Ett litet kvällsryck.
154/220kg monterade.
Matarverksmotor och planbord monterad, samt flexrören för elen.
ZXF6qlozjRLknPObmQxgK5fxSsSQfc4pgTwIGnf75mgyODdwxJkHC-FhDERhjggwsA41LdOQ0KmW7WQhO4r5LOItP7SqFZBqi6eQtp63Sw0QFuSTpMFnqJsg-4BTDO5LJK0wWddJ1r3G7XlqPCd7sA5PRibTwBRFy-_smKG9qJfJWmQ1ObKl9Cz1dcHh0Z_N_Dgo9EOpeF6JaKx2w3Txs7M_mzBwkCaH62DPa5krWnQh9pVqfg4y_oG69lgibVGGoAkBtK3mPaMtXHkmCAgakHt4gNIWLy82nP4uCaLB1Pb5AUjfKrvCa6srfDmWWKNN_a4aPUrAZwmF7nRaZ_v7k44O85JqIKuS8HD3UjTMnJPPDvfJueM9TWFFIvvfV0mSAI0fQtL1Pj-Tz6LQxexLkHIXZSmuZYLUzL7ucApXcgMODqePZN30orKYpJ74pwgRSR-Io0qS6MfxxhBS4iKG_PTXJFbSAMEzrNs1djdkstlmTUAppAQ0Wl4qTk56LNSAOiENEoIoLd3fpB5dSvZZhX_hIDL4PtRfNXDUVNAjchJ-F_a19pnBz_OP1joTz6kr9z6uhM4uxQGKvfByqS8Q45Nww_tQLGySpSm-2ndlQRiFpAAsoPd2eZR2wy-yFNcp97izHWDIR_78C0lJPBN0ULzV7Lq5MfndCJ9bL1Ey7Kd90QFLBWlRgXSuQ599XLU=w727-h969-no
Nästa steg är ju delen med cuttern i :surprised:
Oavsett försöker jag sammanställa alla delar jag behöver köpa och slängde ett öga på Suva-skyddet.
Uppenbarligen saknar jag bägge spakarna i mitten på denna bild:
Ejca_RP_114_Rikt_%26_Planhyvel.jpg
Den nedre har jag listat ut vad den är till, men den övre?

Suva-skyddet verkar ha sett en del:
oQnUSetquLlK9AYOTj5BScoPm7J04UIJh2o-gvlh0R1ykxwI-HRvCshF2jnogTe7IfBvjX0C-3DQImQJzSyIZLaI-SECNB90euNnVAUXszCmUX1qJlKuvRcNiZ3AVEPQ7mLcn3JDDF6zB1Fkj3gu3HwsyMvtCM8K7lN76NyWP_g1jsWTh7yDldNtOAa0ouDbpubm5vv_c6nrVZ4XoqJFsQWlRWNJp2SKXjEryMZwLZhyKGsNmZXzpRcQKTMUrn72_haEoFXiBj-7hs1EkSBTE_n7f2yv8ZIZnOy8c5lBCsYDySovxvnd1UyfkbV7wsR-BgVGAcHkcNvB7ncn0si6SHbDAATjZGS9U4xnm17N7qivTNtDGxYHgFwcJxtFUpG-ukkwFTBRjQnv9BlT9Njhp03w5nqnLjHbtlMu-pPbCKci3Z3wDDMmSm7smLT2j_nGHSXSzkdYlSH3pHR_1lzGoZxs4_B8MGiKY7p920h7sM63qeiOmhOgFgGzOvIdI3B0v-chdJveJRjqDRzFEzzslT8et2eSpTAotPvBF3vUB7SxsGN_gOUci85hVDTt9pwDJWnkS7Yu4mGDrK71MJGU8r_1ux6Xrp_UZ3aN7LRYlC-kix0gEdXOU9wb9ogVlFTNXULQREfhU2v7d8vcXt4SlEBmd_dlnJSBCNfwJ3e3CbUYBhEBQ8V3HffrzDJPf-c=w727-h969-no
okc6brD4EyFSYaL3VPIGfKh7MkpIIl2vsHuFBMt78PUPFbHJEXoxbqe2kjsR-3D4WW7s_J_oExoCfE-BaMfzneGrxxxjpR6Tw00HF9CxPZyAIENThc7QEVI3pO7ixXvfpnqgrCbrF8PnF1ndofOIXaRhOC0QLSUdJqzsCnhi2pHUCRqZsTe4EdgDgZ-SVciaNXvjQKPwGcJR8JEcAl0wMh4z4hjtaMo9TllMOrxhInwkASyTWS0DwPmwo3RPzVohGmhNl6TqGZrXWhPPkR3e-oZ03X5wYkr3GWw_9jW-LyzlsALnjyDFCuTgl4wjuyp8fujuck20V4PZq3XHFQXe7AsYqO6duNGHbkrD8uweyf22ZyIvuSzYb_kMEW9FvNkqN0puE0Jb-DPYXSv8kPq3L5C27x6Jgn6FOyA799zp03lyMGxhnWtuqikmEjkikV79Ha1TyUyRcNXQ9ZHreLgOBTSCiy7RharBsNelbkNpcmo43ai_EJO2BfAxb4xYG3D6D66EBFOGLPzLymOnOTdRQQcyfcnDq8fZuylQVzsH6ADVQGGUAEK3TqBYM6HYJpDT-CAQALCnzqTSnhvAeJffoU10FnR9cLEf2c4oAOlMbR8Md4d-lw0jLv-Y4GeCz3e4VMBmJ6RG5qMq9806M8a3DEyMw6FLlcnkmtxUB6RJWnfMTzTiZx-q02qVnAm62Kk=w727-h969-no
Någon som vet vad man kan hitta en ny plywood-bit?
Eller fär den delen vet hur man använder dessa smörjnipplar?
sCvkn_gXNWCNeF5DSSCSeaaOsdSC7GZPXFehpzo_dIO1S5LX-6aVAOcVPXJ73AbPo4eRYTszLhXNrB2SjP5fCRffbTUQN6a9rtkDmZkCDdhm6bxgyYvCS36ZHCeqe6JqfPwJBR-LjB6TDp6Mn9ZzzD82m0divOrrjhis2HX9vJ0d7AYkTnRVe3xZzTHM0BnlBsc_rUq87WeirI7FcAMGMtZJYjsQ73zlTk5aF6uLYAFXgM5nuI82lbzjS3S1zJwzC3fizAwAcMKCY6v671yySldkGO04dILDiZdp2MhLjJovhpvvDyZS2tlgyo2Syc-e1rcpZe2aMCmbiw7QPxPYqvNQLyawM1fCh0BCl17pFUjpIZLMM3IKdjvawIYKCsvt5uRn4wRzhBaQWCLastgdcSK0Z88_MlsmLW3GTv05sVDnYwxF46uatVHXUFsJveehWEfEwI48PrHmM7QIg_jXgB99eJihlQ-ZsqLToEt-CH9MB0MxjfocLlV8bt3sa6igPaAUGpMtJCISiURx6q6dnEDvCEdd-sPO_uvuMzK_i2d82LMyRI9QnkZgqoyDA6wMIsDi7mR5HanQrX5utwzKAXZ5Lt8uSBusQ9HfsSRl1Ni0Nll9mpQ52sU1Ai-VBanOwfBSxFv2cjo_SVLd41lRmxh5ufZGoD8gdQB4D3O1FttmREMMEooD-y4q7yPhPBM=w727-h969-no

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Den övre spaken ser inte ut att höra till suva-skyddet? Eller tittar jag på fel spak? (Den med en träbit på)

Jag fick köpa en plywoodskiva av @Ola C s kompis när jag köpte hyveln av honom. Kanske har en till på lager? ;)
(Det är alltså bara en vanlig plywoodbit som är krökt, blöt upp och böj till ;))

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Den övre spaken ser inte ut att höra till suva-skyddet? Eller tittar jag på fel spak? (Den med en träbit på)

Jag fick köpa en plywoodskiva av @Ola C s kompis när jag köpte hyveln av honom. Kanske har en till på lager? ;)
(Det är alltså bara en vanlig plywoodbit som är krökt, blöt upp och böj till ;))
Det är den spaken jag tänker på, kan det vara någon broms till cuttern? För jag saknar spaken helt men där är ett hål där den kanske ska sitta.

Ah, det är så enkelt, trodde det var speciallaminerat.
En bit plywood ska jag nog kunna slänga ut i den skånska vintern och blöta ner.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Med en sån här, med spetsmunstycke;
[länk]
Tack! Visste jag inte fanns.
Har en sån vanlig med patron man pumpar ur, men jag betvivlar att jag lyckas hålla mot.

13th Marine 13th Marine skrev:
Tack! Visste jag inte fanns.
Har en sån vanlig med patron man pumpar ur, men jag betvivlar att jag lyckas hålla mot.
Brukar väl vara olja när det är den typen av smörjnipplar?

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Brukar väl vara olja när det är den typen av smörjnipplar?
:thinking:
Detta är till cutterns kullager, samt jag hittade en till en led på Suvan. Vet ärligt talat inte vilket som är rätt där.

Vet inte hur enkelt det är att böja plywooden så den behåller formen över tid. Bästa är väl att limma ihop 3 lager 3mm björjplywood.

Annars går det nog rätt enkelt att såga insidan konkav genom att köra snett över bordssågen. Utsidan blir väl kanske lite knöligare dock.

@vectrex det är kanske enklast.
Får köpa in lite plywood när jag röjt upp i garaget.

Spaken jag efterfrågade var till en broms:
Explosionsritning av maskindelar med fokus på en markerad bromsspak märkt med "17-1".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

17-1 är märkt som broms.

Remmar, kullager, packboxar samt en ny axel till höjdstoppet beställt.

Remlagret var på hugget, de kontaktade mig relativt omgående och frågade om 3 dagars extra leveranstid var OK då de inte hade allt på det svenska lagret. Jag frågade om de hade en liknande vara i lager som jag kunde byta till istället då jag hade hoppats att pilla med detta i julhelgen. Det verkade dåligt med det, men de löste problemet och jag hinner förhoppningsvis få allt på måndag. (y)

• Gilla
Dheri och 3 till
  • Laddar…
Två metalliska maskindelar på ett arbetsbord med verktyg och en färgburk indikerar pågående renoveringsarbete.
Skapa konto

Insidan målades igår, torkar långsamt när det är kallt och fuktigt.

Sen fick jag rätat ut lite delar.
Remskyddet:
Verkstadsbild med suva, trädetaljer och verktyg för reparation, inklusive ett böjt skydd och rätad planka.
Skapa konto

Rätad metallbit på arbetsbänk bredvid trästycken och verktyg i en verkstad.
Skapa konto

Spånhuven:
Redo för svetsning, frågan är hur jag rätar ut biten som ska i ett spår.
Metallremskydd med bananform som rätats ut, placerat på ett arbetshyvelbänk, bredvid en gummimatta och verktyg.
Skapa konto
En verkstad med en bananformad spånskydd i metall som rätats ut och lagts på ett trägolv, omgiven av olika verktyg och material.
Skapa konto

Bananformat spånskydd (vänster) blev rakt efter en date med hydraulpressen. (Någon som vet var jag kan hitta gummimatta som den till höger?)
Metallremskydd före och efter rätning, ett med spår och räfflad gummimatta.
Skapa konto

Suvan är demonterad och väl valda delar rätade.

EDIT: Svarar mig själv:
https://verktygsboden.se/gummimattor/gummimatta-smalraefflad
Ta-da!

Redigerat:
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
Biltema har 2mm gummiduk på rulle annars

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Julen kom tidigt i år! Verktyg och komponenter för maskinbygge på ett arbetsbord, som ironiskt refereras till som "julklappar".
Skapa konto

• Gilla
ceson och 3 till
  • Laddar…
En slipmaskin för slipning av golv står i en verkstad fylld med olika verktyg och byggmaterial.
Skapa konto

Vinkeljärn och bultar på en arbetsbänk, omgivna av verktyg, en sprayburk och tidningspapper.
Skapa konto

Trähantverksprojekt med en träbit i en arbetsbänksklämma i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

• Gilla
Octavianus och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.