Tänkte återanvända denna tråd för att se om någon mer har gjort ett liknande takbyte.

https://www.byggahus.se/forum/threads/besiktning-efter-takbyte.549066/#post-6595186

Har också samma undertak av masonit som är friskt och är i bra skick enligt hantverkare men har fått olika bud från olika hantverkare.

En säger bytt ut till Råspont och bygg nytt utifrån det och en annan säger behåll och använd en primer ovanpå masoniten så det blir en fräsch yta så att vattnet rinner av lättare så det gjorde i början och sedan bygga ovanpå det med nya pannor, läkt, plåt osv.

Har någon mer gjort det senare alternativet och isåfall vad har resultaten varit? Man sparar ju som sagt en slant på att behålla det befintliga men vill heller inte göra bort mig och ta ett billigt alternativ som kanske inte håller lika länge som att lägga råspont.

Så alla tips och erfarenheter uppskattas, försöker få så mycket information som möjligt som resulterar i ett ordentligt takbyte.

Skickar med lite bilder inifrån vinden också.

Tack på förhand! Vind med takbjälkar och masonit undertak; rummet är rymligt med synliga träbalkar och masonitskivor som täcker golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vindens masonittak med träbalkar, elledningar och mörkbetsade metallfästen, fotograferat som del av ett takbytessamråd.
Skapa konto
Takstolar och masonitundertak inuti en vind, visar träkonstruktionens skick inför ett planerat takbyte.
Skapa konto
Bilden visar ett hus med tegelpannor på taket, en skorsten och ett äldre utseende med trädgård och uteplats i förgrunden.
Skapa konto

J
Finns det någon anledning att inte göra hela taket , istället för att snåla in på undertaket? Ja det är klart att det är en extra kostnad, men på en 25 års period är det kaffepengar.

Nä så är det ju men tänkte om det finns möjlighet att förlänga renoveringsbudgeten lite längre då majoriteten av de inte renoveringar gör jag själv med lite hjälp av bekanta hantverkare men taket känner jag är lite utanför mitt bekvämlighets område.

Men pratade med en byggsäljare som sa att
” har huset haft det systemet i 50 år och det har fungerat så finns det ingen vits med att byta ett fungerande system som har bra ventilation. Men vill man ha ny standard så är det ju med råsponten man gör det men då är det viktigt med att ventilationen anpassas till det nya systemet så att inte skadlig fukt bildas”

Medan en firma säger att det enda som gäller är Råspont och en sa att man kan behålla men behandla det befintliga undertaket och bygga ovanför det.

Tänkte mer att testa tesen för att få mer kött på benen.

Bump

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.