D Dilato skrev:
Mitt radiatorvatten är aldrig varmare än 40 grader, normalt är väl runt 35 när det är som kallast.
Mitt hus är byggt i betong så det är svårt att få lokala värmepunkter i golvslingan under klinkersen och golvet tål nog betydligt högre värme än vad pumpen kan leverera.
Då har du för det första ganska kallt radiatorvatten.Det är inte ovanlig om systemet är optimerad för värmepump från början. Klart att med en sån låg framledningstemperatur, kan det funka bra utan shunt.

Man måste dock vara försiktigt med att rekommendera detta till "alla" som ha radiatorer. Har man högtemperatur kanske med fjärvärme, eller bränsle eldat värme källa, så funkar det inte utan shunt.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Raggarbygge Raggarbygge skrev:
Toppen! Tack för svar. Saken är den att badrummet ligger på övervåningen och då undrar vi om vi kan spara in på kostnaden eftersom det inte är på bottenplan och golvet inte lär bli allt för kallt.

Vår hantverkare menar på att det är ”hål i huvudet” att inte ha golvvärme idag. Så därför undrar jag vad folk tycker här.
Jag håller med hantverkarna. Särskilt om ni ska ha klinkers.
Jag provade att gå på mitt klinkergolv på våning 2 helt utan golvvärme och det var inte särskilt behagligt. Så tesen om att det känns bättre för det är en våning upp kan jag motsäga.
Snåla aldrig in på badrum är mitt stalltips.

• Haha
Raggarbygge
  • Laddar…
Raggarbygge Raggarbygge skrev:
Nej, det är renoverat på 70-talet. Så det är gammal plastmatta idag. Smart med timer! Vad är det för termostat?
Ja då är det ju svårare att gissa hur kallt det blir utan golvvärme. Klinkers känns iallafall betydligt kallare än plastmatta.

Termostaten är av märket Raychem och ser ut såhär. Den har touchskärm och jag har för mig att man kan styra den från någon app också. Jag gillar att den visar klockan 🙂

Termostat från Raychem med touchskärm visar temperatur 18.2°C och klockslag 09:56 i ett badrum, styrbar via app.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
mrsnhp mrsnhp skrev:
Jag gillar att den visar klockan
Och jag gillar inte att ha en massa klockor i diverse manicker som går fel och måste ställas in, i varje fall avseende sommar-/vintertid. Ofta är dessutom inställningen så pass komplicerad att man misslyckas utan den förkomna manualen...

Men visst, synkar de mot någon timeserver och garanterat alltid går rätt så varför inte.

Men smaken är som baken...

Alfredo Alfredo skrev:
Och jag gillar inte att ha en massa klockor i diverse manicker som går fel och måste ställas in, i varje fall avseende sommar-/vintertid. Ofta är dessutom inställningen så pass komplicerad att man misslyckas utan den förkomna manualen...

Men visst, synkar de mot någon timeserver och garanterat alltid går rätt så varför inte.

Men smaken är som baken...
Den är kopplad till wifi och ställer sig automatiskt.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Sambons päron skippade golvvärme när de renoverade sitt. De har överlevt.

mrsnhp mrsnhp skrev:
Den är kopplad till wifi och ställer sig automatiskt.
Sådana klockor är välkomna hem till mig. 😀

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Visst är det tjusigt med de reglerfunktioner, klockar osv, men var medveten att golvvärme är ett väldgit trögt system. Det tar minst 2t efter man har slagit på värme tills det kommer något värme i golvet. Räkna med att trögheten ligger på 5-8t från att man ändrar värden tills regleringen kommer se någon skillnad. Finns olika system här med. De flesta elgolvvärme har en givare direkt i golvet och reglerar golvtemperatur. Vattenburna system som har en aktiv reglerfunktion jobbar oftast med en givare som kännar av lufftemperaturen där givaren sitter. Då kommer det ta ännu mer tid innan det blir nån skillnad efter man ändrar värde. Men man kan också göra det väldigt enkelt om man har en värmepump som styr framledningstemperatur. Då ställer man bara in en statisk flödebegränsning så att slingan följer efter värmepumpans styrning.

Egentligen tillför det inte heller så mycket med funktioner som begränsar värme nattetid.

Sätter du en IR värme eller som man för i tiden in Holland hade, en gasolkamin, då kommer värmen nästan direkt. Samma gäller givetvis elradiatorer.

Bra att vara medveten om den tröga karaktären. Funkar också bara i en välisolerad bostad. Annar elar man visst för kråkorna och är det bättre att bara elda när man behöver och låta det vara kallt annars.

• Gilla
Raggarbygge
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Sådana klockor är välkomna hem till mig. 😀
Jag tror att den enda klockan vi har som behöver ställas är den i bilen. Den drar sig dessutom så den går nästan alltid fel. Alla andra klockor går på radio eller internet.

Det som däremot stör mig är all mjukvara och firmware som måste uppdateras på alla dessa uppkopplade manicker, för att inte tala om alla appar som hör till. Jag vet inte om just termostaten har behövt någon uppdatering (det är maken som sköter sånt), men jag tror att appen som styr den har uppdaterats eftersom jag är utloggad från den. Jag har ingen aning om användarnamn och lösenord, måste fråga maken.

Jag vet inte ens om det är just den appen som styr termostaten, men ingen av de andra styr-apparna jag har ser ut att göra det. Tur att den går att styra från touchskärmen.

BirgitS
M mpostma skrev:
Visst är det tjusigt med de reglerfunktioner, klockar osv, men var medveten att golvvärme är ett väldgit trögt system. Det tar minst 2t efter man har slagit på värme tills man börja känna att golvet bli någorlunda varm. Räkna med att trögheten ligger på 5-8t från att man ändrar värden tills regleringen kommer se någon skillnad.
Om man då tar mitt badrumsgolv som jag skrev om tidigare så brukar vi sätta på elgolvvärmen för fullt efter en storstädning när hela golvet är blött. Efter 1 timme så stänger vi av den och då är golvet definitivt uppvärmt och allt vatten har torkat. Golvet är ju redan 20 grader när värmen sätts på så det behövs inte så mycket extra värmetillskott.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M mpostma skrev:
Visst är det tjusigt med de reglerfunktioner, klockar osv, men var medveten att golvvärme är ett väldgit trögt system. Det tar minst 2t efter man har slagit på värme tills det kommer något värme i golvet. Räkna med att trögheten ligger på 5-8t från att man ändrar värden tills regleringen kommer se någon skillnad. Finns olika system här med. De flesta elgolvvärme har en givare direkt i golvet och reglerar golvtemperatur. Vattenburna system som har en aktiv reglerfunktion jobbar oftast med en givare som kännar av lufftemperaturen där givaren sitter. Då kommer det ta ännu mer tid innan det blir nån skillnad efter man ändrar värde. Men man kan också göra det väldigt enkelt om man har en värmepump som styr framledningstemperatur. Då ställer man bara in en statisk flödebegränsning så att slingan följer efter värmepumpans styrning.

Egentligen tillför det inte heller så mycket med funktioner som begränsar värme nattetid.

Sätter du en IR värme eller som man för i tiden in Holland hade, en gasolkamin, då kommer värmen nästan direkt. Samma gäller givetvis elradiatorer.

Bra att vara medveten om den tröga karaktären. Funkar också bara i en välisolerad bostad. Annar elar man visst för kråkorna och är det bättre att bara elda när man behöver och låta det vara kallt annars.
Vårt golv med elgolvvärme blir varmt ganska snabbt. Visserligen har vi bara ett par graders skillnad på det på natten och dagen, men inte tar det två timmar för golvet att värmas upp.

Sen värmer vi ju inte själva rummet med golvvärmen. Rummet värms av handdukstork med vattenburen värme. Golvvärmen är bara till för att golvet inte ska vara 16 grader, vilket det av obegriplig anledning annars är vintertid trots att luften är 20-22 grader och källaren under är 17-18 grader. Jag tycker att det har varit en bra kombo.

Gasolkamin eller IR i badrummet känns minst sagt opraktiskt och inte alls bra ut säkerhetssynpunkt.

BirgitS
mrsnhp mrsnhp skrev:
Jag vet inte ens om det är just den appen som styr termostaten, men ingen av de andra styr-apparna jag har ser ut att göra det
Har nog samma Raychem-termostat och ikonen är en röd fyrkant med en fot som är på väg ner mot 3 streck som nog symboliserar ett golv.

• Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om man då tar mitt badrumsgolv som jag skrev om tidigare så brukar vi sätta på elgolvvärmen för fullt efter en storstädning när hela golvet är blött. Efter 1 timme så stänger vi av den och då är golvet definitivt uppvärmt och allt vatten har torkat. Golvet är ju redan 20 grader när värmen sätts på så det behövs inte så mycket extra värmetillskott.
Det kan jag tro. I mitt badrum har jag en elslinga. Det ligger i en tunnt lager flyttspackel ovanpå spånskiva och under kakel på övervåningen. Så det gär hyfsad fort där. Inom en timme märker man definitivt skillnaden.

Men har du lagt det i en tjock betongplatta, isolerad på frigolit då kommer det nog ta mer tid innan du märker av. För att golvet skulle buffra väldigt mycket energi.

Även på nedervåningen där jag har vattenburen golvvärme på nivellgolv under parkett och i hallen under kakel går det mycket trögare. Det är ju där också för att framledningstemperaturen styrs huvudsakligen av värmepumpen, så man får oftast inte så mycket värme.

Viktigt att vara medveten om skillnaderna så man tar rätt beslut.

BirgitS BirgitS skrev:
Har nog samma Raychem-termostat och ikonen är en röd fyrkant med en fot som är på väg ner mot 3 streck som nog symboliserar ett golv.
Nån sån app har jag inte, så jag har kanske inte ens installerat den 😄 Maken har alla, så jag installerar bara dem jag faktiskt använder.

S
D Dilato skrev:
Jag har radiatorer i hela huset inkl badrummet men också golvvärme i badrummet.

Där sitter en enkel vridventil som reglerar mängden/flödet av varmvatten i slingan, ingen termostat alls
Det funkar klockrent.
Det kan såklart funka om du har ett system som från början är designat för värmepump. Då har man vanligen stora termostater så att man kan hålla låg temp i slingan för att få högt COP på pumpen.
Men det gäller inte för alla.
Förra stället jag bodde så hade tidigare ägare lagt vattenburen golvvärme i badrummet och det systemet var fjärrvärme i ett radhus från 1948. Dvs rätt hg framledningstemp.
Följden var att så lite som att bara vrida vredet några grader (mindre än 1/10 varv) gjorde skillnad från att värmen var helt av till att det blev över 30 grader i badrummet och obehagligt varmt på golvet.
Det var så svårt att reglera in att jag helt enkelt nöjde mig med att det inte var olidligt varmt i badrummet eftersom minsta lilla antydan till att vrida på ratten resulterade i iskallt golv istället.

Dvs det fungerar långt ifrån överallt. Den stora majoriteten av de som har radiatorer har system som är avsedda för avsevärt högre framledningstemp än du har och då blir det enormt svårt att reglera in så att det blir bra temp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.