Vi ska renovera badrummet i vårt hus från 1920. En diskussion som kommit upp är uppvärmningen då vi har direktverkande el. Badrummet är på 12kvm och det har tidigare värmts upp med radiator. Nu diskuterar vi om man ska lägga golvvärme och ha kvar radiatorn som backup då den sitter under ett mindre takfönster. Vi har direktverkande el idag och kommer med största sannolikhet konvertera till bergvärme i framtiden. Om vi lägger golvvärme så lägger vi slang för vattenburet och golvvärme med el som vi kan använda till konverteringen.

Vad gör folk idag? Kostar det mer med golvvärme med el vs radiator?

J
Det brukar sägas att i ett litet utrymme med klinker kan man vilja ha värme på även på sommarhalvåret och elkostnad blir inte så hög varför elgolv ändå kan vara vettigt. Gissar nya hus drar separata slangar och termostat i varje rum och då kan nog vatten vara bättre.

• Gilla
erling.andersson och 1 till
  • Laddar…
J
Elradiator eller elgolvvärme går, teoretiskt enl termodynamikens lagar, på ett ut. Men i praktiken kommer man önska ha olika värme med olika system och att man kan få förluster tex genom ett oisolerat golv. Men grovt är det nog lika, möjligen att golvvärme kan ställas lite lägre.

Vattenburet med värmepump blir va 1/3 av kostnaden för el, både för golv eller radiatorer.

• Gilla
mrbackstrom och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Elradiator eller elgolvvärme går, teoretiskt enl termodynamikens lagar, på ett ut. Men i praktiken kommer man önska ha olika värme med olika system och att man kan få förluster tex genom ett oisolerat golv. Men grovt är det nog lika, möjligen att golvvärme kan ställas lite lägre.

Vattenburet med värmepump blir va 1/3 av kostnaden för el, både för golv eller radiatorer.
Toppen! Tack för svar. Saken är den att badrummet ligger på övervåningen och då undrar vi om vi kan spara in på kostnaden eftersom det inte är på bottenplan och golvet inte lär bli allt för kallt.

Vår hantverkare menar på att det är ”hål i huvudet” att inte ha golvvärme idag. Så därför undrar jag vad folk tycker här.

• Gilla
loriculus
  • Laddar…
BirgitS
Vi har golvvärme i badrummet, som är helt omgivet av andra varma rum, men den används väldigt sällan, i princip bara för att torka upp golvet fortare efter storrengöring. Uppvärmning av rummet, så att det är någon grad varmare än andra rum, sker med en handdukstork som värms med radiatorvattnet. Vi använder ju tofflor för att inte få kalla fötter i alla andra rum under vinterhalvåret så på det sättet behövs inte golvvärmen. I duschen blir ju golvet varmt på några sekunder.

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
H
BirgitS BirgitS skrev:
Vi har golvvärme i badrummet, som är helt omgivet av andra varma rum, men den används väldigt sällan, i princip bara för att torka upp golvet fortare efter storrengöring. Uppvärmning av rummet, så att det är någon grad varmare än andra rum, sker med en handdukstork som värms med radiatorvattnet. Vi använder ju tofflor för att inte få kalla fötter i alla andra rum under vinterhalvåret så på det sättet behövs inte golvvärmen. I duschen blir ju golvet varmt på några sekunder.
Håller med, vi har samma system. Kan vara dock vara lite skönt att med varmt under fötterna. Vi har stengranit på golvet. Men absolut inte nödvändigt med värme på golvet.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag som har en gammal kåk med radiatorer förutom farstukvist å badrum tycker det är såå skönt att gå in i badrum barfota å känna värmen under fötterna. Har man chansen att dra för golvvärme så tycker jag man ska göra det. Komma på det senare när badrummet är gjort känns ju sådär. Sen så tycker jag att om du funderar på att konvertera till vattenburet så ska du slänga ner slang för det

• Gilla
LenaKristensson och 1 till
  • Laddar…
J
Raggarbygge Raggarbygge skrev:
Toppen! Tack för svar. Saken är den att badrummet ligger på övervåningen och då undrar vi om vi kan spara in på kostnaden eftersom det inte är på bottenplan och golvet inte lär bli allt för kallt.

Vår hantverkare menar på att det är ”hål i huvudet” att inte ha golvvärme idag. Så därför undrar jag vad folk tycker här.
Elvärme i golvet är inte dyrt att lägga in och är det mitt i kåken blir ju elvärmen bara för att golvet inte ska kännas kallt. Tror det är värt den kostnaden (dvs el) men kanske inte att dra separata slangar (vatten) till badrummet i ett gammalt hus - estetik och svårt att dra snyggt talar för el. Men driften blir helt klart dyrare den dag ni monterar bergvärme att fortfarande köra el I golvet. Men 12kvm tycker jag inte är så stort att man ska vara orolig.

• Gilla
Raggarbygge
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Absolut dumsnålt att inte lägga in elektrisk golvvärme speciellt då det är en ovanvåning och det inte kommer att vara några förluster nedåt på samma sätt som det kan bli i en dåligt isolerad betongplatta.

Kostnaden för att lägga in den är försumbar i ett badrumsprojekt då man ändå måste flytspackla för att skapa fall etc.
Alltså blir merkostnaden bara för slingan och termostaten samt 2h för elektrikern typ. (ca.7000kr)

Fördelen är att det torkar upp bättre i badrummet med golvvärme kontra radiator.

Vattenburen golvvärme blir betydligt kostsammare att installera i ett så litet utrymme på en ovanvånig så det hade jag inte ens tänkt tanken på för det kommer aldrig löna sig kontra elektrisk golvvärme.

• Gilla
il_duce och 12 till
  • Laddar…
J
...och fördelen el är som sagt att i gamla hus brukar installationen av vattenburen värme inte gå att separera från övriga systemet, så med vatten i golvet så kommer golvet vara kallt den del av året man inte behöver värme... Med el kan man ha varmt golv även sommaren, för att tex torka golvet eller bara för att man vill slippa gå på kall klinker. Fördel el för så litet utrymme i gammalt hus.

• Gilla
Raggarbygge och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla bra svar! Första gången jag postar här så väldigt roligt med en så engagerad community.

En ny tanke, ofta så har eldriven golvvärme en garanti på cirka 10 år. Badrummen håller ju i regel en bra bit längre än det. Har någon här erfarenhet av reparation av gammal golvvärme? Om den slutar fungera, lämnar man den då bara eller blir det att bila upp golv och allt och göra nytt?

Tack för alla bra svar! Första gången jag postar här så väldigt roligt med en så engagerad community.

En ny tanke, ofta så har eldriven golvvärme en garanti på cirka 10 år. Badrummen håller ju i regel en bra bit längre än det. Har någon här erfarenhet av reparation av gammal golvvärme? Om den slutar fungera, lämnar man den då bara eller blir det att bila upp golv och allt och göra nytt?
Brukar sällan vara slingan som ger upp om det är korrekt lagt. Termostaten eller givaren är det som brukar kunna lägga av. Termostaten är enkel att byta och givaren lägger man i slang så den går att dra upp och byta.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
R Robert-san01 skrev:
Brukar sällan vara slingan som ger upp om det är korrekt lagt. Termostaten eller givaren är det som brukar kunna lägga av. Termostaten är enkel att byta och givaren lägger man i slang så den går att dra upp och byta.
Bra tips är att använda vanlig 16mm flexslang till givarkabeln istället för den tunna svarta som brukar följa med för den kan ställa till problem vid byte av givaren.

• Gilla
Raggarbygge och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
En fråga för @yonna som väl råkade ut för ovanstående.

• Gilla
Raggarbygge
  • Laddar…
Jag hag själv haft kanske samma dilemma. Dock ett litet badrum på övervåningen. Gränser mot en ytterväg med 1.6 löpmeter väggyta. Sedan givetvis takyta mot vind.

Jag har vattenbure värme i huset med bergvärme och det hade varit bra att kunna använda det. Problemet ör dock installationskostnaden isf. En avstickare hade krävt en separat shunt, ett vattensäker skåp och då hade man bara haft värme "vintertid". Dvs när inte bvp går in i sommarläge. Installationskostnaden hade blivit runt 30.000 extrapris.

Så jag valde en elektriskt slinga. Om man tänker kwh per m3 hus, då blir kostnaden per år inte så hög ens om man bara värmer upp med direktverkande el (som elektrisk golvvärme är). Akta dock att detta bara fungerar om man sedan sätter golvvärme på en måttlig temperatur. Ösar du på med onödig vörme, då går det givetvis fort med elräkningen. Jag har den på 25 graden (dvs enligt givaren i govlet, inte lufftemperaturen). Det ger en lufftemperatur på runt 22-23 grader. Det gör att golvet känns ljummet på fötterna och vatten dunstrar bort fort efter man tagit en dusch.

Visst är det inte lika ekonomiskt att värma upp med direktverkande el, men man kommer aldrig att tjäna tillbaka. Amorteringen på investeringen över 30 år (livslängd av badrumsinstallationen) blir högre än den ökade elkostnaden.

Man kanske kan räkna hem det om man planerar samtidigt golvvärme i flera rum och man ändå ska ha en fördelare för alla rum.

Nackdel med att man inte hade får värme sommartid kanske är inte så stor. Nu på sommaren går ändå inte den elektriska golvvärmen på, för att golvet värms ändå upp av hussstommen vilket är över 25 grader större delen av sommaren. Vid några tillfälle kom den upp till 27 grader.

Jag har varit osäker och kännde att jag verkligen vilja ha vattenburen golvvärme, men så i efterhand fungerar det bra med elektrisk. Räkna på det, så ser man.

Givetvis är det svårt att exact beräkna, men om du tänkar på all uppvärmd yta (även biyta) och tar den totalen. Sedan kan du bestämma vilken andel badrumet har i uppvärmningskostnaden. Konverterar med en factor 3 om du går från vattenburen från bvp till direktverkeande el för badrummet och sätt en kostnad per år eller äver 30 år. för den merförbrukning den skapar.

• Gilla
Mathildatiger och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.