Byggahus.se

Marines tråd om den lagom lilla plan och rikthyveln.

1. M
    Medlem Nivå 4
    Ja, det är en färg med anor.
    Eftersom Volvo använder den nu så kan man hitta den överallt och från olika leverantörer med olika egenskaper och den har liknande nyans som du tänkt på.

2. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 19
    Vi får se, det står trots allt en SAAB på uppfarten ;)

Duvblå som @Frustrator föreslog kan också vara en lämplig kandidat.

3. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 19
    Sitter för övrigt och funderar på om jag råkat kontaminera syran, får en kopparfärgad beläggning på stålet nu :thinking:

Igår fortsatte groggandet, en laddning delar till tvättades av och smordes in.
    Nu är det cuttern och alla stora delar kvar, får nog hitta på en annan lösning än bad där tror jag.

Hann också demontera elen, och så hittade jag hur de i schemat till RP25/36 löst motorbromsen.

4. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 19
  5. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 19
    Gav mig idag i kast med att göra rent de plana ytorna.

Kan ha gått hårt fram genom att köra outspädd fosforsyra och använda stålborste, för där är inte mycket räfflor kvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20191027_193031.jpg

Innan dess möblerade jag om eftersom hyveln nu är "bärbar", så nu kan det stå smidigare till när jag bygger ihop den igen.

IMG_20191027_193042.jpg

Får dock först göra dendär rulldelen som jag snart borde funderat klart på. :thinking:

6. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 19
    Nu har jag snart funderat klart på rulldelen, ska bara komma fram till lämpliga skruv som ska förbinda de rörliga delarna. Någon som vet var jag kan hitta korta ansatsskruv/passkruv? (8-10mm i diameter, 5-10mm lång "axel" samt relativt låg skalle <5mm )

Har också provmålat lite bitar:
    IMG_20191106_200218.jpg

Inser att det blir ganska likt Hammer :thinking: Eller axminsters egna.

Sedan har jag fortsatt rengöra delarna, tvättade insidan av gavlarna med T-röd och hittade mer sprickor.
    Den har nästan garanterat varit med om att ett stål släppt, som @ceson skrev.
    Det järn som går parallellt med cuttern har en fin fasning. Även spånutsugen har ett fint jack samt är tilltryckt på ett antal ställen där den pressats mot hyveln.
    IMG_20191106_204227.jpg

Har fortfarande inte bestämt mig för om jag ska hitta någon som kan laga det eller bara måla över det och hoppas på att det håller. Kommer materialet slå sig om man hittar någon som kan bronslöda det? Och känner ni till någon i Skåne som kan sånt?

7. R
    Lösvirkesbyggare · Nivå 12
  8. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 19
    Fast Sawstop har tydligen lyckats hitta några som är kortare om de kan bulta ihop 1/4" med sådana =)
    (Jag har också hittat som kan göra till mig för ca 150kr skruven, vilket inte är aktuellt när jag behöver 12st.)

9. R
    Lösvirkesbyggare · Nivå 12
    Hur skall skruven se ut? Har du någon skiss med skruv och det som skall fästas ihop? Man kan ju "palla" med några brickor om ansatsen är för lång.

10. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 19
    Ska se om jag lyckas knåpa ihop en bild ikväll, din kommentar fick mig att tänka till, kanske går att få ihop med de långa ändå.

11. nanowire
    Hobbysnickare · Nivå 18
    Har du haft med några mässingsbrickor eller foder i badet kanske?

12. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 19
    Ja, jag tror de hamnade i det badet iaf.

13. nanowire
    Hobbysnickare · Nivå 18
    Det är inte helt lätt att se omfattningen av alla sprickor och deras djup men vore det jag skulle jag satsa på att tiglöda ihop några strategiskt viktiga punkter med kiselkopparlod. Har du bara tillgång till en svets som kan det (en enkel DC-tig med argon) tycker jag du ska prova nu när du har den isär.
    https://www.byggahus.se/forum/threa...-metallbearbetning.285694/page-2#post-3359657

• Laddar…
  14. nanowire
    Hobbysnickare · Nivå 18
    Det förklarar saken, delarna är nu pläterade med koppar vilket inte kommer att påverka funktionen.

• Laddar…