TRJBerg
D Daniel 109 skrev:
Det gör ingen skillnad hur du får pengar. Har du pengar så får du inte försörjningsstöd.
Dvs om det syns att man får pengar.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Du är skyldig att redovisa allt. Det skiljer liksom inte hur du får pengarna.

TRJBerg
D Daniel 109 skrev:
Du är skyldig att redovisa allt. Det skiljer liksom inte hur du får pengarna.
Eeehh. Börjar undra hur du tänker.

D Daniel 109 skrev:
Det gör ingen skillnad hur du får pengar. Har du pengar så får du inte försörjningsstöd.
Men om man blir utbjuden på middag av en kompis och det kostar 200 kr, så betalar ju kompisen maten och så går vi hem…sen är det inget mer med det ?!

Om kompisen swishar in 200 kr på kontot för att jag ska kunna betala maten.. ja då har man fått en ”inkomst” helt plötsligt…

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Åh, en kränkt vit man! Jag trodde inte att ni fanns i verkligheten, jag hade fått uppfattningen att det bara var en internet-myt.
-------------
On topic: Om det verkligen hade varit fråga om lån, hade exet i trådstarten kunnat komma med skuldebrev redan när han swishade över pengarna. Det blir en rejäl uppförsbacke att utan något skriftligt underlag hävda att det var fråga om lån, dessutom när det gått ett halvår.
Smakfullt, får man fråga hur gammal du är eller blir du kränkt så? Nu insinuerar jag förvisso att du skulle var väldigt omogen med min fråga så visst fog för att bli kränkt kanske det finns ändå…

• Gilla
Dahlberg68
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Smakfullt, får man fråga hur gammal du är eller blir du kränkt så? Nu insinuerar jag förvisso att du skulle var väldigt omogen med min fråga så visst fog för att bli kränkt kanske det finns ändå…
...och dessutom är det inte särskilt fantasifullt att använda en persons tänkta ålder för att ogiltigförklara det personen skriver. Kan du inte bättre?

Hur gammal jag är? Hmmm, tillräckligt gammal för att ha plågsamma minnen av ett visst hårmode. Jag har visst sagt till min son "om du skaffar hockeyfrilla gör jag dig arvlös!" ;).
Hur gammal är du själv?

M Markarbetaren skrev:
jag vet inte om jag själv klassar det som lån om nån bekant handlar till mig när denne besöker nått varuhus som jag ändå behövde något ifrån.
Nej terminologin kan nog diskuteras. Rent teoretiskt skulle ju dock någon kunna tycka att ett skuldebrev borde upprättas i fall som dessa och det är ju därifrån diskussionen uppstod.

Nu existerar ju i praktiken skuldebrev aldrig i dessa situationer, lika lite som de i praktiken existerar vid smålån mellan partners.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
är ju inte bara en person som blivit av med sina bidrag för att de fått några hundra till mat av mamma via Swish när de inte kunnat handla mat
Har du några källor på dessa fall för det är nytt för mig att detta förekommer (frekvent)?

Alfredo Alfredo skrev:
Har du några källor på dessa fall för det är nytt för mig att detta förekommer (frekvent)?
Det är nog tyvärr så det fungerar i verkligheten. Alla pengar som rör sig på kontot kan ses som att man har pengar. Soc gör ingen utredning i vad de kommer ifrån och vad syftet är. Nu tror jag inte att det hänger på hundralappar men säg att man hjälper nån med en överföring i slutet av månaden, ett bilköp och det förmedlas 10k så kan det räcka att man anses ha haft 10k på kontot och då kan stöd utgå......Säljer man beg saker och får in pengar så minskar stödet lika mycket. Det är inte så att de sålda sakerna ger nån guldkant på tillvaron. Sånt får man sköta med kontanter isåfall om man är i den sitsen att man har försörjningsstöd.

Om du med ”får” menar att tillåtet så är det fel. Även det ska redovisas. Försörjningsstöd ska bara ger när det är absolut nödvändigt. Har man andra pengar är det inte det.

Ja jag menar ju såklart att man får sköta sånt i det dolda. Såklart "får" man inte.......

S Stefan1972 skrev:
Det är nog tyvärr så det fungerar i verkligheten.
Kanske det men var är källorna jag efterlyste?

S Stefan1972 skrev:
Alla pengar som rör sig på kontot kan ses som att man har pengar. Soc gör ingen utredning i vad de kommer ifrån och vad syftet är.
Men hur får "Soc" reda på det? Kan de bryta banksekretessen? Hur vet de vilka banker de ska begära data ifrån? Tvingas man redovisa kontoutdrag? Varför skulle man då redovisa utdrag från ett konto där det kommit in pengar?

Jag undra helt enkelt hur det faktiskt fungerar rent praktiskt.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Sällar mig till @Alfredos nyfikna sida: men i verkligheten då? Nog råder väl någon form av banksekretess, eller? Ingen säger emot den teoretiska modellen, men har verkligen soc löpande info om bidragstagarnas swishande utan en misstanke om bidragsbrott?

Edit: Följde en av @Sniglas länkar och klickade mig vidare. Där framgick att en kommun begärde ut kontoutdrag direkt av bidragsmottagaren. Ingen rapportering från banken där alltså.

Redigerat:
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Där framgick att en kommun begärde ut kontoutdrag direkt av bidragsmottagaren. Ingen rapportering från banken där alltså.
Så tolkade jag det också. Personligen fattar jag inte riktigt varför man har insättningar från Swish kopplade till ett konto vars kontoutdrag man lämnar ifrån sig. Men det tankesättet kanske inte direkt hedrar mig... :oops:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.