Byggahus.se

Marines tråd om den lagom lilla plan och rikthyveln.

1. Frustrator
    Verktygstokig · Nivå 17
    Verkar mer och mer som jag tipsade dig om ett boj-sänke. :( (Säkert den karman som gjorde att jag inte hann köpa den begagnade hammer a31-an som kom ut för 17k häromdagen).

Men där står för övrigt modell-nr?
    En ejca rp. Troligen då rp-25?

• Laddar…
  2. D
    Medlem Nivå 12
    Iallafall är det inga sprickor i borden om jag inte missat något. Tur det.

Jag undrar om tig med nickeltillsats kunde vara en bra idé för så småa sprickor, för att minimera värmespridningen.

Ja och så finns det ju tig lödning med bronstillsats.

• Laddar…
  3. Frustrator
    Verktygstokig · Nivå 17
    Är sprickorna genomgående eller slutar de blint?

4. R
    Lösvirkesbyggare · Nivå 12
    Se vad TS skrev nedan.

Så här skrev TS om sprickorna.

5. C
    Medlem · Nivå 14
    Borde det inte gå att hårdlösa sprickorna med silverhaltigt lod, då behövs inte tempraturen komma upp så högt. Sen kan man efteråt kolla planheten på delarna och eventuellt slipa lite, det verkar rätt enkelt att fixa eventuella ojämnheter.

• Laddar…
  6. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 19
    Riktigt så illa tror jag inte det är, den hade säkert gått att köra ett tag till om det inte hade varit för mitt motto ;)

Det står inga fler märkskyltar (motorernas egna undantaget) är den stora "EJCA" på framsidan.

7. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 19
    Jag är inte helt hundra på att det egentligen behöver fixas, men jag sonderar möjligheten att göra det nu när den ändå är i bitar.

Är inne på någon form av lödning med brons, tror det blir lagom.
    Men jag är ännu inte så varm i kläderna inom området att jag ger mig på det själv.

8. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 19
    Okänd terminologi för mig så jag kan inte riktigt svara på det.
    Sprickorna är genomgående (syns på in och utsida), de vid skruvarna slutar i skruvhålet, den i hålet slutar i vinkeln.

9. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 19
    Men hur är hållbarheten på lodet? De ska ju inte spricka igen :thinking:

10. C
    Medlem · Nivå 14
    Det är svårt att garantera något där. Lod är mjukare än svetsgods, men också en del av lösningen, då risken för sprickbildning efter avsvalning minskar. Därav det som himlaga sa om att svetsa med nickelpinne och hammra, det är för att minska hopdragningen av svetsgodset vid svalning.

Ett annat alternativ är att göra en 4cm plattstångsbricka som passar över hålet och fördelar spännkraften över icke sprucket gods vid belastning. Det ser närstan ut som att det skulle räcka, det är nog rätt låg belastning där normalt sett kan jag tycka.

11. V
    Verktygstokig · Nivå 22
    Antagligen ute på tunn is här, men borde det inte fungera att "gjuta" igen sprickorna med lösrinnande epoxy?

Slipa jämnt och måla sedan över. Epoxy är rejält starkt.

• Laddar…
  12. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 19
    Ska det lödas/svetsas så tänker jag att jag lämnar in det för många saker jag kan misslyckas med =)

Jag har också funderat på plattstången, den fungerar dock inte i hörnet och på en skruvskalle.

13. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 19
    Intressant tanke iaf, undrar om det skulle duga. :thinking:

14. R
    Lösvirkesbyggare · Nivå 12
    Det låter som en bra tanke men jag tror inte att epoxin kommer att "sugas in" speciellt långt i sprickan, om ens något. Det behöver vara väldigt tunt och lättflytande, nästan som vatten, för att "fylla" sprickan och det är de epoxi blandningar som jag har stött på.
    Om man skall göra något så tror jag mer på heimlagas tips om att svetsa en liten bit samt knacka och sedan svetsa igen när det kallnat. Knackandet lär också minska egenspänningen i materialet som uppkommer vid svetsningen.

15. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 19
    Skulle man inte kunna skära upp sprickan och gjuta ihop med epoxi? :thinking: