K
140 isolering är ganska mycket. Vi har en osund isolerhets i det här landet..

Hur mycket isolering har ni i väggarna?

K Kallebo skrev:
140 isolering är ganska mycket. Vi har en osund isolerhets i det här landet..

Hur mycket isolering har ni i väggarna?
140 mm.

Här kommer en liten uppdatering.
Jag har nu både skrivit och talat med experterna på Villaägarna. De rekommenderar en fuktprojektering med ett program som heter WUFI och att vi kan göra den själva men att de rekommenderar en konsult till det.
De tror inte det kommer fungera med oljehärdade boarden och den ångbroms vi önskar, framförallt höjer de ett varnande finger för att ha luftspalt alls... Så vi ska göra fuktprojekteringen.

Dessutom anser de att vi bör använda en fuktadaptiv ångspärr istället för ångbroms eller ångspärr, men att vi bör kontakta en byggnadsvårdsintresserad konsult.

• Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
MmeMim MmeMim skrev:
De rekommenderar en fuktprojektering med ett program som heter WUFI och att vi kan göra den själva men att de rekommenderar en konsult till det.
MmeMim MmeMim skrev:
Dessutom anser de att vi bör använda en fuktadaptiv ångspärr istället för ångbroms eller ångspärr, men att vi bör kontakta en byggnadsvårdsintresserad konsult.
Det låter mest som det vanliga nuförtiden:
Skapa konsulttimmar, annonsklick eller vad som helst som genererar inkomster så är du min vän...

Varför inte göra det enkelt? Ångspärr på insidan, enklast tänkbara luftspärr på utsidan. Färdigt!

En liten historia från verkligheten:
En person i närheten av där jag bor byggde nytt, och ville bara ha "naturmaterial".
Så han byggde stommen, satte utegips, glespanel och ytterpanel.
Emellan reglarna på insidan cellulosa-isolering.

Men det dröjde med det inre ytskiktet, vad det nu skulle vara.
Så efter ett år var insidan av utegipsen svartfläckig av mögel, eftersom den fuktiga inneluften hade diffunderat genom cellulosa-isoleringen och fått gipsskivorna att mögla :cry:

• Gilla
Finndjävel
  • Laddar…
K
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Så efter ett år var insidan av utegipsen svartfläckig av mögel, eftersom den fuktiga inneluften hade diffunderat genom cellulosa-isoleringen och fått gipsskivorna att mögla :cry:
Bodde han i huset utan innerbeklädnad?

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det låter mest som det vanliga nuförtiden:
Skapa konsulttimmar, annonsklick eller vad som helst som genererar inkomster så är du min vän...

Varför inte göra det enkelt? Ångspärr på insidan, enklast tänkbara luftspärr på utsidan. Färdigt!

En liten historia från verkligheten:
En person i närheten av där jag bor byggde nytt, och ville bara ha "naturmaterial".
Så han byggde stommen, satte utegips, glespanel och ytterpanel.
Emellan reglarna på insidan cellulosa-isolering.

Men det dröjde med det inre ytskiktet, vad det nu skulle vara.
Det exemplet hade väl inget att göra med att det var ”naturmaterial”? Bara att han började fuktbelasta konstruktionen innan det var färdigt.

Jag upplevde ungefär samma sak när jag byggde veranda. I väntan på fönsterleverans satt det vindduk över hålen på utsidan, innanför det en bit OSB som passade i hålet och sen 70 mm isolering (mineralull som jag hade liggandes). Tror att det stod så i kanske två månader. När jag drog bort isoleringen var OSBn rejält blöt på ytan och hade börjat mögla på sina ställen.

K Kallebo skrev:
Bodde han i huset utan innerbeklädnad?
Ja, periodvis.

Bernieberg Bernieberg skrev:
Det exemplet hade väl inget att göra med att det var ”naturmaterial”?
Nej, inte direkt, men är ett bra exempel på hur det går när man enögt koncentrerar sig på en aspekt (naturmaterial) och blundar för annat viktigt.

K
Bernieberg Bernieberg skrev:
Jag upplevde ungefär samma sak när jag byggde veranda. I väntan på fönsterleverans satt det vindduk över hålen på utsidan, innanför det en bit OSB som passade i hålet och sen 70 mm isolering (mineralull som jag hade liggandes). Tror att det stod så i kanske två månader. När jag drog bort isoleringen var OSBn rejält blöt på ytan och hade börjat mögla på sina ställen.
Det låter ju rätt galet egentligen och måste ju främst bero på att fukten kunde kondensera på den kalla osb-ytan. Hade du vänt på det och haft mineralullen utåt så hade du antagligen klarat dig så länge det inte läckte in vatten från utsidan.

Vi har 80 mm mineralull utanför utegipsen för att inte riskera att en brist i fuktspärren ger ett fuktläkageage som kan kondensera på gipsets insida. Jag tror att det är en bra lösning nu när vi måste tokisolera våra hus..

MmeMim MmeMim skrev:
Jag fårstår inte riktigt värdet 20-70 ks/m(z)? Jag har bara sett sd-värden florera och användas av isoleringsföretaget.

Steg 1 och 2 är ju möjligt, löser isoleringen MEN det känns som att ha köpt en guldtand och sen plättera den med bly. All isolering ligger i berg hemma och väntar på att bli uppsatt och hela bygget står still så det är verkligen frustrerande att vara osäker.
Jag tror att experten som skrev till mig faktiskt hade räknat på just den board som säljs på den företag där just min snickare säger sig ha köpt den. Men allt är ju antaganden. SP var ju en intressant lösning. Just nu gillar jag överkurs.

Men tillbaka till dina fem masonitskivor (som jag inte kommer använda men tack för det praktiska tipset...) Vi bygger ju utifrån förhållandet. Dock har vi läst att det bör vara förhållande 1:10 i snedtak och tak som detta är främst. Däremot undrar jag om jag har förstått det rätt. Det blir väl inte en diffusionsöppen lösning längre?
Från länken: http://www.fuktcentrum.lth.se/verktyg-och-hjaelpmedel/materialegenskaper/omraekning-av-enheter/
"Förhållandet mellan ånggenomgångsmotstånd (Z) och ånggenomsläpplighet (δ) kan beskrivas med nedanstående ekvation där X anger materialets tjockhet (i meter).

Z = X / δ δ = X / Z

Ånggenomgångsmotstånd
Genomgångsmotståndet beskrivs ofta med Sd-värde. Sd-värdet har enheten meter (m) och kan enkelt uttryckt beskrivas som "tjockleken hos det skikt stillastående luft som har samma ånggenomgångsmotstånd som materialet" (δluft =25 10-6 m²/s vid +20°C)."

Masonit, även oljehärdad, släpper igenom fukt, men inte luft. Som illustration kan man tänka sig ett material såsom en masonitskiva, eller gipsskiva. Vad händer om du häller vatten på dem? De kommer att suga åt sig vattnet som tvättsvampar (nästan) och fukten kommer att vandra igenom materialet och det blir fuktfläckar på andra sidan. Helt annorlunda är det med byggplast som inte suger åt sig och får fuktgenomträngning till andra sidan. Alla materialen är vindtäta, under förutsättning att det inte finns några glipor/springor i skarvarna, men endast ett av dem är fukttätt. Två av dem bromsar fukten eftersom väsentligt mindre kommer ut på andra sidan än vad som hälldes på dem.

Sedan är det inte ointressant hur tjocka dessa skikt är. De som inte är helt fukttäta vill säga. Fukten kommer att gå igenom dem, men det tar tid. Ju tjockare mtrl desto längre tid. Dessutom klarar tjocka mtrl att suga åt sig mkt mer vatten innan fukten i ngn nämnvärd mängd penetrerar ut på baksidan. Så, med en konstant hög fuktbelastning hjälper endast ett fukttätt mtrl, men med en varierande fuktbelastning så agerar innerbeklädnaden i viss utsträckning en buffert. Precis psss hygroskopisk isolering (cellulosabaserad).

Drar man detta till sin spets så kan man säga att med plast på insidan så är man helt säker mot fuktskador orsakade av fukt inifrån. Med fuktgenomsläppligt innerskikt så tar man en chans. Att ingen kan säga var gränsen går beror på att det är ett gäng variabler inblandade, och de varierar över tiden och från fall till fall. Dessutom kan konstruktioner och mtrl vara mer eller mindre robusta mot olika avvikelser från det ideala/teoretiska.

Trevlig tråd och framförallt diskussionen kring ångbroms kontra ångspärr.
Låter onödigt med konsulttimmar för beräkningar i Wufi. Detta är något som vi på SIGA gör gratis till våra kunder.

• Gilla
Sylvestris och 2 till
  • Laddar…
J Jonas SIGA skrev:
Trevlig tråd och framförallt diskussionen kring ångbroms kontra ångspärr.
Låter onödigt med konsulttimmar för beräkningar i Wufi. Detta är något som vi på SIGA gör gratis till våra kunder.
Vad är SIGA och hur räknas man som kund. Vi har nu fått nej från alla företag vi kontaktat. Ingen arbetar mot privatpersoner och de som gör det gör inte wufi.

Det är oerhört pressande hur vi ska komma vidare i detta. Allt står still. Alla snickare, elektriker, köksföretaget väntar på att vi ska komma vidare och vi är nu rejält sena och nedstämda över att vi inte kan få några väldigt pålitliga svar från de företag vi ringer. Så det enda kanske är den första tanken: gör om gör rätt.

MmeMim MmeMim skrev:
Vad är SIGA och hur räknas man som kund. Vi har nu fått nej från alla företag vi kontaktat. Ingen arbetar mot privatpersoner och de som gör det gör inte wufi.

Det är oerhört pressande hur vi ska komma vidare i detta. Allt står still. Alla snickare, elektriker, köksföretaget väntar på att vi ska komma vidare och vi är nu rejält sena och nedstämda över att vi inte kan få några väldigt pålitliga svar från de företag vi ringer. Så det enda kanske är den första tanken: gör om gör rätt.
SIGA, vi är ett Schweiziskt företag som producerar produkter för luft och vindtäthet. Omnämns I början av tråden.. Har du möjlighet att skicka över en detaljritning så kan jag titta på en lösning åt er.

• Gilla
Sylvestris
  • Laddar…
Hur gick det? Gjorde ni en utredning?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.