Byggahus.se

Marines tråd om den lagom lilla plan och rikthyveln.

1. Frustrator
    Verktygstokig · Nivå 17
    Ringade in där det står rp, som var en av ejcas hyvellinjer.
    Borde det inte gå att lägga en plattstång och skruva fast så som jag ritat de gula linjerna?
    Annars tror jag på hårdlödning. Eller svetsning om man hittar ngn som vet vad de gör.

2. Frustrator
    Verktygstokig · Nivå 17
  3. D
    Medlem Nivå 12
    Jag tror inte på epoxi personligen, först skulle jag sätta TIG med nickel, eller en tunn nickelelektrod. Sen TIG lödning. Ur hållbarhetsperspektiv dvs.

Det lär ju finnas nån metod där man "syr ihop" gjutjärn, lite som i bilderna ovan, fast resultatet blir väl jämt med ytan. Prova googla "stitching cast iron"

4. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 19
    Hittar dessvärre inte mycket om jag googlar ejca rp25, men du kanske har bättre källor? (Alla de gjutna delarna är märkta "RP-x")

Jag tror nog också mest på svetsning, med förhoppning att hitta någon som vet vad de gör, frågan är bara hur jag hittar någon som vet vad de gör ;)

5. Frustrator
    Verktygstokig · Nivå 17
    Fräckt

• Laddar…
  6. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 19
    Jag satt och tänkte att de där låser inte i alla ledder, sen hittade jag påbyggnadsklippet där de har en annan bit som låser tvärs över sprickan.

Kan meddela att det inte är en RP25 iaf, den och RP36 är syskon och skiljer egentligen bara på bredden, fick tag på manualen med sprängskiss och kunde jämföra.

Edit: Ejca har inte mer info om maskinen heller, de gav mig inte ens ett modellnummer.

Redigerat 23 okt 15:46
  7. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 18
    Måste säga att din signaturrad passar ovanligt bra här. Möjligen byta "fix" mot "break". :crysmile::p

Skämt åsido, det där blir nog jättebra när du blir klar. (y)

8. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 19
    Ja, jag insåg rätt snabbt när jag började att min signatur stämmer bra.

Ratten har faktiskt halvt trasig när jag köpte maskinen. ;)

9. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 19
  10. Ola C
    Medlem · Nivå 23
    Läs @Skooda s smörjtest vet ja.

Själv kör jag hellre wd40 än 5-56 men är ingen expert på området.

• Laddar…
  11. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 19
    5-56 var mest för att det var det jag hade hemma.
    Kanske tar slut på burken till detta projekt ;)

12. Dheri
    Husägare · Nivå 9
    Jag tycker att det ser ut att vara ett vanligt perilexuttag . Utifrån det gissar jag att det inte är orginal utan ett hemmafix för att få ett trefasuttag till en maskin som var placerad bredvid hyveln.

13. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 19
    Får ta och jämföra med ett vanligt uttag, men det kändes mindre.
    Hade ungefär samma fundering, kanske till en spånsug eller liknande :thinking:

14. M
    Medlem Nivå 4
    Trevligt projekt du har.

Om du nu inte går på originalfärgen kan kanske Seawolf blue vara ett alternativ. Används mycket och borde gå att hitta i diverse olika förpackningar och färgegenskaper.

15. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 19
    Ja, det är roligt att se hur den är tillverkad, själva chassit är i fyra delar, den understa svetsad plåt, mellandelen gjutjärn med enklare oprecis bearbetning, överdelen består av två delar (de jag kallar gavlar) som har ännu mer bearbetning.

Intressant färg. Jag suger lite på den.
    Tanken är att i stora drag använda mörk grå hammarlack på chassit men är inne på att ha en accentfärg till exempelvis suva-skyddet.