Garderobssnickarn
13th Marine 13th Marine skrev:
Tack till @OverAndOut som levererade en hylsa som passade perfekt bortsett från behovet av en mindre avgradning.
[bild]
Mycket mindre glapp i anhållet nu.
[bild]
Har även monterat lite mer på hyveln samt monterat ihop Suvan.
[bild]
[bild]

Nu ska bara lite rattar, spakar och vred införskaffas/tillverkas.
Misstänker att Suvan ska låsas i position genom friktion, och att det är därför man behöver ca 20cm hävarm :thinking:
Blir riktigt bra!

Garderobssnickarn Garderobssnickarn skrev:
Blir riktigt bra!
Ja, om den inte hyvlar nått vettigt så kan man ju ställa den någonstans och låta den se snygg ut. Vi behöver ju faktiskt ett avlastningsbord i vardagsrummet :thinking:

Idag kom en leverans av lite välbehövda saker:
Ggk0fiKUepMPW6CMKHtfS7t2D7l9DBvGOI2AQ3v5ESLT8FwzdKMinqByv9CkryW4L4EduzJrEC0iRtL2hMztsP-W2ek-OReS6NlmEXRkoY0CLwoPeHvyxmOEFcknYepcOCJgzEdN9C9MXKSpJiBJpkFMpLbGFwuiug9KmOvFPersWG9eVjORRcjYByJL9KOOGnqXJxB9TR4IEC86d0mbrUdoVxMp1wgUlNEBBODUGpZLXzCgj4vvRnrVxxVZj-_-UAt-ABoZYe3Tsqe94PJvhuzZlnj1dRMocrGHk_228qXxT_8oVcdJ8wyA1FsOm6z7-0SUMDABYuEN75lC-G9t08i1MCv1gqSbs5X23EZ64ae0P-Hl5_17NfT8KsQQs90IWk4zTXoP-EpEV_-UISDBm-D_J5B7fsE0J1EkpLmxkL4F0Hi0irW6txaVtSIN8Jb5TRwbk9I3z5yu2tbS4xfM468wiq7f4QTlm3onUfeIn2dC-qT0mfCWATcNMEvQ6iw1npm_vdEe7lRVZHB0PNQA05n8GphqUiWlQakS_JUfixw2mdGddr5Vt6ipbS1Miu3JFsPesbuoDZBVLMI92w9jilDcy9wTn5a03V6WLxvZIAK9v4UxxXvLXMEjzKrLhoKkDv0PI16UDsGWfay9Ljz39-mr6fCy3fYqZi6Eh3l_qljt6_8oIb9xLdb4f9FiKtU=w1292-h969-no

Hade missat att beställa en låsskruv, så jag får hitta på en lösning där.

• Gilla
Garderobssnickarn och 3 till
  • Laddar…
Snygg ratt, Wiberger?

Wiberger!
Måste säga att det är bra service, 10kr för att borra centrumhålet till rätt storlek.
Och jag kunde få låsspakarna i UNC.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Wiberger!
Måste säga att det är bra service, 10kr för att borra centrumhålet till rätt storlek.
Och jag kunde få låsspakarna i UNC.
Oj de hade mycket villhöverskoj. Ska läggas på minnet.

Hennke85 Hennke85 skrev:
Oj de hade mycket villhöverskoj. Ska läggas på minnet.
Dedär är ungefär 1/3 av ordern.
Blev lite blandat, rostfria delar till att hänga upp en gunga, T-spårdelar så att jag kan spänna fast skruvstycket i pelarborren samt lite stora plastvred till om jag skulle göra jiggar.

Jag förstår att ni väntar med stor spänning hur det går här ;)
Blev tvåbarnsförälder strax efter förra inlägget, sen satte sommarsäsongen igång så det blev inte många inneprojekt.

I veckan fick jag äntligen tummen ur och beställde lite gummimatta (sitter vid cuttern för att hjälpa spånupptagningen),
samt gängsnitt i UNC från Verktygsboden.

Kom idag ut och skulle göra klart spaken till Suvan samt distanser till remkåpan (båda med UNC i var sin sida), gick galant att gänga med de nya gängsnitten, för att sedan fastna på att de metriska jag har i en sats från Biltema var helt hopplösa :sweat:

Men!
Jag fick borrat, gängat och satt i en stuppskruv i veven!
Håll till godo! ;)
Verkstadsmiljö med maskinutrustning, handvev med stuppskruv och verktyg på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
nanowire och 5 till
  • Laddar…
Ibland har jobbets verkstad faktiskt hela och användbara saker.
Orange Suva verktygsmaskin i en verkstad med diverse verktyg och komponenter spridda runtomkring.
Skapa konto

Spak till Suva.
Visa bilaga 569055
Pinnar till kåpan som nu fästs med lättrade muttrar.

• Verkstadsutrustning med redskap fastsatt i en bänkskruvstäd, omgiven av verktyg och material.
    Skapa konto
  • Gilla
Kålle 52 och 3 till
  • Laddar…
Om jag någonsin skulle påstå att jag är snabb, hänvisa till denna tråd!

Hyveln har i princip varit färdig sedan sist, bara stålen som behövde slipas, vilket jag kom på att lagom till jag gått på föräldraledighet och inte länge är i malmö, sliperiet låg 5min från jobb :sweat:

Aja, fick slipad i början på sommaren, och igår fick jag ett ryck och monterade gummit, justerade borden, satte i stålen.
Idag justerade jag matarvalsarna och har nu kört den första biten i maskinen! :beer:

Hyvelmaskin med justerade bords- och matarvalsar, redo att användas i ett verkstadsutrymme, med träspån på golvet.
Skapa konto

• Gilla
Jormen och 8 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.