Vi står med en gudarsdyr beställning av diffusionsöppen isolering som anländer nästa vecka och har två frågor som jag nog tror gör denna helgen rätt sömnlös...

1) Vi har betalat snickarna för att bygga luftspalt och noterar nu att det står på isoleringsföretags (Feelingwoods) hemsida att vi inte kan använda härdad oljemasonitskiva i luftspalten för att den blir för diffusionstät. Våra luftspalter är byggda med masonit. Hur ska jag veta vilken typ av masonit jag har? Hur ska jag veta om jag "kan" göra det även om det inte rekommenderas? ("Fråga snickaren" har jag redan provat) Företaget säger: ta diffusionsöppna skivor när jag frågar dem men ingen vägledning ytterligare om masoniten. När jag kollar på bilder på olika masonit är de rätt olika men beijer sa att de var ganska lika...
Biten om masonit står på sidan om att bygga diffusionsöppet utan luftspalt, gäller den då inte för om man bygger med luftspalt?

http://www.feelingwood.se/diffopp_utak.htm
På sidan om att bygga med luftspalt eller utan rekommenderas steicos skivor men de ser ju oxå ut som masonit (eller träfiberskiva som det faktiskt heter).

2) Här satsar vi massa pengar på att välja "rätt" isolering för vårt gamla hus, med teknik och material som vi tror på och plötsligt slår det mig: men tänk om det ligger någon papp utanför luftspalten (mellan sticketaket och betongpannorna) som är jättetät? Då blir det väl inte diffusionsöppet eller är det det som luftspalten jämnar ut och löser åt mig?

• Luftspalt konstruerad med masonitskiva i taket, omgivet av träbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nästa all isolering som används i villor är diffusionsöppen och det är mer eller mindre praxis att använda oljehärdad masonit. Det verkar ju funka.

Det som kan påverka är om man inte har en fuktspärr på insidan som inte är markant tätare än masoniten.

Har du pärt på taket och inte planerar att byta den behövs ingen luftspalt.

D Daniel 109 skrev:
Nästa all isolering som används i villor är diffusionsöppen och det är mer eller mindre praxis att använda oljehärdad masonit. Det verkar ju funka.
Enligt säljare och byggföretag tycks nästan bara diffusionstät isolering användas, men det kanske är själva byggsystemet som är diffusionsöppet, inte bara just isoleringen, my bad isf. Då menar jag att vi köpt isolering och ska bygga diffusionsöppet vilket enligt tillverkarna inte fungerar med oljehärdad board.

Nä. Isoleringen är normalt sett öppen. Men tystemet bygger normalt sett på ett tätt skikt på insidan. Jag håller med om att en oljehärdad board nog är för tät om det inte är tätt på insidan.

• Gilla
ryzzew och 1 till
  • Laddar…
Vanlig billig masonit är inte oljehärdad. Oljehärdad används bara som ren ersättning av råspont och papp.

• Gilla
MmeMim
  • Laddar…
F Fixar_Krille skrev:
Vanlig billig masonit är inte oljehärdad. Oljehärdad används bara som ren ersättning av råspont och papp.
Jag har varit på Beijer och pratat med dem och hade då med mig en bit av vår masonit. De hävdar att det är en lack/oljeboard som vi har satt upp.

Jag ser ingen annan lösning än att plocka ner all masonit och byta ut den? Det kan ju förstås göras någorlunda enkelt när man ser hur snickarna har gjort det så kan man bara göra likadana bitar och sätta på samma ställen i varje fack. Men tid... men det känns som mer pengar i sjön om vi inte gör rätt med isoleringen...

Vet inte vilken yta det är men det är nog ett mycket större jobb än vad du tror. Jag hade satt diffusions plast invändigt istället.

Det fukttätaste skiktet ska sitta innerst och sedan ska varje tätskikt vara öppnare och öppnare. Oljehärdad board är förmodligen i tätaste laget. Plast, som är helt diffusionstätt, på insidan kan fungera iom att det är ännu tätare än oljeboard, men det förutsätter att ni får plastskiktet helt tätt utan glipor där fuktig inomhusluft kan ta sig ut i taket. Det är det som är det rent praktiska problemet med plast i gamla hus. Det är ruskigt svårt att lyckas få tätskiktet helt tätt. T ex kan inomhusluft ta sig upp in bakom plasten från väggarna i nedervån.

Så tyvärr är väl det säkraste tipset att göra om med skivor som är mer fuktgenomsläppliga. De bör vara 5-10 ggr mer fuktgenomsläppliga än den innersta fuktspärren, vad ni nu tänkt använda.

• Gilla
MmeMim
  • Laddar…
Iomed att yttertaket inte ät tätt behövs inte någon luftspalt.

F Fixar_Krille skrev:
Vet inte vilken yta det är men det är nog ett mycket större jobb än vad du tror. Jag hade satt diffusions plast invändigt istället.
Gör vi så är alla pengar i sjön för då kunde vi lika väl isolerat med något billigt material.

D Daniel 109 skrev:
Iomed att yttertaket inte ät tätt behövs inte någon luftspalt.
Jag vet, men nu har vi en. Dock vet vi ju inte om det sitter någon supertät väv mellan sticketaket och betongpannorna man la på vid förra takbytet, då är det bra med en luftspalt även om jag kanske inte behövde den. :/.

Oldboy Oldboy skrev:
Det fukttätaste skiktet ska sitta innerst och sedan ska varje tätskikt vara öppnare och öppnare. Oljehärdad board är förmodligen i tätaste laget. Plast, som är helt diffusionstätt, på insidan kan fungera iom att det är ännu tätare än oljeboard, men det förutsätter att ni får plastskiktet helt tätt utan glipor där fuktig inomhusluft kan ta sig ut i taket. Det är det som är det rent praktiska problemet med plast i gamla hus. Det är ruskigt svårt att lyckas få tätskiktet helt tätt. T ex kan inomhusluft ta sig upp in bakom plasten från väggarna i nedervån.

Så tyvärr är väl det säkraste tipset att göra om med skivor som är mer fuktgenomsläppliga. De bör vara 5-10 ggr mer fuktgenomsläppliga än den innersta fuktspärren, vad ni nu tänkt använda.
Precis, så vad gör jag nu? Svärfar frågade om vi inte kunde göra hål i masoniten och klä in hålen med öppnare material (fukten färdas ju faktiskt uppåt i isoleringen har jag för mig) och snickaren har ju haft oss att såga hål genom de tvärreglar som hindrar i luftspalten.

Vi hade en liknande situation, och efter att ha kollat upp ånggenomgångsmotståndet för den oljehärdade masoniten och ångbromsen (från T-emballage i mitt fall) kände vi att det var ok med oljehärdad. Skillnaden mellan de två var på gränsen till för liten, men tillräckligt bra för att jag skulle känna mig trygg i den lösningen trots att det strikt sett verkligen emot tillverkarens rekommendationer, då de också endast gick i god för icke oljehärdad board.

• Gilla
MmeMim
  • Laddar…
Jag skulle förresten vara försiktig med att ta hål i masoniten, det skulle ju kunna innebära att ev. vatten som rinner i luftspalten (pga storm, kondens, läcka eller likande) skulle kunna ta sig in i isoleringen den vägen, även om det är I genast igen med ett annat material.

• Gilla
MmeMim
  • Laddar…
A arkTecko skrev:
Vi hade en liknande situation, och efter att ha kollat upp ånggenomgångsmotståndet för den oljehärdade masoniten och ångbromsen (från T-emballage i mitt fall) kände vi att det var ok med oljehärdad. Skillnaden mellan de två var på gränsen till för liten, men tillräckligt bra för att jag skulle känna mig trygg i den lösningen trots att det strikt sett verkligen emot tillverkarens rekommendationer, då de också endast gick i god för icke oljehärdad board.
Byggde ni oxå diffusionsöppet? Verkar som att det finns ångbromsar till mineralull med? trodde bara det var till cellulosa (hygroskopiska material).
Jag letar och letar men hur kollar jag upp sd-värdet / ånggenomgångsmotståndet? Hittar några trådar där folk skriver att de tittat i tabeller men jag kan inte hitta det. Vad och hur fick du fram ett värde på din oljehärdade masonit?

Jag tänker att en lösning vore om man skulle välja en tätare (men diffusionsöppen) eller någon form av dubbel ångbroms för att bättra på sitt resultat kanske?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.