Jag har en bänkdiskmaskin. Men det verkar svårt (och dyrt) att få igång den. Det saknas anslutning på min köksblandare att sätta fast vattenslangen. Bild 1. Går det att köpa en tillsats/adapter till det. Min granne har likadan kran som jag och på hennes finns kopplingen på baksidan. Bild 2

• IMG_1975.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1974.png
    Skapa konto
D Detfunkarinte skrev:
Jag har en bänkdiskmaskin. Men det verkar svårt (och dyrt) att få igång den. Det saknas anslutning på min köksblandare att sätta fast vattenslangen. Bild 1. Går det att köpa en tillsats/adapter till det. Min granne har likadan kran som jag och på hennes finns kopplingen på baksidan. Bild 2
Om du har uttag bakåt på kranen så kan du göra likadant.

Avstängningen finns ju där så bör finnas ett täcklock på baksidan som döljer inkopplingen.
Har du möjlighet att ta ett foto på baksidan.
Kan ju också försöka få fram vad det är för tillverkare och modell på själva kranen så brukar man kunna hitta manualen och gå den vägen.

K Kane skrev:
Om du har uttag bakåt på kranen så kan du göra likadant.
Det förstår jag Det är ju det jag inte har.

Dede77 Dede77 skrev:
Avstängningen finns ju där så bör finnas ett täcklock på baksidan som döljer inkopplingen.
Har du möjlighet att ta ett foto på baksidan.
Kan ju också försöka få fram vad det är för tillverkare och modell på själva kranen så brukar man kunna hitta manualen och gå den vägen.
Det är alldeles blankt och slätt på baksidan. Men kranen är ju i olika skikt med springor emellan. Se min gula markering. Vad kan det tyda på..olika utbytbara delar kanske ?

• IMG_1976.jpeg
    Skapa konto
D Detfunkarinte skrev:
Det är alldeles blankt och slätt på baksidan. Men kranen är ju i olika skikt med springor emellan. Se min gula markering. Vad kan det tyda på..olika utbytbara delar kanske ?
Om det är en FM Mattsson så finns möjligheten kanske, ombyggnad

Eller en ny kran, 9000E

S Stefan1972 skrev:
Om det är en FMM 9000 blandare så tror jag att man ersätter delen där kranen sitter med denna:
[länk]
Bra, repetition är inlärandets moder.....🥸

• Gilla
Detfunkarinte
  • Laddar…
K Kane skrev:
Bra, repetition är inlärandets moder.....🥸
Ditt svar fanns faktiskt inte när jag skrev mitt så även om det skiljer nån minut så fanns det nog ingen möjlighet att inte få det dubbelt..........

• Gilla
Bumlersson
  • Laddar…
Eller så gör du ett hål till och köper en separat avstängning enligt bilden nedan! (det finns andra billigare att välja på också!)
1776933122565.png
Skapa konto

Edit, stavfel!

Hur många anslutningar på kranen har du? Kan vara så att den är förberedd för inkoppling av DM under bänken, dvs du har ett 3:e rör för detta.
Då borde du kunna mickla till en lösning med anslutning vid sidan om kranen.

Ursäkta mitt tidigare inlägg, det är ju en sådan här eller liknande du skall ha!
1776934270786.png
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.