8 821 läst ·
84 svar
9k läst
84 svar
Måste man ha golvvärme i badrum?
Ett brott i badrummets golvvärme efter ca 15 år resulterade i komplett nytt badrum. FB totaltäckte detta. Det gäller att ha villaförsäkring med extra tillägg! Enligt TH bör badrummet hålla 30 år.BirgitS skrev:
Så visst kan elgolvvärme paja.
Jag är lite tveeggad. Har man möjlighet till vattenburen golvvärme är det ett mer ekonomiskt alternativ om man ändå rotar i golven.
Med lägre elpris hade jag svag golvvärme även på sommaren men inte längre. Numera har jag lägre golvvärme även på vintern - även om den är på.
Definitivt golvvärme om du har kakel/klinker.
Absolut inget måste, men det blir så mycket behagligare.
När jag byggde om badrummet la jag vattenburen golvvärme, men passade även på att lägga en elslinga i flytspacklet. Marginell kostnad i sammanhanget. Och då kan du ha lite mysvarmt även på sommaren när inte vattenburna är igång.
Absolut inget måste, men det blir så mycket behagligare.
När jag byggde om badrummet la jag vattenburen golvvärme, men passade även på att lägga en elslinga i flytspacklet. Marginell kostnad i sammanhanget. Och då kan du ha lite mysvarmt även på sommaren när inte vattenburna är igång.
Svårt att ta in att så många vill ha ”mysvarmt” även på sommaren. Känns som att sommaren överlag går ut på att vädra för att svalka huset/lgh så mycket som möjligt. Obegripligt att man vill ha golvvärme igång om det inte är en källare vi pratar om.
Det kortaste svaret är NEJ. Men man vill nog ha det....
Gott att läsa.Paul-Staffanstorp skrev:
Absolut dumsnålt att inte lägga in elektrisk golvvärme speciellt då det är en ovanvåning och det inte kommer att vara några förluster nedåt på samma sätt som det kan bli i en dåligt isolerad betongplatta.
Kostnaden för att lägga in den är försumbar i ett badrumsprojekt då man ändå måste flytspackla för att skapa fall etc.
Alltså blir merkostnaden bara för slingan och termostaten samt 2h för elektrikern typ. (ca.7000kr)
Fördelen är att det torkar upp bättre i badrummet med golvvärme kontra radiator.
Vattenburen golvvärme blir betydligt kostsammare att installera i ett så litet utrymme på en ovanvånig så det hade jag inte ens tänkt tanken på för det kommer aldrig löna sig kontra elektrisk golvvärme.
Vi ska göra om vår entré som är på ovanvåning (suterräng) 3kvm där vi tänkt lägga golvvärme. Har shunt och elspets till vattenburen golvvärme i bottenplanet. Men att dra slang till övervåningen genom två betongväggar och betongbjälklag känns overkill. Därav lutar vi mer åt elslinga. Har en vattenburenradiator i hallen redan.
Jag håller med. Nu har jag som skrivet i inlägget för märkt att elgolvärme inte går igång på sommaren. Nu har jag ställt in den på 25 grader golvtemperatur, men det betyder i praktiken att den behöver inte värma alls.. Den värms tydligen upp av stommen sommartid.S Sthlm_ skrev:
Övervåningen. I källaren är det kanske en annan sak. Men även där är jag osäker om det skulle behöva golvvörme sommartid. Hänger mycket på om man har bra isolerad under golvet.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 964 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 964 inlägg
Vi hade elgolvvärme i golvet i lägenheten när vi bodde i den. Hade bara igång det när vi hade gäster för jag tyckte det var fruktansvärt onödiga 200-300 kr i elkostnad varje månad för något vi nyttjade typ 10 minuter per dag. När vi gör om badrummet i huset så kommer vi lägga elgolvvärme men får jag bestämma får den typ bara vara på ett begränsat antal timmar på söndagnatten för att torka upp..
För det första känns 200-300 SEK elkostnad som ganksa mycket. 10 KWh snitt per dag om elen kostar 1 sek/kwt.Ossian K Olsson skrev:
Vi hade elgolvvärme i golvet i lägenheten när vi bodde i den. Hade bara igång det när vi hade gäster för jag tyckte det var fruktansvärt onödiga 200-300 kr i elkostnad varje månad för något vi nyttjade typ 10 minuter per dag. När vi gör om badrummet i huset så kommer vi lägga elgolvvärme men får jag bestämma får den typ bara vara på ett begränsat antal timmar på söndagnatten för att torka upp..
Annan sak: hade du i bostadsrätten varmhyra? Då kan jämförelsen blir ännu mer ofördelaktig. Du jämför då din egen kostand mot en kostnad som är dold i varmhyra.
Man måste tänka att i en villa kommer resten av värmesystemet behöva jobba hårdare om du låter bl att värma badrummet. I en bostadsrätt eller hyreslägenhet med varmhyra kan det verka löna sig att "parassitera" på varmhyran, men det funkar inte så om du ändå måste stå för hela värmen. Då är det lika bra att värma badrumet. Även om man bara är det 10 min per dag/per person.
Egentligen behöver du inget golvvärme överhuvudtaget, många länder, både i EU och utanför har helkaklade badrum utan golvvärme överhuvudtaget. Man använder helt enkelt tofflor.
Vi har både vattenburet golvvärme och elgolvvärme i våra badrum, nybygge med passiv standard. Elgolvvärme är till att användas på sommaren (eller som backup) när bergvärmepumpen inte trycker ut lika varmt vatten.
Vi har både vattenburet golvvärme och elgolvvärme i våra badrum, nybygge med passiv standard. Elgolvvärme är till att användas på sommaren (eller som backup) när bergvärmepumpen inte trycker ut lika varmt vatten.
Just kaklade badrum tycker jag definitivt att det gör stor skillnad. Mycket behagligare, och så torkar det upp bättre.S Sthlm_ skrev:
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 964 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 964 inlägg
Nja, först får du nog dubbla elpriset (ink allt räknar jag, kanske fel kanske rätt) och sen att det låg på och drog ca 7,5 kW konstant. Gammal dålig golvvärme utan någon egentlig reglering.M mpostma skrev:För det första känns 200-300 SEK elkostnad som ganksa mycket. 10 KWh snitt per dag om elen kostar 1 sek/kwt.
Annan sak: hade du i bostadsrätten varmhyra? Då kan jämförelsen blir ännu mer ofördelaktig. Du jämför då din egen kostand mot en kostnad som är dold i varmhyra.
Man måste tänka att i en villa kommer resten av värmesystemet behöva jobba hårdare om du låter bl att värma badrummet. I en bostadsrätt eller hyreslägenhet med varmhyra kan det verka löna sig att "parassitera" på varmhyran, men det funkar inte så om du ändå måste stå för hela värmen. Då är det lika bra att värma badrumet. Även om man bara är det 10 min per dag/per person.
Men, gällande det där med att värma upp huset vs lägenhet håller jag självklart med till viss del.
DÄREMOT är det otroligt många som eldar för kråkorna i badrummen då deras paxfläktar blåser ut värmen fortare än man säger ... paxfläkt. Jag har FTX så i vårt badrum så återvinns i alla fall lite av värmen. Jag har till och med stängt av elementet i badrummet då det ändå värms upp till stor del av luft som sugs in utifrån.
Men men, vill man ha golvvärme så ska man självklart skaffa sig det!
Produkter som diskuteras: "paxfläktar"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 699 kr inkl moms
Läs mer
Fast dom flesta har ingen tilluft i badrummet, vill påstå att golvvärmens drift inte påverkas nämnvärt av en PAX. Däremot dras det ju in kalluft i övriga rum.Ossian K Olsson skrev:
Nja, först får du nog dubbla elpriset (ink allt räknar jag, kanske fel kanske rätt) och sen att det låg på och drog ca 7,5 kW konstant. Gammal dålig golvvärme utan någon egentlig reglering.
Men, gällande det där med att värma upp huset vs lägenhet håller jag självklart med till viss del.
DÄREMOT är det otroligt många som eldar för kråkorna i badrummen då deras paxfläktar blåser ut värmen fortare än man säger ... paxfläkt. Jag har FTX så i vårt badrum så återvinns i alla fall lite av värmen. Jag har till och med stängt av elementet i badrummet då det ändå värms upp till stor del av luft som sugs in utifrån.
Men men, vill man ha golvvärme så ska man självklart skaffa sig det!