Ska det lödas/svetsas så tänker jag att jag lämnar in det för många saker jag kan misslyckas med =)
Jag har också funderat på plattstången, den fungerar dock inte i hörnet och på en skruvskalle.
Ringade in där det står rp, som var en av ejcas hyvellinjer.
Borde det inte gå att lägga en plattstång och skruva fast så som jag ritat de gula linjerna?
Annars tror jag på hårdlödning. Eller svetsning om man hittar ngn som vet vad de gör.
Jag tror inte på epoxi personligen, först skulle jag sätta TIG med nickel, eller en tunn nickelelektrod. Sen TIG lödning. Ur hållbarhetsperspektiv dvs.
Det lär ju finnas nån metod där man "syr ihop" gjutjärn, lite som i bilderna ovan, fast resultatet blir väl jämt med ytan. Prova googla "stitching cast iron"
Ringade in där det står rp, som var en av ejcas hyvellinjer.
Borde det inte gå att lägga en plattstång och skruva fast så som jag ritat de gula linjerna?
Annars tror jag på hårdlödning. Eller svetsning om man hittar ngn som vet vad de gör.
Hittar dessvärre inte mycket om jag googlar ejca rp25, men du kanske har bättre källor? (Alla de gjutna delarna är märkta "RP-x")
Jag tror nog också mest på svetsning, med förhoppning att hitta någon som vet vad de gör, frågan är bara hur jag hittar någon som vet vad de gör
Jag tror inte på epoxi personligen, först skulle jag sätta TIG med nickel, eller en tunn nickelelektrod. Sen TIG lödning. Ur hållbarhetsperspektiv dvs.
Det lär ju finnas nån metod där man "syr ihop" gjutjärn, lite som i bilderna ovan, fast resultatet blir väl jämt med ytan. Prova googla "stitching cast iron"
Jag satt och tänkte att de där låser inte i alla ledder, sen hittade jag påbyggnadsklippet där de har en annan bit som låser tvärs över sprickan.
Kan meddela att det inte är en RP25 iaf, den och RP36 är syskon och skiljer egentligen bara på bredden, fick tag på manualen med sprängskiss och kunde jämföra.
Edit: Ejca har inte mer info om maskinen heller, de gav mig inte ens ett modellnummer.
Första omgången badade delar sköljda, torkade och sedan kladdade med 5-56 (vad vill man egentligen ha här? )
La i ett par gamla vinkelhakar, tydligen var en delvis i zink eller alu
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sedan började jag demontera elen, funderar på om detta uttag var standard på maskinen och vad det kan ha varit till.
Sedan började jag demontera elen, funderar på om detta uttag var standard på maskinen och vad det kan ha varit till.
Jag tycker att det ser ut att vara ett vanligt perilexuttag . Utifrån det gissar jag att det inte är orginal utan ett hemmafix för att få ett trefasuttag till en maskin som var placerad bredvid hyveln.
Om du nu inte går på originalfärgen kan kanske Seawolf blue vara ett alternativ. Används mycket och borde gå att hitta i diverse olika förpackningar och färgegenskaper.
Om du nu inte går på originalfärgen kan kanske Seawolf blue vara ett alternativ. Används mycket och borde gå att hitta i diverse olika förpackningar och färgegenskaper.
Ja, det är roligt att se hur den är tillverkad, själva chassit är i fyra delar, den understa svetsad plåt, mellandelen gjutjärn med enklare oprecis bearbetning, överdelen består av två delar (de jag kallar gavlar) som har ännu mer bearbetning.
Intressant färg. Jag suger lite på den.
Tanken är att i stora drag använda mörk grå hammarlack på chassit men är inne på att ha en accentfärg till exempelvis suva-skyddet.