileras det vid behov.

Då kan man inte säga man värmer för kråkorna. Man värmer och ventilerar för att bli av med dåligt fuktig luft.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
M mpostma skrev:
Du skrev:
DÄREMOT är det otroligt många som eldar för kråkorna i badrummen då deras paxfläktar blåser ut värmen fortare än man säger ... paxfläkt.

Jag tycker PAX fläkten är bra i sammanhanget. Visst är FTX bättre, men PAX bör vara fuktstyrd. Förutsett att de är bra inställda, så ventileras det vid behov.

Då kan man inte säga man värmer för kråkorna. Man värmer och ventilerar för att bli av med dåligt fuktig luft.
Va?

Va?
Kolla ditt inlägg #29

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
sen att det låg på och drog ca 7,5 kW konstant.
Du måste ha något fel här. Detta är 5400 kWh per månad och räcker till att värma en normalvilla på vintern.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Alfredo Alfredo skrev:
Du måste ha något fel här. Detta är 5400 kWh per månad och räcker till att värma en normalvilla på vintern.
Ja jag ser det nu! Jag menade kWh per dag!

Det hade blivit ett väldigt varmt badrum..

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Raggarbygge Raggarbygge skrev:
Vi ska renovera badrummet i vårt hus från 1920. En diskussion som kommit upp är uppvärmningen då vi har direktverkande el. Badrummet är på 12kvm och det har tidigare värmts upp med radiator. Nu diskuterar vi om man ska lägga golvvärme och ha kvar radiatorn som backup då den sitter under ett mindre takfönster. Vi har direktverkande el idag och kommer med största sannolikhet konvertera till bergvärme i framtiden. Om vi lägger golvvärme så lägger vi slang för vattenburet och golvvärme med el som vi kan använda till konverteringen.

Vad gör folk idag? Kostar det mer med golvvärme med el vs radiator?
Massor av positiva svar så här en annan synpunkt.

Man måste inte ha golvvärme! Men om man har kakel eller klinker på golvet kan det kännas kallt. Då fyller golvvärmen en funktion. Golvvärme kan krångla, oftast är det nån givare eller termostat, i värsta fall nåt fel nere i golvet.

Vi har 2 mm plastmatta och golvet känns behagligt. Den där extra halva millimetern ger kvalitetskänsla.

Just nu vill "alla" ha golvvärme så det kan påverka husets säljbarhet. Å andra sidan finns dom som haft problem och drar öronen åt sig, de lär bli fler med tiden.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
M måns hagberg skrev:
Just nu vill "alla" ha golvvärme så det kan påverka husets säljbarhet.
I badrum med klinker har det väl varit så åtminstone i 25 år?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.