Hon borde bara låta det vara.
Om han drar det inför tinget med en stämning för ett så litet belopp hade jag, om jag varit kvinna, sagt att det var pengar jag fick för diverse sex, då är det ju han som blir åtalad i stället och hon går fri.

Fult spel men om någon fulspelar mig så fulspelar jag tillbaka.
Jag har blivit blåst som naiv svensk man massor av gånger men aldrig ens funderat på att gå till myndigheter. Jag tror inte en snubbe som denna skulle dra det juridiskt.

Blocka och glöm är mitt råd.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Stonez Stonez skrev:
Vi skapade ett konto som båda har tillgång till dit pension/lön går så att båda lätt kan föra över till sina debitkort efter behov. Smidigt, men kräver stt man litar 100% på varandra.
Vi har ett gemensamt som var tänkt för sådant. Men blev endast att de används till räkningar, jag har en stående överföring dit. Är just att gå in och föra över pengar till sitt betalkonto hon inte gör regelbundet utan vid behov, och då blir de ofta smidigare med att fråga mig om en swisch än böka sig in på bankenshemsida. Hon borde kanske skaffa en app så de går smidigt men behovet har inte funnits. Jag hoppas vi ska hålla ihop och inte slösa bort pengarna för mycket (hon är nog mer sparsam) så jag betalar nog de mesta och hons pengar åker in till spara. Tar de slut så löser vi de förhoppningsvis så bägge är nöjda, men att jag får ut så jag klarar mig är jag övertygad om. Gemensamt kort kopplat till samma konto hade varit det bästa men eftersom de kostar extra har jag aldrig brytt mig om det.

OlssonX OlssonX skrev:
Självklart ger hon tillbaka pengarna om hon vill bli av med killen istället för att leverera.
Att ta emot var fel från början, vad hans avsikt än var.
Det finns inget som heter gratis lunch. Varken för kvinnor eller män.
Inte svårare än så.
Det är väl inget konstigt att man ger varandra pengar i en relation? Särskilt inte om inkomsten skiljer. Det är inget som kan krävas tillbaka efterhand.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
F fikonstina skrev:
Undrar om jag gav fel råd till en 20 årig tjej på mitt tillfälliga jobb. Kommer inte träffa henne något mera och har jobbat med henne kanske 8 dagar. Hon verkar jätte ärlig, kan inte tro att hon ljuger.

Hon berättade för mig (tant på 55 år :D) att hon gjorde slut med en kille ca 30 årsålder för 6 månader sedan. När de var ihop så insisterade han hela tiden på att ge henne pengar. Hon ville inte och sa ifrån rejält men efterhand så gav hon efter för det blev så bråkigt och tog emot pengar via Swish. ca 10 000. Nu kräver han tillbaka pengarna som enligt honom var lån.

För mig låter det som att han är en person som vill kontrollera henne och därmed psykisk misshandel . Om hon ger tillbaka pengar (hon har nog inga) så kanske det inte slutar där. Kontrollen kräver mer & mer.

Nu hemma när jag googlar verkar det som att mottageren av gåva måste bevisa att det inte är lån. Någon som har kunskap erfarenhet här?

Mitt råd till henna var att inte svara på telefon eller sms, blockera. Hon var rädd för att bli polisanmäld. Jag sa att det kan han inte göra, däremot dra henne inför kronofogden men att de inte gör något med en tvistig skuld och att hon då genast skulle kontakta dm och tala om hur det ligger till. Jag rådde henne också till att googla och läsa på om psykisk misshandel för att känna igen sig och veta att hon inte är ensam.
Hmmm, har inga pengar att betala tillbaka…

L lodin92 skrev:
Vi har ett gemensamt som var tänkt för sådant. Men blev endast att de används till räkningar, jag har en stående överföring dit. Är just att gå in och föra över pengar till sitt betalkonto hon inte gör regelbundet utan vid behov, och då blir de ofta smidigare med att fråga mig om en swisch än böka sig in på bankenshemsida. Hon borde kanske skaffa en app så de går smidigt men behovet har inte funnits. Jag hoppas vi ska hålla ihop och inte slösa bort pengarna för mycket (hon är nog mer sparsam) så jag betalar nog de mesta och hons pengar åker in till spara. Tar de slut så löser vi de förhoppningsvis så bägge är nöjda, men att jag får ut så jag klarar mig är jag övertygad om. Gemensamt kort kopplat till samma konto hade varit det bästa men eftersom de kostar extra har jag aldrig brytt mig om det.
I t.ex. Swedbankappen kan man föra över upp till 2000:- om dagen utan inloggning el.dyl. Räkningarna har ett eget konto med stående överföringar och jag har ett kalkylark för våra kostnader sedan 2004(!) så det går att förutse ev. röda siffror i god tid och justera överföringarna. Hustrun är väldigt sparsam, jämfört med mig i.a.f. Vi har dessutom aldrig några större summor på våra kort utan för över vid behov. Fått kortet skimmat en gång, så rätt försiktig.

• Gilla
lodin92
  • Laddar…
Finns säkert olika anledningar att han vill ha tillbaka 10000. Kan handla om att han behövde ”låna” ett konto för att swisha pengar och sedan ”tvätta” pengarna med text lån åter. Ganska vanligt tyvärr.
Känner hon sig pressad så handlar det om brotten ofredande alt olaga hot. Hon är skadelidande och orolig och kan anmäla honom. Hon kan ju berätta för honom att hon ringer polisen om han inte slutar.
ang pengarna är det en civilrättslig process. Han får kräva tillbaka pengarna genom att begära hos Kronofogden om hjälp med indrivning. Kostar en del och han kommer knappast att ta den processen.

Förslag att hon vänder sig till jurist för rådfrågning. Det kostar inget för en stund rådfrågning.

• Gilla
Rob em
  • Laddar…
Tack snälla alla för era tankar i detta. :heart:Jag startade denna fråga eftersom jag var osäker om jag gav rätt råd. Tänker nu att flera svar bekräftar mina råd och det känns bra. Kommer ju inte träffa henne någon fler gång.

Några få svar misstänkliggjorde den 22 åriga tjejen. Vad vet jag... hon kanske är värsta kaninkokerskan.... men om en ung tjej ber en 55 åring om råd och ger detta förtroende måste man väl ändå basera sitt råd och sina tankar på att det hon säger stämmer.

Hoppas ni alla har en fin kväll // Fikonstina:D

• Gilla
YuGi och 8 till
  • Laddar…
M
Alfredo Alfredo skrev:
Under årens lopp har jag lånat och lånat ut småbelopp till bekanta, arbetskamrater, partners med mera med mera, massvis av gånger, lätt hundratals, kanske tusentals. Aldrig någonsin har dock ett skuldebrev varit inblandat. Antingen är mina vanor slappa eller så är det kanske inte så vanligt att skuldebrev upprättas vid lån av denna typ.
Oj då! Jag har aldrig lånat eller lånat ut pengar via Swish. Är du ungdom eller vad föranleder detta lånande av denna magnituden? Ej kritik, bara nyfikenhet. Min son och hans kompisar håller ju på lite så. Mac donalds och nån har inte pengar, dricka på snabbköpet, man lånar några 10'or som sedan swishas tillbaka.

M Markarbetaren skrev:
Oj då! Jag har aldrig lånat eller lånat ut pengar via Swish.
Jag var nog otydlig för jag syftade inte på just Swish utan små privatskulder i största allmänhet. Rena lån via Swish har jag nog heller aldrig varit inblandad i.

M Markarbetaren skrev:
Är du ungdom eller vad föranleder detta lånande av denna magnituden?
I början av perioden "under årens lopp" var jag definitivt ungdom. Idag, kanske femtio år senare, är jag inte det. :)

M Markarbetaren skrev:
Min son och hans kompisar håller ju på lite så. Mac donalds och nån har inte pengar, dricka på snabbköpet, man lånar några 10'or som sedan swishas tillbaka.
Jag det är lite sådana lån jag syftar på. Kusinen köper något åt mig på Biltema när han ändå är där och jag betalar i efterskott. Grannen åker finlandsbåt och kommer hem med öl som jag senare betalar. Arbetskompisen har glömt plånboken så jag betalar hans lunch. Alltså vardagliga korta privatlån vänner emellan som definitivt aldrig föranleder upprättande av skuldebrev.

När jag skrev "kanske tusentals" var det nog en överdrift men två småskulder per år under femtio år ger i alla fall hundra lån och det är antagligen klart fler än så,

• Gilla
Dahlberg68 och 1 till
  • Laddar…
M
Alfredo Alfredo skrev:
Jag var nog otydlig för jag syftade inte på just Swish utan små privatskulder i största allmänhet. Rena lån via Swish har jag nog heller aldrig varit inblandad i.

I början av perioden "under årens lopp" var jag definitivt ungdom. Idag, kanske femtio år senare, är jag inte det. :)

Jag det är lite sådana lån jag syftar på. Kusinen köper något åt mig på Biltema när han ändå är där och jag betalar i efterskott. Grannen åker finlandsbåt och kommer hem med öl som jag senare betalar. Arbetskompisen har glömt plånboken så jag betalar hans lunch. Alltså vardagliga korta privatlån vänner emellan som definitivt aldrig föranleder upprättande av skuldebrev.

När jag skrev "kanske tusentals" var det nog en överdrift men två småskulder per år under femtio år ger i alla fall hundra lån och det är antagligen klart fler än så,
Ha ha, jag målade upp en bild av värsta procentaren. Ja såna där smågrejer känner man ju igen, men jag vet inte om jag själv klassar det som lån om nån bekant handlar till mig när denne besöker nått varuhus som jag ändå behövde något ifrån.

Allmän reflektion.

Om nån vill ge mig pengar så får de det, det ser jag som presenter.
Så har jag fått mina presenter i stora delar av livet (även som barn)

Beloppet är flexibelt.

Presenter ges inte tillbaka och vill någon ha tillbaka presenten är det deras problem.

Och har man dessutom haft ett förhållande (även om det är slut) så är flyttande av pengar sinsemellan inget märkligt. Jag menar min make har ju flyttat mer än så till mig vid köp av vissa gemensamma saker.

Han kan ju inte komma 6 månader efter vi "köpt grejen" och säga att pengarna bara var ett "lån" .. pengarna är ju borta! Som planerat när han gav bort dem..

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Om nån vill ge mig pengar så får de det, det ser jag som presenter.
Och om du för över pengar till någon (inte din make, där gäller specialregler), tycker du då att det borde vara den personens ansvar att bevisa att det var en present eller din sak att bevisa att det var ett lån om ni inte är överens, och i så fall varför?

Och tycker du att ansvaret borde vara detsamma oavsett vem motparten är?

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och om du för över pengar till någon (inte din make, där gäller specialregler), tycker du då att det borde vara den personens ansvar att bevisa att det var en present eller din sak att bevisa att det var ett lån om ni inte är överens, och i så fall varför?

Och tycker du att ansvaret borde vara detsamma oavsett vem motparten är?
Swish i sig är ju ett lustigt område egentligen, det man får in där ses ju alltid som inkomst.. (är ju inte bara en person som blivit av med sina bidrag för att de fått några hundra till mat av mamma via Swish när de inte kunnat handla mat ..). Så eg är det ju bara en inkomst då..

Jag handlar ju på Swish, dvs skickar till företag/okända personer, flera gånger i veckan (mycket sällan i 10 papps klassen dock) och jag säljer ju saker.. så jag får också pengar av helt okända.

Hur ska man egentligen få nån "ordning" på röran av alla pengar som rör sig på kontot.. :thinking:

Har jag skickat över pengarna, så har jag ju gjort det.. oavsett om det var för att betala en resa eller ge en present eller köpa något.

Jag skickar ju inte pengarna "bara för att".. jag har ju ett mål med pengarna.. och det målet har jag ju godkänt själv.. jag tyckte det var "trovärdigt" och litade tillräckligt på det för att skicka pengar...

Om jag swishar en kompis för vi ska åka på semester ihop och hen beslutar sig för att supa upp de pengarna ist, ja då har jag litat på fel person och jag skulle väl be om att få tillbaka pengarna.. men inte räkna med att de kom tillbaka.

Handlar jag på skumma kinaställen/importföretag.. så ger jag aldrig mer pengar än jag kan förlora.. för jag vet att chansen att bli blåst finns. I detta fall skulle jag kunna anmäla företaget, men skulle inte räkna med att få tillbaka något.

Om jag nu skulle låna ut pengar "bara sådär" så är det inte mer pengar än jag har råd att förlora utan att gå under.. men allmänt lånar jag inte ut nån större summa pengar utan skriva papper (likväl som jag inte lånar pengar av andra själv utan att skriva papper.. med info om ev räntor osv! Har fortfarande kvar papper från när jag gick på gymnasiet och ville låna pengar av mina morföräldrar).

Om jag är med o swishar pengar till en present åt någon.. så är det svårt att bevisa att det var till en present (även om jag nu alltid skriver det på swishen, "present till xxx" ) .. men det är ju pengar jag gett bort iaf

Om min kompis sätter in xxxx för att jag fick en spadag i present.. så vet ju kompisen inte om jag gick på spa eller ej (om jag inte säger något).. och oavsett fick jag pengarna i present.. så vill hen ha tillbaka pengarna .. efter några månader ..ja då blir det ju svårt för troligen har jag ju handlat min present.

Hade någon helt okänd skickat pengar till mig, helt utan skäl.. då hade jag dock blivit lite misstänksam! Okända mottagare må vara för de handlar jag ju av.. men då har jag ju som sagt köpt något!

Men om jag inte köpt något och fått pengar av en okänd.. så skulle jag nog försöka ta kontakt med vederbörande.. om det inte lyckades skulle jag nog polisanmäla det, dvs pengarna skulle få sitta där de satt.. tills polisen sagt sitt.

:thinking:

• Gilla
Dahlberg68 och 3 till
  • Laddar…
Det gör ingen skillnad hur du får pengar. Har du pengar så får du inte försörjningsstöd.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Låter som en god och välavvägd riskstrategi, @Snigla, men mer inriktad på att hantera risk än vad tu tycker är rätt eller vad du tror att lagen ger dig för rättigheter. Jag tycker att det är rätt fokus, men det behandlar ju egentligen inte TS fråga.

Jag skulle säga att det nu finns tre olika ordningar:
  • Den gamla analoga med fysiska pengar. Där ska långivaren först bevisa att pengar ens bytt hand, sen följer frågan vem som ska bevisa om det är lån eller gåva, om man alls kommet så långt.
  • Elektronisk överföring mellan främlingar eller vänner. Presumtionen är att det inte är en gåva utan lån eller betalning för något. För att visa på köp bör väl säljaren kunna sannolikgöra det; annars lån. Kanske enklare att sannolikgöra köp till främling än vän.
  • Elektronisk överföring mellan närstående/partners. Presumtion att det är gåva/betalning av andel. Prejudicerande dom finns för sambos.

När går man från vänner till partners? Kan sambodomen tillämpas på andra nära relationer? Det blir lätt att tycka här. Jag tycker som du att man rätt mycket får skylla sig själv om man strör pengar runt omkring sig, men det är inte givet att en domstol skulle hålla med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.